Ik ben eerstejaars in Utrecht, dus ik kan je vragen wel beantwoorden.
- wat andere scholen betreft, weet ik het niet, maar volgens mij kan het bij ons wel. Dat kan volgens mij echter alleen als je al een propedeuse m.b.t. gezondheidszorg hebt gehaald of al een hbo- of wo-diploma hebt. Maar ik weet het niet zeker hoor, daarvoor zou je contact moeten opnemen met de hogeschool.
- tijdens de open dag kun je nog geen geldig toelatingsonderzoek doen. Bij ons laten ze je wel een beetje zien hoe het in elkaar zit, maar het is geen geldig onderzoek. Dat onderzoek moet je alleen of met z'n tweeën doen, op 'normale schooldagen'. Je zult dus vrij moeten krijgen op school of werk.
- mwah, wat is moeilijk? Iedereen heeft zijn sterke en zwakke punten. Ik was/ben echt totaal niet muzikaal, dus ik had moeite met het muzikaliteitsgedeelte (toonladder zingen, tonen overnemen), maar misschien is dat bij jou wel iets heel anders. Tips: zorg ervoor dat je het weekend ervoor of de dagen ervoor niet je stem teveel gebruikt (zoals met uitgaan) en drink/rook (het liefst helemaal niet) dan ook overal niet. Als je met een schorre stem op je onderzoek aankomt, wijzen ze je meteen af. Ga op tijd naar bed, zorg dat je uitgerust bent. Verder zul je aan het eind van het onderzoek (ook als je het gehaald hebt!) wel een paar dingetjes meekrijgen die wat beter kunnen, maar dat kun je dan oefenen en op de opleiding wordt er ook aandacht aan besteed. Als je een herkeuring moet doen, zullen ze je wel aanraden om logopedie te nemen of om zelf veel te oefenen. Dan ga je een paar maanden later voor de tweede keer. Je hebt dus maar twee kansen!
- ik werk naast mijn studie iedere zaterdag of zondag. Ik werk in de zorg, dus mijn tijden willen nog wel eens vaak veranderen. Vaak werk ik zo'n 7 uur op een zaterdag of zondag, en dat is prima te doen. Ik heb nog genoeg tijd om naast studie dingen te doen, zoals chillen met mijn vriend of vriendinnen, werken, tv-kijken en dat soort dingen. Ik vind het niet zo heel zwaar, ik vind studeren veel relaxter dan de middelbare school.
Als je nog meer vragen hebt, mag je altijd een PM sturen of hier in dit topic reageren.

Waarom kies je eigenlijk per se voor Zwolle? Is dat het meest dichtbij of heeft het andere redenen?