Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2013, 12:34
yabe
yabe is offline
Gisteren heeft school mij op het matje geroepen voor een tweet die ik van een medeleerling had geretweet, de tweet was als volgt 'Morgen weer als een zombie naar die kutschool #(naam van onze school)' mij werd verteld dat ik deze tweet z.s.m mogelijk moest verwijderen of anders een schorsing op liep. Ik heb de leraar verteld dat ik zulke dingen wel mag tweeten omdat het mijn eigen vrijheid is wat ik wel of niet tweet.

Vervolgens heb ik deze tweet verwijderd, maar ik heb hierna een nieuwe tweet gemaakt met '(naam van de school) Can suck my d*ck #(naam van de school)' de tweet werd door meerdere leerlingen geretweet en van school moesten we weer alle tweets verwijderen. Ik heb geen haat tegen mijn school, ik vind het er wel prettig maar ik vind het niet prettig wanneer een leraar mij beveelt wat ik moet doen met mijn eigen twitter. Ik heb deze tweet nog niet verwijderd en mijn vraag was dus of ik zulke dingen wel mag tweeten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2013, 13:36
Martiño
Martiño is offline
Je hebt geen 'haat' tegen je school en vindt het wel prettig daar, maar toch tweet je dingen zoals "suck my dick" (be careful what you wish for, by the way) en "kutschool"?
Sowieso, even los van het verwijderen, wat denk je dat je docenten hier van vinden? Dit wekt veel irritatie op, niet echt handig als je bedenkt dat jij nog een paar jaar op die school moet zitten en die docenten jou iedere dag les geven. Je voelt je misschien stoer, maar daar heb je niks aan als je docenten de pik op je hebben.

Je noemt de vrijheid van meningsuiting, maar bij de vrijheid van meningsuiting hoort óók dat je verantwoordelijkheid neemt voor je uitspraken en bereid bent de gevolgen te dragen. Een gevolg kan zijn dat je dus op het matje wordt geroepen.
Of ze je kunnen dwingen tot verwijdering weet ik niet (heeft ook weinig zin na zoveel retweets), laster en smaad mag ook nog steeds niet (hoewel ik niet weet of dit hier onder valt).

Maar laten we even kijken naar de praktijk. Denk je dat het verstandig is om dit op de spits te drijven? Wat win je er mee? Je hebt ze uitgescholden, en je weet zelf ook wel dat het niet netjes is. Het wekt veel irritatie richting jou op en het is niet bevorderlijk voor de relatie tussen jou en je docenten. Verwijderen van de tweet heeft waarschijnlijk weinig zin als hij al zo vaak geretweet is, maar als je echt een stoere jongen wil zijn zou ik gewoon mijn excuses aanbieden aan je school en aan je docenten.

Laatst gewijzigd op 27-02-2013 om 13:47.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2013, 13:46
Martiño
Martiño is offline
Dit is het topic waar een vergelijkbare vraag werd behandeld http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1842334
Oud 27-02-2013, 13:53
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Hoe het precies zit met wat jij zegt, weet ik niet hoe dat werkt. Je hebt in zekere zin vrijheid om te mogen zeggen wat je wil, maar dat botst natuurlijk met beledigen en mensen (of scholen) (onterecht) in een kwaad daglicht te stellen.

Echter, jij had een bericht geretweet. Ofterwijl: je laat zien wat iemand anders zegt. Daar kan school jou moeilijk voor schorsen. Je quoot immers iemand anders: het is niet jou tekst. Als ik roep dat ik iemand ga vermoorden en jij zegt: Die gast he? die zegt: Ik ga iemand vermoorden" dan zal de politie ook mij oppakken, niet jou.

Is het wel van belang dat je de retweet functie hebt gebruikt, niet wat velen doet RT @ naam [bericht]. Dan zeg je het alsnog zelf (of zou kunnen; een dergelijk bericht is zelf te maken; dus is niet met zekerheid een retweet).
Met citaat reageren
Oud 27-02-2013, 13:57
Verwijderd
Als je goed had gelezen dan had je gezien dan TS zelf ook nog een tweet heeft opgesteld .

Verder, wat Martino zegt. Het is een heel leuk spelletje wat wel en niet mag qua tweeten of openbare dingen op facebook zetten of wat dan ook maar waar je mee zit is de praktijk. Drijf het gewoon niet op de spits, verwijder die tweets en ga vrolijk verder met je leven
Met citaat reageren
Oud 27-02-2013, 13:57
yabe
yabe is offline
Citaat:
Je hebt geen 'haat' tegen je school en vindt het wel prettig daar, maar toch tweet je dingen zoals "suck my dick" (be careful what you wish for, by the way) en "kutschool"?
Sowieso, even los van het verwijderen, wat denk je dat je docenten hier van vinden? Dit wekt veel irritatie op, niet echt handig als je bedenkt dat jij nog een paar jaar op die school moet zitten en die docenten jou iedere dag les geven. Je voelt je misschien stoer, maar daar heb je niks aan als je docenten de pik op je hebben.

Je noemt de vrijheid van meningsuiting, maar bij de vrijheid van meningsuiting hoort óók dat je verantwoordelijkheid neemt voor je uitspraken en bereid bent de gevolgen te dragen. Een gevolg kan zijn dat je dus op het matje wordt geroepen.
Of ze je kunnen dwingen tot verwijdering weet ik niet (heeft ook weinig zin na zoveel retweets), laster en smaad mag ook nog steeds niet (hoewel ik niet weet of dit hier onder valt).

Maar laten we even kijken naar de praktijk. Denk je dat het verstandig is om dit op de spits te drijven? Wat win je er mee? Je hebt ze uitgescholden, en je weet zelf ook wel dat het niet netjes is. Het wekt veel irritatie richting jou op en het is niet bevorderlijk voor de relatie tussen jou en je docenten. Verwijderen van de tweet heeft waarschijnlijk weinig zin als hij al zo vaak geretweet is, maar als je echt een stoere jongen wil zijn zou ik gewoon mijn excuses aanbieden aan je school en aan je docenten.
Ik snap je punt en ik snap dat het niet verstandig is om zulke dingen te tweeten, maar die tweet is niet gericht op docenten. Het was vooral om te laten zien dat ik mag tweeten wat ik zelf wil. De leraar heeft mij bedreigd te schorsen als ik de tweet niet verwijder dat heeft dus voor agressie gezorgd bij mij. Ik bereik er helemaal niks mee dat weet ik zelf ook. Maar ik wil niet dat mij word verteld wat ik moet doen met mijn eigen zaken, laat het zijn Facebook, Twitter of een ander soort van social media. Als ik vind dat het een 'kutschool' is mag ik dat toch gewoon vinden? Wie zijn hun dan om te zeggen dat ik dat niet mag zeggen omdat de school anders een slechte naam krijgt? En daarbij heb ik voortaan een 'slotje' op mijn twitter dus dat betekent dat zij niet meer op mijn twitter kunnen om vervolgens mijn tweets te lezen en mij hierop aan te spreken. En ik snap al helemaal niet hoe dit mij opeens een 'stoere' jongen maakt, ik probeer gewoon uit te zoeken of ik mijn eigen meningen op twitter mag zetten ook al vinden anderen het 'brutaal'.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2013, 14:06
Black_mamba
Black_mamba is offline
Yabe geen tweets verwijderen bij je standpunt blijven zolang het niet in de schoolregels staat mag je het blijven doen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2013, 14:07
Black_mamba
Black_mamba is offline
@ Martino volgens mij ben jij gewoon een leraar ???
Met citaat reageren
Oud 27-02-2013, 16:25
hookee
hookee is offline
Citaat:
Ah, en die spreken over het algemeen allemaal poep? Ik ben géén leraar en het volledig eens met Martiño.
Ik denk niet dat ze je om een tweet kunnen schorsen, maar bij de eerste de beste èchte fout die yabe ooit in de komende jaren gaat maken zullen ze dit incident meenemen in de strafmaat, waarbij een andere leerling eerst nog een waarschuwing krijgt. En op dat moment is alles dan toch zó oneerlijk... "ze moeten altijd mij hebben".
Met citaat reageren
Oud 27-02-2013, 16:37
Axel11
Axel11 is offline
Je moet ook bedenken dat scholen een grondwettelijk recht hebben om zich te organiseren zoals ze willen (vrijheid van onderwijs). Een ander grondrecht, zoals vrijheid van meningsuiting, kan hierdoor worden beperkt.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2013, 17:44
Verwijderd
schorsing is terrecht, jij deugnietje
Met citaat reageren
Oud 27-02-2013, 21:20
Verwijderd
Uiteraard moet het kunnen. Neemt niet weg dat je tweets verschrikkelijk kinderachtig en dom zijn. Wat hoop je ermee te bereiken?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2013, 21:40
tripster
tripster is offline
Het is gewoon best wel kinderachtig wat je allemaal tweet.
Dacht je dat anderen je dan misschien stoer zouden vinden?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2013, 22:43
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
nee hoor
Oud 27-02-2013, 23:40
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Uiteraard moet het kunnen. Neemt niet weg dat je tweets verschrikkelijk kinderachtig en dom zijn. Wat hoop je ermee te bereiken?
Niks, ze praten gewoon tegen twitter. Ze denken dat ze tegen een muur praten die luisterd. Als ik zie wat m'n buurmeisjes twitteren, holy crap. "mijn battarij is bijna leeg" "hongerrr" "kut hond" "hahahahaahaaaaah". Het is te dom voor woorden : (.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2013, 22:56
Verwijderd
Triest dat scholen blijkbaar bijhouden wat leerlingen tweeten. Verder slaat de tweet zelf natuurlijk nergens op, ga wat doen met je leven.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2013, 08:44
Heer Wil
Heer Wil is offline
Waarschijnlijk is het geen goede reden om je te schorsen maar als de school je wil schorsen lukt ze dat vaak toch wel... Bovendien slaat het nergens op om zulke dingen te tweeten, zeker als je de school niet echt kut vindt. Alsof je volgers erop zitten te wachten om voortdurend kut kut en kut te horen...
Met citaat reageren
Oud 02-03-2013, 09:10
Verwijderd
Lijkt me een beetje onzin om de tweet te willen laten staan als je miss. geschorst kan worden
Inderdaad lekker sneu dat ze je twitter bijhouden, maar zo vraag je er wel om
Met citaat reageren
Oud 02-03-2013, 16:07
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
Je moet ook bedenken dat scholen een grondwettelijk recht hebben om zich te organiseren zoals ze willen (vrijheid van onderwijs). Een ander grondrecht, zoals vrijheid van meningsuiting, kan hierdoor worden beperkt.
maar vrijheid van onderwijs(niet afdwingbaar) is een sociale grondrecht en dat s de vrijheid van meningsuiting niet.(afdwingbaar).
Met citaat reageren
Oud 02-03-2013, 17:40
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
maar vrijheid van onderwijs(niet afdwingbaar) is een sociale grondrecht en dat s de vrijheid van meningsuiting niet.(afdwingbaar).
Vrijheid van onderwijs is wel afdwingbaar hoor Is wel aardige literatuur en rechtspraak over art. 23 Grondwet.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2013, 14:35
Grassprietjes
Grassprietjes is offline
Citaat:
Triest dat scholen blijkbaar bijhouden wat leerlingen tweeten. Verder slaat de tweet zelf natuurlijk nergens op, ga wat doen met je leven.
Veel scholen gebruiken twitter, facebook etc. tegenwoordig ook om bijvoorbeeld schoolfeesten (oid) op aan te kondigen. Als iemand dan hashtags in zijn/haar bericht gebruikt, kom je snel bij alle berichten van leerlingen die die tags gebruiken, zonder dat je in de gaten houdt wat leerlingen doen.

OT: Probeer de boel niet zo op te kloppen, wat al eerder is gezegd: je wint er weinig mee behalve irritatie van docenten.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 09:44
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
Vrijheid van onderwijs is wel afdwingbaar hoor Is wel aardige literatuur en rechtspraak over art. 23 Grondwet.
ooooh.. ja, ze zeiden vroeger" Het is een sociaal grondrecht, dus niet afdwingbaar". Ik ben ook van mening dat zo'n grondrecht afdwingbaar moet zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2013, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Niet alleen scholen, maar ook werkgevers etc. houden mensen in de gaten via Twitter. Ik weet niet of ze je mogen schorsen van school omdat je zulk iets Tweet, maar ik weet wel dat ze je van je stage weg kunnen sturen of elders.

Sowieso, je moet er tegenwoordig op letten wat je allemaal op het Internet zet. Alles wat er op wordt gezet kan tegen je worden gebruikt in de toekomst, vooral als je zulke opmerkingen maakt. Gewoon niet meer zulke Tweets plaatsen, en als je er toch de neiging naar toe hebt, noem dan niet de naam van de school. Dan zul je er (hopelijk) minder problemen mee krijgen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 09:17
mGerben
mGerben is offline
Je hebt in principe het recht om te tweeten wat je wilt.

Maar je hebt met je school een bijzondere relatie. Zij moeten jou (deels) opvoeden en leren wat wel en niet acceptabel is.

Iets dat niet acceptabel is, en wat jou later in grote problemen kan brengen, is als je beledigingen rondstrooit, je school en later je werkgever belachelijk maakt, en dan met je voetje op de vloer stampt omdat je 'vrijheid van meningsuiting' hebt.

Dat soort dingen levert je gewoon ontslag op in de echte wereld. Mensen laten zich niet zomaar beledigen omdat jij meent te moeten testen hoever jouw vrijheid kan gaan.

Jouw school mag je wel degelijk dingen eisen en sancties opleggen. Ze zijn namelijk bezig om jou iets te leren. Dat 'vrijheid van meningsuiting' niet hetzelfde is als 'alles en iedereen zoveel mogelijk beledigen en ze kunnen er lekker niks aan doen'.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten