Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2013, 09:26
Volk
Volk is offline
Ik heb al een paar jaar dat ik in de winter heel veel spierpijn heb en erg moe ben. Ik ben er een paar keer voor naar de huisarts geweest en die zei dat het vast wat psychisch is. Ik geloof dit niet. Ik vroeg haar of het niet een gebrek aan vit. D kom zijn, maar volgens haar komt dat niet voor in Nederland. Als ik niet in Nederland woonde zou het dat kunnen zijn, maar we wonen in Nederland dus dan kan het niet. Dat ik een donkere huid heb maakt daarbij niks uit. Ze wilde ook niet mijn bloed laten controleren omdat het dus niet voorkomt in Nederland. Ze wilde me wel doorverwijzen naar een psycholoog

Ik ga sowieso van huisarts veranderen want ook toen ik binnenkwam met een geblesseerde knie dacht ze meteen aan iets psychisch en bij de ingegroeide teennagel van mijn vriend ook al. Nog voordat ze naar zijn voet wilde kijken zei ze al dat het waarschijnlijk iets psychisch was. Ik ben dus al het vertrouwen in mijn huisarts kwijt.

Maar mijn vraag, kan ik gewoon naar de drogist en daar een potje Vitamine D halen of is het verstaniger om eerst een nieuwe huisarts te regelen en via de huisarts vitamine D te slikken. Ik weet namelijk niet of ik snel een overdosis kan krijgen door zomaar een pilletje te slikken en wat voor effecten dat op me kan hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 09:34
Verwijderd
Je kan het als het goed is gewoon bij drogist halen , je kan toch ook gewoon aanbevolen hoeveel heid nemen of zelfs minder? als je overdossis neemt kan wel schade aan brengen , wet niet waaraan,
Zou sws van dokter veranderen en daarnog eens langs gaan

Laatst gewijzigd op 10-01-2013 om 11:59.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 09:56
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Dat dat in Nederland niet zou voorkomen is dikke onzin. Ik heb mijn psychiater ooit gevraagd of ze bij het bloedprikken ook mijn vit.D wilde checken. Ze zei dat ze er niet veel van verwachtte, maar ze zou het checken en toen bleek ik inderdaad een tekort te hebben. Onderzoek naar vit.D staat nog in de kinderschoenen, maar ze komen achter steeds meer dingen die met vit.D tekort te maken hebben en er zijn best veel mensen die zo'n tekort blijken te hebben. Als ik me niet vergis had je ook schildklierproblemen toch? Van de mensen die schildklierproblemen hebben heeft zelfs 95% een tekort (heb ik ooit ergens gelezen, ik weet niet meer precies hoe of wat).

Je kunt in ieder geval naar de drogist gaan en de dagelijks aanbevolen hoeveelheid slikken, maar als je een tekort hebt, kan het heel goed niet genoeg zijn om het tekort aan te vullen. Dus ik zou wel ook een andere huisarts zoeken en het daar aan voorleggen. Ik heb ooit wel een schema gezien hoeveel je bij moet slikken bij welke grootte van tekort, maar dan moet je dus eerst de uitslag van een bloedonderzoek hebben.
Oud 10-01-2013, 09:57
Miekje*
Miekje* is offline
Een teveel van vitamine D (dat is binnengekomen via de voeding) wordt in vetcellen opgeslagen (en plas je dus niet uit, zoals bij bijvoorbeeld vitamine C wel het geval is). Een teveel aan inname via de voeding zou op de lange termijn dus schadelijk kunnen zijn, maar ik ben geen arts en weet niet in welke mate dat van toepassing is als je drogisterijtabletten slikt.

Ik denk dat het verstandiger is als je eerst naar een nieuwe huisarts gaat en je probleem aan hem/haar voorlegt.
Oud 10-01-2013, 11:34
108934RS
108934RS is offline
ik denk dat jouw klachten een samenloop van omstandigheden zijn, zou aan je levensstijl kunnen liggen (weet niet hoe je leeft)
meer sporten, gezond eten en zonlicht kunnen misschien wel helpen
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 12:07
Volk
Volk is offline
Citaat:
ik denk dat jouw klachten een samenloop van omstandigheden zijn, zou aan je levensstijl kunnen liggen (weet niet hoe je leeft)
meer sporten, gezond eten en zonlicht kunnen misschien wel helpen
Ik sport al veel en eet/leef ook echt gezond. Maar zonlicht vangen gaat nogal moeilijk in de winter, en dan ben ik ook nog eens donker.

Maandag ga ik meteen een nieuwe huisarts regelen en dan maak ik ook een afspraak hiervoor.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 12:21
Verwijderd
Wat een eigenaardige reactie - in Nederland komt een tekort aan vitamine D tegen het eind van de winter juist heel veel voor, omdat we nu eenmaal heel noordelijk zitten. En zeker als je een donkere huid hebt.

Met 1 tabletje per dag uit een potje van de drogist zul je geen overdosis oplopen, maar ik kan me voorstellen dat je liever eerst zeker weet of je een tekort hebt voor je eraan begint.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 12:36
Martiño
Martiño is offline
Sowieso een eigenaardige reactie als ze een ingegroeide teennagel afdoen als iets psychisch, VOORDAT ze naar de voet hebben gekeken... Ook al was het psychisch, dan gaan bij mij toch alle alarmbellen af.

Inderdaad zo snel mogelijk een nieuwe huisarts regelen dus! Weg bij die kwakzalver
Oud 10-01-2013, 14:32
Verwijderd
Citaat:
Wat een eigenaardige reactie - in Nederland komt een tekort aan vitamine D tegen het eind van de winter juist heel veel voor, omdat we nu eenmaal heel noordelijk zitten. En zeker als je een donkere huid hebt.

Met 1 tabletje per dag uit een potje van de drogist zul je geen overdosis oplopen, maar ik kan me voorstellen dat je liever eerst zeker weet of je een tekort hebt voor je eraan begint.
Dit, met de opmerking dat huisartsen dit liever niet aanvragen (is mij verteld) want deze is erg duur in verhouding met andere bloedtests (?). Ik heb een deficiëntie en krijg niet zomaar de test om te checken hoe het inmiddels zit. Mocht je een tekort hebben, dan kan de arts je natuurlijk ook wat voorschrijven.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 20:52
108934RS
108934RS is offline
Citaat:

nou in nederland komt het niet heel veel voor, eigenlijk alleen bij mensen met zonneallergie en moslima's (in verband met bedekkende kleding)
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 20:58
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
nou in nederland komt het niet heel veel voor, eigenlijk alleen bij mensen met zonneallergie en moslima's (in verband met bedekkende kleding)
dat is helemaal niet waar. Je vergeet dat we in nederland behoorlijk noordelijk zitten, en dat er in dit land behoorlijk wat mensen wonen die niet van origine nederlands zijn (en dat mag ook een paar generaties al van je verwijderd zijn). Met name mensen die van rond het middellandse zeegebied komen hebben in nederland vrij regelmatig last van een vitamine D gebrek.
Oud 10-01-2013, 21:21
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Dit, met de opmerking dat huisartsen dit liever niet aanvragen (is mij verteld) want deze is erg duur in verhouding met andere bloedtests (?). Ik heb een deficiëntie en krijg niet zomaar de test om te checken hoe het inmiddels zit. Mocht je een tekort hebben, dan kan de arts je natuurlijk ook wat voorschrijven.
Bij ons kost een Vitamine D bepaling nog geen 10 euro en dat kan ik toch niet heel duur vinden als ik het vergelijk met andere testen (heb even vergeleken met een HIV-test, hepatitis B en allergietest, allemaal geautomatiseerde bepalingen die ongeveer evenveel werk kosten. Ik weet wel dat het een bepaling is die vrij lastig goed te krijgen is qua controles en calibraties. Misschien ligt het ook aan het apparaat waar op getest wordt qua prijs/gevoeligheid/werklast.
Oud 10-01-2013, 22:05
Verwijderd
Hmm misschien was dat dan een argument van de arts, ik liet testen op een andere plek dan normaal en hij deed huh wat moet ik dan aanvragen zeg je? Maar het klopt inderdaad dat het gewoon allemaal nog niet bekend is. Er loopt momenteel veel onderzoek naar waar een gebrek aan vitamine D allemaal mee samenhangt, en de verwachting is dat het heel wat puzzels oplost.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2013, 22:22
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar juist in Nederland komt het wel redelijk veel voor. In Nederland maakt eigenlijk bijna niemand in de winter genoeg vitamine D, deels doordat er gewoon heel weinig direct zonlicht is, deels doordat in de winter natuurlijk iedereen bedekkende kleding draagt.
Bij mensen met een huidtype 1 of 2 en mensen die in de zomer veel buiten zijn geweest, is dat over het algemeen geen probleem omdat die genoeg hebben aan de voorraad die ze in de zomer hebben aangelegd om het tot het eind van de winter uit te zingen, maar als mensen in de zomer weinig voorraad hebben gemaakt (door een huidtype 3 of 4, veel binnen zitten en/of inderdaad door in de zomer ook veel bedekkende kleding te dragen), dan is de vitamine D-spiegel regelmatig te laag voordat de winter voorbij is.
Niet bij iedereen natuurlijk, maar vaak genoeg dat het de moeite waard is om er even op te testen bij mensen met vermoeidheidsklachten.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2013, 00:16
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Ik weet niet of ik mijn vraag ook in dit topic mag stellen, maar ik doe het voor het gemak maar even. Ik mag namelijk niet in de zon (vanwege medicatie) en ik draag over het algemeen bedekkende kleding in de zomer. Voor mijn gezicht en handen (en eventueel armen als ik toch stiekem een keer in de zon ga) gebruik ik zonnebrandcrème factor 50. Maakt je huid wel vitD aan als je het hebt ingesmeerd?
Oud 11-01-2013, 19:44
Pluis
Pluis is offline
Het is niet de UV-straling die zorgt voor de productie van vitamine D, dus insmeren is geen enkel probleem

Regels voor berichten