Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2013, 20:44
Martje2010
Martje2010 is offline
Hoi allemaal,

Even wat vraagjes over de opleiding logopedie.
Ik lees op internet wat dingen over de opleiding die jaren geleden geschreven zijn, dus voordat ik me inschrijf ben ik benieuwd naar een aantal dingen:
- Klopt het dat deze opleiding op sommige scholen verkort wordt aangeboden, in 3 jaar?
- Kan je op de open dag van de hogeschool al de toelatingstest doen? Ik wil graag naar Zwolle.
- Is de toelatingstest moeilijk, en hebben jullie nog tips?
- Hoeveel uur werken jullie naast het studeren? Is dat goed te doen?

Ik hoor graag reacties.

Groet, Martje
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2013, 10:20
Cucumber.
Cucumber. is offline
Ik ben eerstejaars in Utrecht, dus ik kan je vragen wel beantwoorden.

- wat andere scholen betreft, weet ik het niet, maar volgens mij kan het bij ons wel. Dat kan volgens mij echter alleen als je al een propedeuse m.b.t. gezondheidszorg hebt gehaald of al een hbo- of wo-diploma hebt. Maar ik weet het niet zeker hoor, daarvoor zou je contact moeten opnemen met de hogeschool.

- tijdens de open dag kun je nog geen geldig toelatingsonderzoek doen. Bij ons laten ze je wel een beetje zien hoe het in elkaar zit, maar het is geen geldig onderzoek. Dat onderzoek moet je alleen of met z'n tweeën doen, op 'normale schooldagen'. Je zult dus vrij moeten krijgen op school of werk.

- mwah, wat is moeilijk? Iedereen heeft zijn sterke en zwakke punten. Ik was/ben echt totaal niet muzikaal, dus ik had moeite met het muzikaliteitsgedeelte (toonladder zingen, tonen overnemen), maar misschien is dat bij jou wel iets heel anders. Tips: zorg ervoor dat je het weekend ervoor of de dagen ervoor niet je stem teveel gebruikt (zoals met uitgaan) en drink/rook (het liefst helemaal niet) dan ook overal niet. Als je met een schorre stem op je onderzoek aankomt, wijzen ze je meteen af. Ga op tijd naar bed, zorg dat je uitgerust bent. Verder zul je aan het eind van het onderzoek (ook als je het gehaald hebt!) wel een paar dingetjes meekrijgen die wat beter kunnen, maar dat kun je dan oefenen en op de opleiding wordt er ook aandacht aan besteed. Als je een herkeuring moet doen, zullen ze je wel aanraden om logopedie te nemen of om zelf veel te oefenen. Dan ga je een paar maanden later voor de tweede keer. Je hebt dus maar twee kansen!

- ik werk naast mijn studie iedere zaterdag of zondag. Ik werk in de zorg, dus mijn tijden willen nog wel eens vaak veranderen. Vaak werk ik zo'n 7 uur op een zaterdag of zondag, en dat is prima te doen. Ik heb nog genoeg tijd om naast studie dingen te doen, zoals chillen met mijn vriend of vriendinnen, werken, tv-kijken en dat soort dingen. Ik vind het niet zo heel zwaar, ik vind studeren veel relaxter dan de middelbare school.

Als je nog meer vragen hebt, mag je altijd een PM sturen of hier in dit topic reageren.
Waarom kies je eigenlijk per se voor Zwolle? Is dat het meest dichtbij of heeft het andere redenen?

Laatst gewijzigd op 04-01-2013 om 10:38.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2013, 22:53
Martje2010
Martje2010 is offline
Hey, dankjewel voor je reactie.
Ik woon in Zwolle, vandaar de keuze voor het Windesheim.
Ik denk dat ik even ga kijken of ik binnenkort naar een open dag kan
Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 05-01-2013, 08:53
Cucumber.
Cucumber. is offline
Ah ja, dan snap ik je keuze wel!
Ik hoor graag meer van je als je naar een open dag of meeloopdag bent geweest! Ik ben benieuwd wat je ervan gaat vinden.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 12:50
xxsabbb
xxsabbb is offline
Hallo! Ik wil aankomend schooljaar ook logopedie gaan studeren in Nijmegen!
Ga me vanmiddag aanmelden maar ben nu al zenuwachtig voor de toelating!
Ik ben totaal NIET muzikaal en vraag me af hoe het gaat met de hoge tonen?
Ik hoor soms dat je zelf een liedje mag kiezen zoals sinterklaas kapoentje en bij sommige scholen heb je de keus uit 5 liedjes! Ben al naar een meeloopdag geweest en de studie zelf lijkt me echt super!
NOg tips voor de toelating?
Bedankt! Groetjes Sabine
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 14:35
Cucumber.
Cucumber. is offline
Je moet je eerst inschrijven voor het toelatingsonderzoek, want dat onderzoek moet je eerst halen voordat je je kan aanmelden voor de studie.

En wat ik in mijn voorgaande reactie zei: ik ben/was ook niet echt muzikaal, maar ik ben ook toegelaten. Het hoeft niet allemaal perfect te zijn, want je leert alles nog wel op de opleiding. De een is beter in het een dan de ander, dat blijf je altijd houden. Met de hoge tonen, tsjaa, wat bedoel je? Je moet gewoon laten horen dat je hoog kan, dat zullen ze testen met de toonladder en met de glijtoon. Maar dat zie je wel op je toelating, ik zou me er niet te druk om maken.

Verder nog extra tips: zorg dat je uitgerust bent, matig je eventuele alcoholgebruik en rookgedrag voor de toelating (als je dat doet natuurlijk) en ja, verder heb ik niet zoveel toe te voegen. Het is niet heel moeilijk, wel spannend. Ik zou zeggen, kijk daar maar hoe of wat, komt goed.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 18:19
xxsabbb
xxsabbb is offline
Oke bedankt! Heb me vanmiddag ingeschreven bij de HAN!
Krijg van hun een uitnodiging voor de toelating!
Afwachten dan maar!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 19:06
Cucumber.
Cucumber. is offline
Geen dank.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust in het topic hier of PM me even.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 21:00
Dolores
Dolores is offline
- Ik heb zelf de opleiding in Zwolle gedaan en daar kan je inderdaad een verkort programma volgen, maar hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet. Je moet dan een bepaalde vooropleiding hebben (als je bv. de Pabo hebt gedaan kan je logopedie in drie jaar (geloof ik) doen), dus als je direct van de middelbare school af komt of iets in een totaal andere richting hebt gedaan kan het niet.

- Voor zover ik weet kan dat in Zwolle niet. Misschien dat dat per school verschilt, want in mijn herinnering kon dat destijds (in 2005) in Utrecht wel, maar aan de reactie van Cucumber te zien kan dat inmiddels ook niet meer.

- De toelatingstest vond ik heel erg meevallen. Je hoeft ook absoluut niet muzikaal te zijn (al is het wel een voordeel als je dat wel bent). Het gaat er ook om dat je laat zien dat je bepaalde dingen wel kan (omdat je die later aan andere mensen mogelijk ook moet kunnen leren). Ik praat zelf bijvoorbeeld met een 'Gooise r' en maakte me daar toen nogal zorgen over, maar ik kon wel laten zien dat ik ook de tongpunt /r/ en huig /r/ kan en dat vonden ze prima. Daar kijken ze dus ook naar.

- Ik werkte zelf ongeveer 6-9 uur per week naast mijn studie, maar dat had ook wel meer kunnen zijn. Het wisselt heel erg per persoon natuurlijk, ik had studiegenootjes die 20 uur per week werkten en studiegenootjes die absoluut niet naast hun studie werkten. En in beide gevallen ging het goed.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2013, 21:07
Dolores
Dolores is offline
Oh ja, bij mij was het ook zo dat je in het eerste jaar in het eerste blok een module had waarbij je met je eigen stem en spraak aan de slag ging. Een onderdeel daarvan was ook dat ouderejaars een screening af gingen nemen en voor jou persoonlijk een soort oefenschema opstelden. Gewoon wat aandachtspunten zeg maar (op verschillende gebieden, dus niet alleen spraak maar bijvoorbeeld ook oefeningen voor een goede adem-stemkoppeling).
Met citaat reageren
Oud 31-01-2013, 14:52
xxsabbb
xxsabbb is offline
Daar ben ik weer! Bedankt voor jullie reacites maar heb nog een vraagje!
19 februari heb ik toelating in Nijmegen! Welk soort liedje hebben jullie gezongen?
ik luister die kinderliedjes en die kindertjes zingen het allemaal heel hoog! dat kan ik dus echt niet he!
maakt dat uit? tips?
groetjes!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2013, 20:50
Cucumber.
Cucumber. is offline
Hoi! Fijn dat je al zo spoedig terecht kan! Ik heb op mijn toelating volgens mij 'Sinterklaas kapoentje' gezongen, je moet het op je toelating niet te lastig maken voor jezelf. Zing gewoon met je eigen zangstem, niet expres hoger gaan zingen omdat je denkt dat dat moet. Dat hoger zingen (zingen in falsetregister noemen ze dat) doe je nog meer dan genoeg op de opleiding.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2013, 15:57
xxsabbb
xxsabbb is offline
Dankje cucumber! Ik ga voor 'groen is gras groen is gras onder mijne voeten' een goede ouwe uit de kindertijd haha! Stukje leestekst ben ik ook al uit! verder hoef ik niets voor te bereiden volgens mij! Krijg alleen een luistertest en een fonetogram verder! maar wat moet ik me bij die fonetogram voorstellen?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2013, 19:10
Cucumber.
Cucumber. is offline
Oh, bij ons kregen we een leestekst van de opleiding. Die moest je dan inderdaad voorlezen, maar halverwege gaan ze met blaadjes bij je oor flapperen, dat noemen ze de proef van Lombard. Niet schrikken dan!

Een fonetogram is een soort opname van een klinker, waarin ze kijken naar jouw stembereik. Meestal maken ze die als iemand lang de letter 'a' aanhoudt. Dat zul dus in jouw geval ook wel zo zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten