Advertentie | |
|
![]() |
|
Ten eerste: je bent niet de enige. Er zijn veel studenten die, als ze net op kamers gaan, behoorlijk moeten wennen. In het begin heb je nog weinig contacten en bovendien moet je wennen aan het studeren. Ook dat je je vriendin mist is logisch: ze is ver weg en je ziet haar graag en misschien zag je haar eerder ook wel vaker. De optie 'snel naar huis terug en lekker daar wonen' is makkelijk en veilig om te overdenken: je weet tenminste wat je er hebt en dat weet je nog niet van je nieuwe studiestad.
Anderzijds geef je wel heel duidelijk aan dat je de opleiding al lang graag wilde doen en dat je ook graag je propedeuse in het eerste jaar wilt halen. Dat betekent dus dat je manieren moet gaan vinden om het naar je zin te krijgen in Arnhem; ook omdat het een stuk lekkerder studeert als je goed in je vel zit. Er zijn zoveel dingen te doen! Wat Hawahaai zegt: zoek contact met je klasgenoten, óók mensen die niet in Arnhem wonen vinden het heus wel leuk om eens bij jou te komen eten of samen af te spreken/ thee te drinken/ film te kijken na schooltijd, of doe dat samen met je huisgenoten (als je die hebt). Bij een studentenvereniging gaan hoeft echt niet te betekenen dat je daar al je tijd doorbrengt! Ik weet niet precies hoe de mogelijkheden in Arnhem zijn, maar in de (universiteits)steden zijn er tientallen verenigingen die allemaal hun eigen sfeer en kenmerken hebben. Bij sommigen moet je een verplichte ontgroening doen en word je geacht regelmatig op borrels e.d. te komen; anderen zijn weer veel vrijer en daar mag je zelf beslissen hoe vaak en wanneer je er bent. Je kunt ook bij een (studenten)sportvereniging gaan, er zijn vast voldoende van die mogelijkheden bij jou. Of bij een cultureel iets, zingen/dansen/schilderen/whatever. Zoek iets wat je leuk vindt! En misschien, als je twéé baantjes hebt, die je ook nog niet leuk vindt, moet je er wellicht één opzeggen? Dat geeft je meer tijd en minder frustratie. Ik weet hoe moeilijk het is uit eigen ervaring en ik kan achteraf alleen maar zeggen dat ik graag had gewild dat ik er meer aan had gedaan om me thuis te voelen. Een nieuwe stad verwelkomt jou niet, je moet er echt zelf naar op zoek. Succes!
|
Het is heel herkenbaar hoor! Zit je op een kamer met alles voor jezelf of zit je in een studentenhuis met gedeelde keuken oid? In het laatste geval kan je voorstellen om een schema op te hangen waarop iederen in kan vullen welke avonden je thuis eet en als je dan met meerdere mensen bent, kan je samen koken en eten. Dat vond ik altijd erg gezellig. Ik vind alleen eten echt vreselijk
![]() Het is heel normaal hoor dat je tijd nodig hebt om te wennen aan een andere studie, andere stad, alleen op kamers enzo. Geef het de tijd en weet dat je echt niet de enige bent!
|
Herkenbaar je verhaal! Ik heb het de eerste tijd opgelost door elk weekend naar m'n ouders te gaan (leve het weekendov) en ik ben gaan sporten bij een studentensportvereniging (roeien). Ik wilde ook m'n studie niet opofferen voor een studentenvereniging, en ik had sowieso niet zo veel met drinken en feesten, en dat is toch wel iets dat mensen bij een studentenverenigng met elkaar bindt. Daarom ben ik gaan sporten en we gingen altijd 1 keer per week met de ploeg eten, dat was heel gezellig. Verder kun je inderdaad eten met huisgenootjes en 's avonds lekker skypen met je vriendinnetje. Haalt het uiteraard niet bij elkaar echt zien, maar is beter dan niks (en leuker dan bellen).
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |