Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2012, 21:07
Jappieyo
Jappieyo is offline
Hee allemaal,

Sinds september studeer ik aan de HAN in Arnhem en zit ik daar op kamers. Dit is al jaren mijn grote droom geweest, alleen snap ik nu echt niet meer waarom.

Ten eerste woon ik ruim anderhalf uur van mijn ouderlijk huis, en nog belangrijker, van mijn vriendin. Ik kan alleen maar aan haar denken!

Daarbij zit ik hier een beetje weg te kwijnen. Mijn klasgenoten wonen lang niet allemaal in Arnhem, en met degene die er wonen heb ik amper contact. Ik werk wel bij de AH en de COOP, maar het bevalt me daar totaal niet.

Ten slotte voel ik gewoon dat ik onwijze heimwee heb. Het liefst zou ik vandaag nog terug gaan en 5 kilometer van mijn dorp af studeren en mijn oude baantje weer oppakken. Ik zou elk moment m'n vriendin kunnen zien en niet zo eenzaam zijn.

Vraag: Wat doe ik hier aan? Het eerste jaar wil ik eigenlijk niet bij een studentenvereniging omdat ik mijn Propedeuse in 1 jaar wil hebben.

Please help!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2012, 23:54
Epicurus
Epicurus is offline
Heb je geen studievereniging of leuke studiegenootjes om na school nog te studeren op school?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2012, 06:33
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Mijn klasgenoten wonen lang niet allemaal in Arnhem, en met degene die er wonen heb ik amper contact.
Ga eens wat doen met de mensen die wel in de stad wonen, dan groeit dat contact wel. En misschien heb je ook huisgenoten waar je iets mee kunt doen, zoals samen koken en eten, tv kijken, enz.?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2012, 08:14
indigo
indigo is offline
Ten eerste: je bent niet de enige. Er zijn veel studenten die, als ze net op kamers gaan, behoorlijk moeten wennen. In het begin heb je nog weinig contacten en bovendien moet je wennen aan het studeren. Ook dat je je vriendin mist is logisch: ze is ver weg en je ziet haar graag en misschien zag je haar eerder ook wel vaker. De optie 'snel naar huis terug en lekker daar wonen' is makkelijk en veilig om te overdenken: je weet tenminste wat je er hebt en dat weet je nog niet van je nieuwe studiestad.
Anderzijds geef je wel heel duidelijk aan dat je de opleiding al lang graag wilde doen en dat je ook graag je propedeuse in het eerste jaar wilt halen. Dat betekent dus dat je manieren moet gaan vinden om het naar je zin te krijgen in Arnhem; ook omdat het een stuk lekkerder studeert als je goed in je vel zit.

