Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2012, 23:39
Verwijderd
Het valt me op dat ik de laatste tijd echt last heb van dingen vergeten. Iedereen kent dat wel dat je de andere kamer inloopt en compleet vergeten bent wat je daar wou doen. Ik heb dit nu wel heel erg vaak heb ik het idee. Als ik aan het typen ben, schiet mij iets te binnen wat ik er nog wil aan toevoegen, zodra ik mijn zin af heb, ben ik vergeten wat het was. Als ik op 9gag aan het scrollen ben, zie ik iets waar ik meer over wil weten of herinner ik me iets wat ik nog op wou zoeken, 2 plaatjes later is het weg. Het is alsof ik dingen meteen moet opschrijven of opnemen met een dictafoon of intikken of watdanook, want als ik iets anders af maak, vergeet het dan maar.

Nu drink ik niet meer, dus daar kan het al niet aan liggen. Ik vroeg me af of het met de hartstilstand te maken kon hebben, maar ik was geïntubeerd, dus mijn hersenen hebben de hele tijd zuurstof blijven krijgen. Ik had in het begin toen ik bij bewustzijn was wel problemen met dingen onthouden, vooral namen, die vervlogen bijna meteen. Verder zijn er dingen die door elkaar lopen of die ik me niet precies kan herinneren van voor de operatie. Maar dat is allemaal beperkt gebleven en er is me een tijdlang niets opgevallen, tot nu.

Ik ga dit zeker nog aan de huisarts ofzo vragen, maar dat duurt weer even voor ik hem zie en ik vind het allemaal niet zo dringend of angstaanjagend. Gewoon opvallend.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2012, 12:11
Verwijderd
Gebruik je (nog) medicijnen? Zo nee, wel gedaan afgelopen maanden? Hoe goed slaap je? En je bent afgevallen, toch? Alleen dat laatste al maakt het best logisch dat het systeem niet optimaal werkt.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2012, 12:44
Verwijderd
Enkel maagbeschermers sinds een maand ofzo, daarvoor helemaal niks (op een enkele keer maagbeschermers na en anti-schimmel-pillen). Ik heb afgelopen week iets minder goed kunnen inslapen, ik vermoed dat dat ligt aan het opeens weer wennen aan cafeïne, maar ik slaap echt fantastisch, lig niet lang wakker, word geen 85 keer per nacht wakker en kan gewoon op tijd opstaan zonder moeite. Ik ben inderdaad behoorlijk afgevallen, heeft dat effect dan?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2012, 12:56
Verwijderd
Gebruik je wel multivitaminepillen na je maagoperatie? Je neemt niet alle vitaminen uit je eten goed op en een vitaminetekort (o.a. B1) kan ook geheugenstoornissen geven
Met citaat reageren
Oud 26-11-2012, 13:12
tuttebel
tuttebel is offline
niet om iets te bagatelliseren, maar kan het niet ook zo zijn dat het gewoon menselijk verval is?
ik heb het namelijk ook zo vaak dat ik dingen vergeet: ik loop de keuken in om iets te pakken en zodra ik de deur uit ben weet ik niet meer wat ik wou pakken. ik start een browser op om naar een webpagina te gaan maar zodra te pagina is opgestart ben ik alweer vergeten wat het was!

ik heb er nooit bij stil gestaan dat dit iets is wat niet normaal is eigenlijk. en het kan ook zijn dat het nu meer opvalt omdat het je 1x is opgevallen en je er nu steeds bij stilstaat als het weer gebeurd.
Oud 26-11-2012, 13:59
Verwijderd
Citaat:
Gebruik je wel multivitaminepillen na je maagoperatie? Je neemt niet alle vitaminen uit je eten goed op en een vitaminetekort (o.a. B1) kan ook geheugenstoornissen geven
Mijn bloed wordt maandelijks gecontroleerd en bij de laatste controle kwamen er geen tekorten uit.

tuttebel, kan prima hoor. Ik vond het ook niks abnormaals, maar nu gebeurt het precies wel heel erg vaak. Een keer op een dag, ok, maar meerdere keren vind ik wel vaak, daarom is het me ook gaan opvallen, vroeger heb ik daar nooit aandacht aan besteed als het eens gebeurde.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2012, 14:05
Martiño
Martiño is offline
Ik zou eerst een proberen er wat minder op te focussen (vergeet het gewoon ). Die dingen die jij beschrijft heb ik ook wel eens (vooral achter de computer, maar dat komt ook omdat ik vaak zoveel dingen tegelijk aan het doen ben, forum, facebook, werk, vaak radio/tv aan op de achtergrond, dat bepaalde informatie gewoon niet wordt 'weggeschreven' in mijn geheugen). Heb je de klachten ook als je je maar op één ding aan het focussen bent (en niet 6 dingen tegelijk).

Het is begrijpelijk dat je je gezien je recente ervaringen zorgen maakt, maar ik zou er pas echt iets achter gaan zoeken als je echt hele uren/dagen gaat missen, niet meer kan herinneren dat je iemand gesproken hebt of iets gedaan hebt, ergens bent en niet meer weet wat je wilde gaan doen, etc.
Oud 26-11-2012, 18:35
tuttebel
tuttebel is offline
en als het inderdaad iets is wat martino zegt (veel dingen tegelijk doen) kan mindfulness of yoga misschien wel helpen. leren te focussen op wat je op dat moment doet en niet allerlei zooi ernaast willen doen.
Oud 16-01-2013, 20:11
Verwijderd
Ik haal dit maar eens naar boven, ik had het tegen mijn dokter verteld en die zei dat dat best nog ten gevolge van de narcoses kon zijn en dat ik mijn geheugen moet gaan trainen. Heeft iemand een idee hoe je dit het beste kan doen. Ik geloof dat daar zo'n Nintendo DS-spel voor was, niet? Maar om nu zoiets te gaan aanschaffen...
Ik merk ook wel dat ik dingen niet zo goed kan registreren, als ik niet ter plekke denk 'onthouden!' en dan moeite ga doen, blijft het niet echt hangen. Ik weet bijvoorbeeld nog dat ik heb gevraagd waar iemand woont, maar met geen mogelijkheid kan ik me herinneren wat het antwoord was. Gesprekken die ik niet bewust heb geregistreerd, vallen weg en zo merk ik dat ik heel vaak kom met 'had ik dat al verteld' of 'heb ik dat al eerder gevraagd'?

Als ik naar de winkel ga, doe ik dat meestal zonder boodschappenlijst, dat lukt aardig, meestal vergeet ik maar één ding ^^ wie weet nog dingen die kunnen helpen?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2013, 20:15
Verwijderd
Kruiswoordpuzzels maken. Maar bij ongeveer alles wat je leuk vindt kun je wel iets qua geheugen bedenken. Ik zou idd maar geen apparaat ervoor gaan kopen.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2013, 20:31
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Speel een potje memory, is mijn eerste ingeving.
Oud 16-01-2013, 20:44
Verwijderd
kijk: Guido weijers "xibnao" weet je ook meteen wat ik bedoel met: lichtje aan bovenkamer uit...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 13:41
Verwijderd
Citaat:
Kruiswoordpuzzels maken. Maar bij ongeveer alles wat je leuk vindt kun je wel iets qua geheugen bedenken. Ik zou idd maar geen apparaat ervoor gaan kopen.
Ik heb nooit begrepen waarom kruiswoordpuzzels goed zouden zijn voor je geheugen De kruiswoordpuzzels die ik ken zijn een samenraapsel van beschrijvingen van vage woorden. Ik zie het meer als een training van woordenboekkennis

Citaat:
Speel een potje memory, is mijn eerste ingeving.
Was de mijne ook. Zullen er vast wel wat online te vinden zijn. En misschien kan ik er zelf een ontwerpen en uitbreiden naarmate het beter gaat

Citaat:
kijk: Guido weijers "xibnao" weet je ook meteen wat ik bedoel met: lichtje aan bovenkamer uit...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 13:49
Verwijderd
Nou het was maar een voorbeeldje, en je leert heel langzaam steeds meer woorden onthouden die vaker gebruikt worden. Maar wat vind je leuk om te doen? Interessant? Want een geheugenoefening is daar zo bij bedacht
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 13:55
Verwijderd
Ah, maar ik wou jouw voorbeeld ook niet afschieten ofzo, ik heb dat vaker gehoord, maar ik heb het me altijd afgevraagd, misschien kon jij het me uitleggen

Muziek (ik bedenk me nu: nummers herkennen, titels zoeken, artiesten herinneren!), larp, schilderen, tekenen en knutselen, kostuums naaien, internet en forum (avatarspel zou wel een goeie zijn dan ), gave films kijken (en daar doe ik het al bij, als ik een acteur zie die me bekend voorkomt, me proberen te herinneren waar ik hem van ken), lezen, koken,...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 14:29
Verwijderd
Ja het punt is dus dat je de standaardpuzzelwoorden steeds beter kent Je wilde toch naar een hondenshow? Je kunt rassen gaan leren. En met films: schrijf een samenvatting van het verhaal. Dat dwingt je je hersenen te gebruiken vlak erna, want soms weet je het gewoon echt niet met die acteurs. Dat is dan één klein feitje, maar je moet juist proberen echt tijd eraan te besteden. Niet blijven hangen op één vraag die je jezelf stelt, maar een proces waarin je je geheugen óók nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 15:29
Verwijderd
Ik was ook al aan het denken om wat meer moeite te steken in het herkennen van vogels die wat minder standaard zijn.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten