Ik moest dit schooljaar een papier ondertekenen waarin ik akkoord ging met al mijn pta-cijfers uit 4- en 5vwo. Toen viel mij op dat ik voor economie een 6,7 gehaald zou hebben, terwijl ik zeker weet dat dit een 7,7 was. Ik moest namelijk een hoog cijfer halen om mijn overpunt te behouden zodat ik geen bespreekgeval zou zijn. Met een 6,7 had ik die alsnog, dus viel het mij eerst niet op. Ik heb het al aangegeven bij mijn nieuwe leraar Economie en de nieuwe adjunct-sectordirecteur, maar die reageren erg traag.
De situatie rondom het vak Economie was ook al een crisis. Na 3/4 maanden uitval te hebben (overspannen leraar waarvoor we dat jaar daarvoor ook al een nieuwe leraar kregen) kregen we een oude man als leraar. Deze man vertelde nu te werken aan de Staatsuniversiteit van Moskou en zou door de Universiteit Utrecht gestuurd zijn ons een spoedcursus te geven.
Hij liet foto's zien van een landhuis in Rusland dat hij in bezit had gekregen doordat zijn Russische schoonvader een bolsjewiek zou zijn geweest. Ook zou hij toen het communisme viel in verschillende Oostbloklanden geholpen hebben leraren te onderwijzen en lesstof te makwn, zodat zij les konden geven over de werking van de kapitalistische economie. Ook zou hij ze iets bijbrengen en lesmateriaal ontwikkelen over Management en Organisatie & Wiskunde.
Zijn toetsen waren soms verdeeld over 2 of 3 lessen en waren dan altijd de Zelftest uit het werkboek (LWEO lesbrief -> antwoorden op internet) en een vernieuwde versie van een voorbeeld dat hij uitgebreid de les voor de toets behandelde.
Hij vloog elke vrijdag weer terug naar Rusland en kwam elke maandag weer terug om zijn (3!!) klassen les te geven. Hij had een keer wolven geschoten met een snip er, omdat de plaatselijke bevolking hem dat vroeg. Ook kon zijn vrouw goedkoop Russische bontmutsen en officiershorloges op de kop tikken & die wilde hij best voor zijn leerlingen op de kop tikken. Hij kon een mannetje bij de overheid via wie de ongezien een container het land in kon krijgen en als wij hem zouden betalen, zou die ze voor ons meeenemen. Zodoende heeft een clubje leerlingen besteld, maar ook al vroegen we tot op de laatste dag door, we hebben nooit wat gezien.
Ik kan nog veel meer gekke verhalen over die man vertellen, maar het is tijd om to the point te komen. Nu blijkt dus dat hij waarschijnlijk de PTA's mee naar Rusland heeft genomen en ons geld dus ook. Er gaan ook verhalen dat die man al deze verhalen verzonnen heeft en zomaar foto's liet zien. Dat zou best kunnen aangezien in de periode voor deze man door een adjunct-sectordirecteur werd gezegd dat ze niemand konden vinden met de juiste papieren.
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn cijfer wordt veranderd in een 7,7 nu de PTA kwijt is?
- Hoe kunnen wij juridische stappen ondernemen tegen deze man voor fraude/ oplichting?
Bedankt als je dit helemaal uitgelezen heb haha!