Er zijn zoveel dingen te doen! Wat Hawahaai zegt: zoek contact met je klasgenoten, óók mensen die niet in Arnhem wonen vinden het heus wel leuk om eens bij jou te komen eten of samen af te spreken/ thee te drinken/ film te kijken na schooltijd, of doe dat samen met je huisgenoten (als je die hebt). Bij een studentenvereniging gaan hoeft echt niet te betekenen dat je daar al je tijd doorbrengt! Ik weet niet precies hoe de mogelijkheden in Arnhem zijn, maar in de (universiteits)steden zijn er tientallen verenigingen die allemaal hun eigen sfeer en kenmerken hebben. Bij sommigen moet je een verplichte ontgroening doen en word je geacht regelmatig op borrels e.d. te komen; anderen zijn weer veel vrijer en daar mag je zelf beslissen hoe vaak en wanneer je er bent. Je kunt ook bij een (studenten)sportvereniging gaan, er zijn vast voldoende van die mogelijkheden bij jou. Of bij een cultureel iets, zingen/dansen/schilderen/whatever. Zoek iets wat je leuk vindt!
En misschien, als je twéé baantjes hebt, die je ook nog niet leuk vindt, moet je er wellicht één opzeggen? Dat geeft je meer tijd en minder frustratie.
Ik weet hoe moeilijk het is uit eigen ervaring en ik kan achteraf alleen maar zeggen dat ik graag had gewild dat ik er meer aan had gedaan om me thuis te voelen. Een nieuwe stad verwelkomt jou niet, je moet er echt zelf naar op zoek. Succes!
Oud 17-10-2012, 09:11
Verwijderd
Waarom haal je je P niet als je bij een studentenvereniging gaat? Een tweewekelijkse borrel kun jij best lijden toch?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2012, 20:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het is heel herkenbaar hoor! Zit je op een kamer met alles voor jezelf of zit je in een studentenhuis met gedeelde keuken oid? In het laatste geval kan je voorstellen om een schema op te hangen waarop iederen in kan vullen welke avonden je thuis eet en als je dan met meerdere mensen bent, kan je samen koken en eten. Dat vond ik altijd erg gezellig. Ik vind alleen eten echt vreselijk Je avond is dan ook voor een groot deel gebroken waardoor je niet zolang alleen zit. Doe je een studie met veel contacttijd of heb je veel zelfstudie? Wellicht kan je gaan sporten bij een (studenten)sportvereniging. Je leert dan mensen kennen, bent wat tijd weg van je kamer en onder de mensen. Met je vriendin kan je misschien msnen (dat deed ik toen heel veel) of skypen? Misschien kan ze een avondje in de week bij je langskomen als ze een keer op tijd klaar is met haar school/studie/stage/werk of jij een avondje bij haar langs? Dan breekt je week ook een beetje en hoef je niet de hele week uit te kijken naar het weekend.

Het is heel normaal hoor dat je tijd nodig hebt om te wennen aan een andere studie, andere stad, alleen op kamers enzo. Geef het de tijd en weet dat je echt niet de enige bent!
Oud 18-10-2012, 09:46
Verwijderd
Wat iedereen hier boven zegt, inderdaad. En anders: is het echt geen optie om terug te gaan naar je ouderlijk huis en elke dag te reizen? Of dat je vriendin één keer per week naar jou toe komt, bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2012, 11:30
Pluis
Pluis is offline
Herkenbaar je verhaal! Ik heb het de eerste tijd opgelost door elk weekend naar m'n ouders te gaan (leve het weekendov) en ik ben gaan sporten bij een studentensportvereniging (roeien). Ik wilde ook m'n studie niet opofferen voor een studentenvereniging, en ik had sowieso niet zo veel met drinken en feesten, en dat is toch wel iets dat mensen bij een studentenverenigng met elkaar bindt. Daarom ben ik gaan sporten en we gingen altijd 1 keer per week met de ploeg eten, dat was heel gezellig. Verder kun je inderdaad eten met huisgenootjes en 's avonds lekker skypen met je vriendinnetje. Haalt het uiteraard niet bij elkaar echt zien, maar is beter dan niks (en leuker dan bellen).
Oud 20-10-2012, 14:31
Verwijderd
Citaat:
ik had sowieso niet zo veel met drinken en feesten, en dat is toch wel iets dat mensen bij een studentenverenigng met elkaar bindt.
Wat een bekrompen beeld, alweer. Een studentenvereniging is een term, waarbij het bij sommigen gaat om zuipen. Zo gaat dat ook bij genoeg sportverenigingen, waar er nauwelijks wordt gesport. Maar dus aan de andere kant genoeg studentenverenigingen die niet draaien om zuipen en feesten. Kijk dus naar elke vereniging afzonderlijk, en waar ze mee pronken naar de buitenwereld. Er is altijd wel eentje die bij je aansluit, als je gezelschap zoekt. En dat je studie eronder lijdt, is absolute nonsens. Dat doet het als je dat er zelf van maakt. Al zit je bij de sufste vereniging allertijden.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2012, 23:45
haxordraxortje
haxordraxortje is offline
Bang a few fine bitches from some local club in your own bedroom and you'll be fine

Vertrouw me
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten