Of het makkelijk wegleest en je het leuk vindt maakt inderdaad ook een hoop uit. Ik heb een dik boek zó uit (gaat wel een beetje ten koste van ander huiswerk

) als het leuk is.
Kader Abdullah vind ik een hele mooie schrijfstijl hebben, volgens mij heeft hij ook niet per se de dikste boeken ('de Kraai' is een dun boek, ik weet alleen niet of hij ook op de leeslijst staat, 'Het huis van de Moskee' staat er in ieder geval wél op). Gezien je taalgebruik (met je scheldwoorden

) past Giphart misschien bij je, die is makkelijk weg te lezen, hoewel je dan denk ik ergens anders iets moeilijkers moet lezen, want het zijn vrij makkelijke boeken. 'Het gouden ei' is erg dun (en daarom ook erg populair, geloof ik). Even denken, 'Kaas' (van Elsschot) was ook heel dun. Niet van heel hoog niveau, makkelijke wegleesbaar en wel te typeren als 'dramatisch huilboek' is 'Komt een vrouw bij de dokter' van Kluun, ik weet niet of die op de lijst staat? In dezelfde categorie (moet je wel even kijken of het niveau goed is, dat was bij mij in ieder geval te laag) valt 'Het verrotte leven van Floortje Bloem'.
Als Giphart je bevalt en je wat moeilijkers zoekt, Arnon Grunberg doet me er ook een beetje aan denken - van hem las ik 'blauwe maandagen' (die staat ergens hoog op de literatuurlijst, geloof ik

), dat is vrij chaotische en ook heel 'ruw'. Ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven, maar de duidelijke verhaallijn mist en je zit heel dicht op de huid van de schrijver en die schuwt ook echt geen onderwerpen als hoerenbezoekjes e.d. Ik had zelf niet zoveel met het boek, maar wellicht doet het jou wel wat.

Ook van hoger niveau is bijvoorbeeld 'de Engelenmaker' (je verspringt dan in perspectief en tijd, het gaat over het leven van een autistische man en dat is vrij triest, en het heeft heel veel te doen met de ethiek rondom klonen e.d.) en erg mooi vond ik zélf 'Ontdekking van de hemel' - maar then again, ik houd wel van lezen en ik kan een heel andere smaak hebben dan jij, het is trouwens wel een heel dik boek (maar goed, misschien de moeite waard om eens open te slaan, want als je het leuk vindt kun je dingen prima weglezen en je scoort er punten mee bij je leraar als je 't doet

).
Liefdesdrama en andersoortig drama (ook weer met prostitutie, trouwens), zich afspelend in het verleden is 'Een schitterend gebrek' van Arthur Japin, hoewel dat niet echt een liefdesverhaal is van 'meisje en jongen worden verliefd *drama* meisje en jongen vallen elkaar in de armen en blijven voor eeuwig bij elkaar'. Mocht je iets met historisch-achtige verhalen hebben, is ie goed te doen, vond ik. Ik heb hem geloof ik in één dag uitgelezen, maar toen had ik ook geen internetverbinding en was ik ziekjes, dus dan gaat het sneller, want dan doe ik niets anders dan lezen en slapen.