Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2013, 18:09
youszra
youszra is offline
Hoi,

Ben al een tijdje opzoek naar een opleiding na mijn mavo-diploma en wil graag iets in de zorg doen... Uiteindelijk kwam ik op de opleiding Anesthesie-medewerker.

Je kunt er naar toe door de opleiding verpleegkundige te volgen voor 4 jaar, en het afrond met een diploma. Maar wat mij dus tegen zit, ik vind een opleiding in de zorg echt geweldig... maar wat ik dus heb gehoord is dat je bij de opleiding Verpleegkundige veel bezig bent met het wassen en verschonen van mensen. Dit staat me dus niet aan

Weet iemand misschien een andere manier om op de opleiding Anesthesie-medewerker te komen zonder verpleegkundige te volgen op MBO niveau 4?
Of iemand ervaringen met de opleiding Verpleegkundige?

Alvast bedankt!

Laatst gewijzigd op 27-02-2013 om 18:46.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-02-2013, 20:56
Tink*
Tink* is offline
Ik weet er niet heel veel van, maar het komt er volgens mij op neer dat je het dus 'hogerop' zoekt. Dan lijkt het mij het meest geschikt om na het halen van je diploma nog havo te gaan doen en dan naar het HBO te gaan.
Oud 27-02-2013, 22:55
Martiño
Martiño is offline
MBO-verpleegkunde is een gedeelte verzorging, maar er komen ook heel veel andere zaken bij kijken. Wassen en verschonen hoort er bij, maar óók als anesthesiemedewerker zul je wel eens onprettige situaties tegenkomen. Dat hoort nu eenmaal bij het werken in de zorg, iedereen (ook artsen!) komt in aanraking met plas, poep, bloed, kots en andere dingen die het lichaam kan uitscheiden... Dus als je daar geen zin in hebt dan moet je een ander vak gaan zoeken

Anesthesiemedewerker is een inservice opleiding op HBO-niveau (dwz dat je werkt en leert tegelijkertijd) en daar heb je dus havo of mbo-4 voor nodig. Het lastige bij de opleiding anesthesiemedewerker is dat je dus ook moet worden aangenomen door een ziekenhuis voordat je aan de slag kunt! Je zult dus op vacatures moeten solliciteren. Daarbij wordt door veel (niet alle) ziekenhuizen gekozen voor mensen die al (werk)ervaring hebben in de zorg. Dus als jij verpleegkundige bent maak je meer kans op die functie dan als je vers van de havo komt (mits je natuurlijk geschikt wordt bevonden en een opleiding op HBO-niveau aankunt!).

De vraag voor jou is dus wat verstandiger is, met mbo-vpk maak je waarschijnlijk meer kans. Maar verdiep je eerst eens goed wat verpleegkunde inhoudt! Ga dus naar open dagen, zoek informatie op internet, ga naar een meeloopdag (en ga niet af op informatie die je links en rechts hoort, vraag het aan de leerlingen en verpleegkundigen zelf!). En als je na MBO-verpleegkunde onverhoopt niet in de anesthesieopleiding terecht kunt, dan kun je altijd nog doorstromen naar HBO-V (en dat is nog minder wassen en meer andere medische taken!).
Oud 28-02-2013, 13:58
Verwijderd
Sluit me aan bij Tink en Martino.

Bij iedere baan heb je dingen die je niet graag doet, maar toch doet. Uiteindelijk ga je het niet meer erg vinden omdat je het zo vaak doet. Toen ik bij een ziekenhuis meeliep met een arts zag ik dat de anesthesiemedewerker tijdens de operatie eigenlijk alleen een machine in de gaten hield en af en toe de patient. Ik weet niet of dat het meeste is wat zij doen en of schoonmaken van patienten daarbij hoort.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2013, 14:46
Martiño
Martiño is offline
Het is veel meer dan "eigenlijk alleen een machine" (die machine zorgt er voor dat je patiënt niet ongemerkt overlijdt, overigens ) in de gaten houden hoor.

Het lijkt misschien niet indrukwekkend, maar als anesthesie-assistent ben jij tijdens de operatie verantwoordelijk voor het in de gaten houden van de conditie van de patiënt, de rest van het team is bezig met de operatie. Het lijkt misschien niet echt actief, maar je moet juist constant alert zijn en goed opletten, de vitale functies in de gaten houden en weten wat er gebeurt in het operatieveld, en vooral weten wat je moet doen als je afwijkende metingen ziet (en heel snel kunnen handelen). Tijdens operaties onder lokale verdoving ben je ook vaak het aanspreekpunt van de patiënt, omdat de anesthesiemedewerker vaak bij het hoofd zit.

Het monitoren van patiënten is overigens maar een gedeelte van je taken, je assisteert de anesthesist ook bij verschillende andere ingrepen, bereidt patiënten voor op en informeert over de anesthesie, bent verantwoordelijk voor het onderhouden van de apparatuur, etc.

Schoonmaken van patiënten behoort meestal niet tot de taken van de anesthesie-assistent, de patiënt wordt gewassen en verzorgd op de afdeling, of door de ok-verpleegkundigen (als dat nodig is). Tijdens de operatie wordt het operatieveld schoongemaakt door de operatie-assistent.
Reageren

Regels voor berichten