Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-03-2013, 20:01
Verwijderd
..............

Laatst gewijzigd op 09-01-2014 om 00:23.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2013, 20:49
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Je krijgt zorgtoeslag, maar dat gaat bijna helemaal op aan de verplichte zorgverzekering en de tegemoetkoming voor school zal ook wel aan school op gaan. Adres wijzigen voor toeslagen kan prima, dus de zorgtoeslag kun je gewoon aanvragen.
Zonder baantje en zonder spaargeld wordt het erg lastig om het huis uit te gaan, zeker als je niet op kamers wilt. Bovendien kun je pas wachttijd opbouwen bij de sociale woningbouw als je 18 bent, en heb je een aantal jaar wachttijd nodig om in aanmerking te komen voor een woning.
Je hebt geen recht op andere tegemoetkoming omdat je het huis uit wilt, maar het niet kunt betalen. Dus je kunt beter thuis blijven wonen tot je de financiën rond hebt om het zelf te kunnen redden.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 06:59
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
zoals hawahaai zegt; je zorgtoeslag gaat op je zorgverzekering. Zorgverzekering is vaar ca 100 euro. Zorgtoeslag ca 70.

Je krijgt inderdaad als student zo'n 100 - 150 euro meer als je uitwonend gaat. Daarmee betaal je ongeveer de helft van je huur. Voor eten moet je toch vrij eenvoudig op 6 euro per dag rekenen.

huurtoeslag kan je aanvragen; maar daar zijn voorwaarden aan. Mensen in een studentenhuis krijgen het bijvoorbeeld niet. Je moet een eigen brievenbus hebben bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 10:58
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb zeker wel gelezen wat je schreef. De huur bij househopping is gemiddeld tussen een half jaar en 2 jaar. Je zit dan dus altijd met het risico dat je eruit moet, maar niets nieuws kunt vinden. Dus ik gaf aan dat sociale woningbouw uiteindelijk misschien prettiger is, maar dat je daar wachttijd voor moet hebben.
Bijstand onder 27 jaar krijg je niet zomaar. Maar aangezien je nog naar school gaat (dat valt vast ook onder 'opleiding'), zul je hier niet voor in aanmerking komen.
Boodschappen voor EUR 100,- moet misschien net kunnen, maar met huishoudelijke artikelen wordt dat al krap. En dan kun je dus nooit iets extra's doen en niet sparen voor als je wasmachine o.i.d. stuk gaat. En als je veel eigen risico neemt, zul je dat ook moeten kunnen betalen. Spaargeld raakt een keer op als je niet doorspaart.

Denk je er ook aan dat je bepaalde verzekeringen moet hebben als je op jezelf woont (aansprakelijkheidsverzekering, inboedelverzekering)
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 12:23
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Bedankt voor de reacties voor zo ver. NaamInGebruik, ik zou echt beter lezen als ik jouw was. Geldt ook een beetje voor Hawahaai.

wut?

Dit zeg ik omdat ik duidelijk heb aangegeven dat de inkomsten onvoldoende zijn - ging ik ervan uit dat ik een deel van de zorgverzekering en zorgtoeslag zou kunnen gebruiken om te leven dat zeg je nergens, dan had ik met inkomsten uit werk me prima in leven kunnen houden, denk ik zo. dat zeg je ook nergens, je zegt zelfs net nog een keer dat het onvoldoende is?

Ik kan een verzekering afsluiten voor rond de €80 p/m, met een hoog eigen risico (dit kan want ik heb wat spaargeld) dit slaat nergens op; als je spaargeld hebt kan je beter een duurdere verzekering nemen. Als je 1x ziek wordt kost het met zo'n verzekering 600 euro meer ofzo..... Ja, ik heb al naar de premies gekeken, en rond de 80 euro is echt mogelijk - dan zou ik een paar euro p/m maand overhouden, en dat is mooi dat is toch weer 1x ontbijten die maand. En, misschien zelfs nog beter, er is enige speling mogelijk wat de premie betreft. Oh ja, NaamInGebruik, de toeslag is echt €88. geloof me, reken krap in een begroting als het gaat om je eerste levensbehoeften.

De toeslag voor school is echt €200 en meer voor uitwonenden, NaamInGebruik, ik heb het opgezocht. Ik roep niet zomaar iets, weet je. Wat ik me afvraag, hoe vaak krijg je die toeslag? Per maand, per kwartaal, per ?? nee, het gaat van ca 90 euro naar ca 270 euro. Overigens heb je niet goed gelezen want er staat gewoon bij per maand.

Daarbij is het zeker gunstiger om een eigen huurwoninkje te hebben, want de huur voor kamers is vaak minstens 300 euro hier, als ik een woninkje kan vinden krijg daar voor wat minder dan de helft van de kale huurprijs als huurtoeslag. Bij een kamer niet. Heb ik én minder privacy én ben ik duurder uit. Nee dank je. Ik wil best een kamer huren waarbij ik keuken, wc en douche deel met één ander persoon, als de huur maximaal tussen de 150 - 200 euro ligt. jammer, househopping begint pas van 250 euro

Daarbij heb je, Hawahaai, niet goed door wat dat househopping inhoudt. Zo nu en dan komt er een beschikbare woning op de site, en wie het eerst reageert huurt het huis. Er is dus geen wachttijd. De huur gaat als het goed is meteen in. Daarom moet ik even wachten tot ik echt 18 ben, want dat is de minimale toegestane leeftijd.

Maar je hebt zeker een punt. Bij AK Beheer (dat kwam ik ook tegen) is er inderdaad een wachttijd én moet ik nog twee verzekeringen afsluiten. Dan duurt het én lang én kost het me alleen maar meer geld.

Ik ben ondertussen op zoek naar een baan in zorg, thuiszorg o.i.d. Schijnt best goed te verdienen, dus ik hoop daar iets te vinden. Dat zou een aardig inkomen kunnen opleveren.

De uitgaven aan mezelf. Ik ben een kleine eter en ik kan eten kopen op de markt en Lidl. Ik ben geen shoptype en heb aan weinig voldoende. Zes euro per dag lijkt me nogal overdreven. Volgens NaamInGebruik zou ik per maand (uitgaande dat een maand 30 dagen heeft) €180 nodig hebben. Ik denk persoonlijk dat ik aan ruim minder dan (en zo niet maximaal aan) €100 genoeg zal hebben. again, reken niet zo krap met je eten. Weinig zo kut als honger. 100 euro kan, maar is krap en heel basic.

Het kan zo overkomen, maar zo is het zeker niet bedoelt, om jullie aan te vallen. Ik wil vooral aangeven dat ik bewust ben van de kosten en de toeslagen waarvan ik weet dat ik er recht op heb. Daarbij is het wel goed wat (kritisch) tegengeluid te horen - dan ga je er toch beter over nadenken.

Hawahaai, bedankt voor het antwoord wat betreft de aanvraag van de toeslagen. Zal het binnenkort alvast aanvragen. DigiD is ondertussen al aangevraagd.

Wat ik me wel afvraag, heb ik geen recht op bijstand? Dit is vanaf 18 jaar, en voor degenen boven de 21 jaar las ik dat een inkomen is toegestaan, zolang het ontoereikend is. In dit geval kan het zo zijn dat mijn inkomen en inkomsten ontoereikend is, dus heb ik dan geen recht hierop?
je hebt in geval van bijstand recht op ca 216 euro per maand. Wat je zelf verdiend wordt in mindering gebracht op dit. Stel, je verdiend 100 euro, dan krijg je dus nog 116 euro. Let wel even op; ook bijstand is inkomen en gewoon belast via de inkomstenbelasting (box 1: 33%, dikke 2k is vrijgesteld)
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 14:05
Verwijderd
Wat is de noodzaak om zo snel het huis uit te willen? Is het niet handiger om nog even wat te sparen bijvoorbeeld?

Daarnaast vind ik je toon tegenover mensen die je proberen te helpen vrij hard Martre. Niemand hier is verplicht om je te helpen, dus dan zou je best iets aardiger kunnen reageren, ook al ben je het misschien niet eens.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 15:12
Verwijderd
Oke, je hoeft het natuurlijk niet te zeggen

Je geeft aan dat je niet veel nodig hebt qua boodschappen, maar je moet je wel bedenken dat je meer dan alleen eten nodig hebt: wasmiddel, shampoo, wc-papier, noem maar op. Dat kost stiekem ook veel. Daarnaast is het me opgevallen dat het een stuk duurder is om voor één persoon te koken, dan wat het per persoon kost als je voor twee personen kookt. De meeste supermarkten zijn niet bepaald ingericht op éénpersoonsporties.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 15:32
Verwijderd
Nee ik ging er niet van uit dat je kant-en-klaar zou kiezen Maar dan nog, heel veel dingen zijn gewoon gericht op grotere porties, en niet alles is in te vriezen. Toen ik op kamers ging had ik zelf ook maar een klein vriesvakje (want een diepvries kost veel energie en is dus duur), dus ik had bijna niet de mogelijkheid om porties in te vriezen.
Wat betreft de inclusiefprijs van elektriciteit: soms wel, maar houd wel in de gaten dat je bij aan het betalen komt als je over een bepaald bedrag heengaat.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 15:49
Verwijderd
Heb je er trouwens aan gedacht dat je in het begin sowieso veel meer kosten hebt? Denk aan meubels, koelkast, servies en pannen, maar ook eenmalige kosten zoals muren schilderen of een vloertje leggen?
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 16:30
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Bedankt Hawahaai, je zegt zeker zinvolle dingen. Als die verzekeringen daadwerkelijk verplicht zijn zal ik er naar kijken. Goed dat je dat zei.

Dan richt me even tot NaamInGebruik.


Goed, wat je eerst zegt. Ik heb een goede gezondheid en ben ik geen jaren naar het ziekenhuis of huisarts geweest. Ik verwacht dan ook dat er echt iets zeer ernstigs moet gebeuren alvorens ik daar beland, dus een zekere risico kan ik best nemen.

dat risico kan je nemen. Raak je toch ziek of gewond dan kun je weer terug verhuizen though

Ik heb zeer weinig nodig en ik eet vrij weinig. Ik denk dat 20 euro per week meer dan zat is om me te voeden en wat te kopen, zeker als ik naar de markt ga (uurtje of 4) en Lidl. Daarnaast ben ik sowieso van plan minimaal 1 keer per week naar huis te gaan (moeder zien), dan kan ik meteen mee-eten (per maand iets van 3-4 keer, dat scheelt ook weer een beetje). Komt er ook nog bij dat ik zeer weinig nodig heb, gaf ik eerder al aan denk ik.
Controle vraag: wat kost 1 kipfile? tip: dit is vrij goedkoop vergeleken met ander vlees.



Ik heb het heel goed doorgelezen, maar kon niet uit de tekst opmaken dat het per maand is. Ik ging al uit van wel, maar denken is niet per se de waarheid. Bedankt voor het antwoord.

Dit staat trouwens op de site (een document):


Dus ik heb recht op of 103,77 of 241,93. Je hebt dus onjuist.
In zekere zin alsnog gelijk ;P; het neemt niet met 200 euro toe. Bovendien is uitwonend lager dan ik zij en dat is nadelig. Ik ging uit van stufi, maar blijkbaar ga je niet naar hbo/uni

Over de aanvullende toelage staat het volgende:


Hier verschilt het inderdaad per geval hoeveel (of niets) je krijgt.



Je hebt niet goed gelezen. Eerst gaf ik aan dat een huurwoning goedkoper uit kan pakken gezien de huur van een kamer vaak boven de 300 euro is, tenzij ik een kamer kan vinden tot maximaal 200 euro. Via househopping huur je geen kamer maar een sloopwoning. Hawahaai heeft het al gezegd, dat kan voor een half tot twee jaar. Maar je dan ook naar de plannen vragen. En meer dan een jaar of anderhalf heb ik een huurwoning niet nodig. En de huur is inderdaad vanaf 250 tot iets van 360, maar daar kan ik huurtoeslag over krijgen,.
dit is gewoon definitieneuken over woning/kamer/pand >_<;



Honger? Hoe vaak moet ik zeggen dat ik een minimale eetlust heb? Ik eet net zo makkelijk tot 6 uur s' avonds niets. Dus als het moet, geen probleem. Ik eet daarnaast geen vlees (vlees is best wel duur); noten, kaas en chocola kan ik wel laten staan (zijn ook best wel prijzig). En ik hoef echt geen driegangenmenu elke dag, een kom soep of omelet o.i.d. is ruim voldoende.

Maar wel bedankt voor je kritische houding.
Als je dat eet val je per week ongeveer 8 kilo af xD

Trouwens, als er nog iets is waar aan moet denken als ik daadwerkelijk het huis uit ga, laat het me weten a.u.b..
WA verzekering, reisverzekering, mogelijk eigen paspoort mocht je buiten de EU reizen, je kan nog kiezen voor inboedelverzekering maar de meeste jongeren doen dat niet, hou even rekening met extra uitgaven in het begin want je zal merken dat je net iets meer mist als alleen tandpasta, er een lamp vervangen moet worden, je gasleverancier toch die aansluitingskosten in rekening brengt, je echt een nieuwe container moet aanvragen, je echt een extra sleutel moet laten bij maken, internet toch niet bij in begrepen zit, je telefoon alleen de eerste 6 maanden zo goedkoop was. Kortom; van die kleine pruts regel dingetjes die van te voren bijna niet te plannen zijn : ( Soms vallen ze mee, vaak vallen ze tegen.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 17:51
Verwijderd
Even buiten alles om; als je geen vlees, geen noten en geen kaas eet lijkt het me dat je heel snel al tekorten zit qua voeding , dan hou je het niet eens vol om op jezelf te wonen lijkt me . Dan ben je binnen een half jaar zo uitgeput en futloos dat je niets meer kan .

Maar goed, heb je er ook rekening mee gehouden dat je als je een eigen woning huurt, je ook internet en dergelijke zal moeten aanvragen ? Het is weliswaar niet heel duur, maar het zijn wel weer vaste kosten.

Verder wil ik ook benadrukken dat het misschien echt wat verstandiger is om je budget voor eten iets ruimer te stellen. Een budget betekent niet dat het allemaal maar tot op de cent af op moet, je kunt beter aan het einde van de maand 10 of 20 euro overhouden dan dat je tekort komt natuurlijk. Dus als algemeen advies: Als je budgetten gaat opstellen doe dat heel ruim, en niet 'ik kan met 100 euro per maand uit'. Ik doe ook boodschappen bij de Lidl, ik kom nooit op 100 euro per maand uit
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 18:45
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
De vraag was ook niet bedoeld om na te gaan of je vlees eet, meer of je kan schatten wat eten in z'n geheel eigenlijk kost. Als student een keer een zak chips kopen is heel wat anders dan brood, boter, ham, pindakaas, banaan, melk etc. ^_^
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 19:55
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je kan wel goedkoop willen eten maar gezond eten is ook wel belangrijk dus zoals Frayne al zegt is het geen goed idee om geen vlees, noten of andere vleesvervangers te eten. Als je dat lang volhoudt kom je vanzelf wel bij een dokter terecht

Naast de dingen die je berekend hebt, heb je ook rekening gehouden met waterschapsbelasting, gemeentelijke belastingen (samen zo'n 500 euro per jaar, verschilt wel per gemeente), telefoon, internet, kleding, gas, water en licht (zit niet in de huur als je een sociale huurwoning huurt), reiskosten, reparaties aan dingen in huis, je fiets etc, geld voor de kapper of toiletartikelen of medicijnen als je ziek bent, kadootjes voor verjaardagen, bijdrage aan een sportclub of andere vereniging oid waar je lid van bent.

Daarnaast vraag ik me ernstig af of je in aanmerking komt voor huurtoeslag bij een antikraakwoning.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 05-03-2013, 19:44
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Gas heb je vaak nodig voor verwarming en warm water dus zonder gas kom je er meestal niet. Gas is trouwens ook goedkoper dan elektriciteit. Voor een internetabonnement heb je in sommige gevallen ook een telefoonlijn nodig en vergeet niet dat als je eenmaal op jezelf woont en je een stuk meer dingen zelf moet regelen, je ineens wel vaker moet gaan bellen en daar dus meer kosten aan hebt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 05-03-2013, 20:22
Verwijderd
Het valt me op dat je wel erg makkelijk denkt over veel zaken, Martre. Je hebt er zeker wel over nagedacht en een hoop op een rijtje gezet, maar 25 euro per week voor boodschappen is echt heel erg weinig. Zelfs als je houdbare producten koopt als het aanbiedingen zijn. Ik ken veel studenten die heel erg zuinig leven, maar die redden het niet.
Maar goed, ook buiten het boodschappenverhaal: het gaat echt niet zo makkelijk zijn als je nu lijkt te denken.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2013, 08:33
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Wat volgens mij nog niet genoemd is (forgive me if I'm wrong): voor zaken als internet/televisieabonnementen e.d. heb je aansluitkosten.
Je gekozen energieleverancier gaat uit van het verbruik van de vorige bewoners. Als dat een (klein) gezin was, kan jou dat een best hoge maandbijdrage opleveren. Dit is vaak wel te wijzigen, maar er wordt moeilijk gedaan. Bij nieuwbouwwoningen is er nog helemaal niets bekend: ik kwam als eerste (in m'n eentje) in een nieuwbouwappartement en moest € 144,- aan gas en licht per maand betalen. Pas na twee jaar betaal ik de werkelijke kosten: € 45,-. En bij sloopwoningen: staan vaak niet voor niets op de slooplijst: ze zijn meestal slecht geïsoleerd. Dat tikt ook aan.
Bij water zijn de verschillen wel wat minder groot, dat is goedkoper. Dus: hoe goed jij ook kunt inschatten wat je missen kunt, instanties of omstandigheden kunnen dat behoorlijk in de war schoppen.

Denk ook aan waterschapsbelastingen en gemeentebelastingen. Hiervoor zou je kwijtschelding kunnen krijgen, maar het betekent toch (net als bij alles als je op jezelf gaat) dat je vrijwel meteen goed een eigen administratie moet kunnen bijhouden. En da's meer dan opbergen in mapjes.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2013, 13:28
Verwijderd
Citaat:
Het valt me op dat je wel erg makkelijk denkt over veel zaken, Martre. Je hebt er zeker wel over nagedacht en een hoop op een rijtje gezet, maar 25 euro per week voor boodschappen is echt heel erg weinig. Zelfs als je houdbare producten koopt als het aanbiedingen zijn. Ik ken veel studenten die heel erg zuinig leven, maar die redden het niet.
Maar goed, ook buiten het boodschappenverhaal: het gaat echt niet zo makkelijk zijn als je nu lijkt te denken.
Ik heb het daar zelf in mijn eerste jaar zeker wel van gered. Boodschappen lijken me ook niet echt het probleem. Leef je een maand uit en je bent 20 euro extra kwijt. Aan die 20 ga je niet dood. Maar waar ze óók makkelijk over denkt is al het andere. En je hebt al snel een tegenvaller: Drie broeken kapot in een week. Je wasmachine die het begeeft. Extra reiskosten vanwege omstandigheden. Een sleutelbosje van 60 euro bij moeten laten maken Je fiets wordt gejat. Je hebt wat meer kosten aan een cadeau of een feest. Gigantisch veel voorschot moeten betalen, of juist achteraf een correctie waarbij je op zeer korte termijn even een paar honderd euro mag ophoesten..

Ook valt het me op dat je toch nog redelijk snobbistisch bent ingesteld qua wonen.. De meeste studenten (Wat je nog niet eens bent, eigenlijk) wonen met toch wel een man of vijf, of meer in huis. Je kunt daarnaast ook pas huurtoeslag aanvragen als je echt een eigen woning hebt (eigen voordeur, adres). Studentenwoningen vallen daar zelden onder. En hoe zit het met huurtoeslag onder de 23?

BIj alles lezen hier overvalt me een gevoel van dat je redelijk eigenwijs bent en het allemaal wel even regelt. IK zou je dan ook willen adviseren dat zolang het nog enigszins kan, op de middelbare school nog thuis te blijven wonen. Als je de redenen voor vertrek niet deelt, kan men daar ook niet in meedenken.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2013, 18:56
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Vergeet niet dat de huur van een kamer vaak inclusief gas, water, licht, internet, tv, vaste telefoonlijn en vaak ook waterschapsbelasting en gemeentelijke belastingen is en een eigen huurwoning niet. Daardoor lijkt een huurwoning vaak goedkoper dan een kamer maar is dat het in de praktijk meestal niet.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-03-2013, 05:56
Ivo
Ivo is offline
25 euro per week voor eten is haalbaar, maar dan heb je echt nooit geld over om even een broodje of snack te halen onderweg omdat je laat thuis bent of geen tijd of zin hebt om te koken. Het is gewoon behoorlijk krap. Zeker als je er ook nog toilet- en schoonmaakartikelen van moet kopen.
Vergeet ook niet dat je af en toe nieuwe kleren nodig hebt, kadootjes moet kopen voor vrienden en familie, een avondje uit wil etc.

Je zorgverzekering kun je, als je voldoende spaargeld achter de hand hebt, wel een maximaal eigen risico nemen. Als je tenminste normaal gesproken weinig zorg nodig hebt. Je moet alleen wel echt zorgen dat je die buffer ook aan houdt.

Wat betreft de keuze tussen een woning en een kamer? Kies voor een kamer. De kosten voor gas/water/licht/internet/telefoon/gemeentebelastingen zijn voor een eigen appartement toch al snel 150 euro per maand, omdat je alle contracten zelf moet afsluiten en betalen. Bij een kamer is dit aanzienlijk minder, omdat deze kosten doorgaans gedeeld worden met alle bewoners van het huis. Ook is de kale huurprijs van een kamer vaak een stuk lager dan van een appartement. De huurprijzen van kamers zijn namelijk vaak inclusief een voorschot voor de hiervoor genoemde kostenposten, terwijl bij appartementen dit meestal niet zo is. Een kamer van bijvoorbeeld 350 euro per maand, daarvan is de huur in werklijkheid bijvoorbeeld maar 250-275 euro, en betaal je 75-100 euro voorschot servicekosten.
Maak alleen niet de fout die velen maken bij een huur 'inclusief' servicekosten. Je betaald namelijk een voorschot. Als jij (en je evt. huisgenoten) veel energie verbruiken is de kans groot dat jullie nog een naheffing krijgen. Hou daar altijd rekening mee. Het kan echter ook in je voordeel werken, ben je zuinig dan krijg je mogelijk nog wat geld terug.

Even een heel grof overzicht voor een kamer die 350 euro kost inclusief voorschot energie en internet:
- €350 huur
- €150 boodschappen
- €100 verzekeringen (zorgeverzekering voornamelijk, inboedel en aansprakelijkheid kosten maar een paar euro per maand)
- € 25 vervoer (je kan niet ALLES op de fiets doen, en je hebt ook aan een fiets af en toe kosten)
- € 25 kleding
- € 50 kadootjes / uitgaan / uitstapjes
- € 50 overig/sparen

Tel maar op, 750 euro per maand zit je zo aan wil je een beetje normaal kunnen leven. De kosten van je opleiding komen daar nog eens bovenop, tenzij die door je ouders gedragen worden.

Dit is niet om je te ontmoedigen, maar om te voorkomen dat je jezelf te 'rijk' rekent.
Met 88 euro zorgtoeslag en 241 euro tegemoetkoming scholieren heb je maandelijks nog een gat van ruim 400 euro wat je moet dichten en nog een 'sponsor' voor je opleidingskosten nodig. Met het genoemde minimumloon zul je dus zo'n 25 uur per week moeten werken tenzij je ouders een noemenswaardige maandelijkse bijdrage willen leveren.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2013, 08:42
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik durf best te zeggen dat mijn vaste lasten € 800,- per maand zijn, en dan wóón ik alleen nog maar (dus variabele lasten als eten zitten er nog niet eens bij). Ik moet wel vermelden dat ik geen recht heb op huurtoeslag en kwijtschelding van de belastingen.
Op kamers was dat € 305,-, met alle verzekeringen zo'n € 407,- en dan was ik klaar.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2013, 16:48
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Je blijft, na alles, alle kosten zwaar naar beneden afronden en alle inkomsten naar boven? Op jaarbasis 24 euro mee rekenen is net zo zinvol als pinnen bij 99 cent en contant betalen bij 96 cent trouwens ;P
Met citaat reageren
Oud 08-03-2013, 18:30
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik weet niet wat voor opleiding je doet maar je moet toch ook wel schoolgeld of collegegeld betalen?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2013, 18:51
Verwijderd
10 euro per maand aan kleding?

5 euro per maand aan cadeaus én uitgaan?

Zijn dit de bedragen die je echt hanteert? Ik geef weinig uit aan kleding maar 10 euro per maand is niet te doen. Je bent een meisje toch? Reken eens per jaar uit wat er vervangen moet worden. Bijv 5 slips, 2 bh's, 2 broeken lang, twee rokjes of jurkjes trui, twee t-shirts, een zomerjas, 1 paar schoenen, slippers, een bikini, 5 paar sokken, weetikveel. Wat je leuk vindt. Als je dit bij wibra of zeeman koopt ga je al over die 60 euro heen. Je kunt een jaartje schrapen, maar dan krijg je dat t jaar erop keihard terug. Opeens heb je geen broek om aan te trekken. Of geen waterdichte schoenen meer. Reken 30 of liever 50 euro per maand.

5 euro aan cadeaus en uitgaan, dam kun je een keer per maand iemand op een kop thee trakteren. En klaar. Als je jezelf opsluit thuis kan dit, maar als je er wel behoefte aan hebt ben je drie maanden later dat continu blut zijn wel zat.

Ik begin te denken dat het een grapje is.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2013, 19:05
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Een een bosje bloemen van vijf euro stelt ook niet veel voor. Een goede winterjas alleen al kost zo 120 euro dus dan kan je de rest van het jaar helemaal niets meer kopen aan kleding, geen ondergoed, schoenen, broek, niets.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2013, 20:20
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Laten we dit topic maar gewoon opgeven. Succes ermee.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-03-2013, 20:28
Verwijderd
Ik vind het bijna vermakelijk worden. Martre, als je bij alles zo in de verdediging schiet, waarom vraag je dan om advies? Ik hoop dat je loopt te trollen, anders denk ik echt dat je wereldbeeld niet helemaal klopt.

Maar goed, succes ermee inderdaad!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 00:41
Ivo
Ivo is offline
Uitgaan is niet alleen bezoek aan een café/kroeg. Ook een avondje restaurant, bioscoop, dagje pretpark fietstocht of wandeling waarbij je onderweg op een terrasje wat eet of drinkt. Daarnaast vindt ik het erg schraal als je uit nood op een verjaardag alleen maar aan kunt komen met een bosje bloemen die je voor 5 euro bij de Appie hebt gekocht. Zelfs als je bijna nooit uit gaat is €25 euro per maand voor uitgaan, cadeautjes en ander vermaak héél weinig.

Een ziektekostenverzekering kun je inderdaad wel voor rond de 83 euro afsluiten met maximaal eigen risico. En inboedel plus aansprakelijkheidsverzekering heb je inderdaad wel voor rond de 5 euro. Maar zelfs als je weinig ziek bent zul je nog wel eens een pak pleisters, aspirientjes o.i.d. meenemen uit de winkel. En één keer iets kleins hebben, en je bent zo weer 100-150 euro aan eigen risico verder. Je kan dit soort dingen natuurlijk allemaal onder 'overig' scharen, maar dan moet je de post 'overig' nog wel flink vergroten.

Merkkleding geef ik ook geen zak om. Maar per jaar gaan er toch wel een stuk of 6 onderbroeken doorheen, 2 a 3 spijkerbroeken, 1 jas (ene jaar zomerjas, andere jaar winterjas), minstens 1 paar schoenen, nog wat sokken en shirts. Ook koop ik bijna al mijn kleding in de aanbieding. Toch is de 25 euro per maand die ik voor kleding reserveer aan het eind van elk jaar wel zo goed als volledig uitgegeven. En dan hebben mijn ouders mijn winterjas vorig jaar zelfs nog betaald, als verjaardagscadeau.

Wat de huur betreft: Als je zeker weet dat je voor dat geld wat kan vinden INCLUSIEF gas/water/elektra/internet en eventueel vaste telefoon en tv, dan kun je dat bedrag uiteraard aanpassen in je begroting. Ik weet niet waar jij vandaan komt en de huurprijzen van kamers verschillen nog wel aardig per woonplaats, maar op veel plaatsen is het toch vrij lastig om voor minder dan 300 euro een fatsoenlijk kamer te vinden.

Dan nu een gouden tip:
Maak een schatting van hoeveel geld jij de afgelopen maanden hebt uitgegeven. Doe daarna het volgende:

- Print dan eens al je afschriften van afgelopen jaar, en kijk hoeveel je hebt uitgegeven. Zowel in winkels, als opname van cash bij geldautomaten als overschrijvingen en automatische incasso's.
- Bovenop dat bedrag aan uitgaven tel je ook nog je zakgeld en eventueel andere bedragen die je contant hebt gekregen van ouders, opa's, oma's rijke tantes etc. en eventueel verjaardagsgeld

Bedenk je daarnaast goed of je nog zaken als kleding, uitstapjes, vervoer etc gratis hebt gekregen. Als je thuis woont betalen je ouders vaak veel meer voor je dan je in eerste instantie denkt. Ouders stoppen hun thuiswonende kind makkelijker even snel wat toe. Vaak ongemerkt kleine dingetjes. Schrijfblok nodig voor school? Pak die uit de studeerkamer maar, als het goed is ligt er nog wel een nieuwe. Beltegoed op? Gebruik de huistelefoon maar (of je doet dat sowieso al om beltegoed uit te sparen). Daarnaast rij je waarschijnlijk me je ouders mee voor een bezoekje aan familie, iets wat je straks minder snel zal doen. Even een voorbeeld uit mijn situatie: Een bezoekje aan m'n opa kost mij 35 euro aan benzine, de trein zou nog iets duurder zijn. Voor mij is dat bedrag geen probleem, maar zoiets zal bij jou een hele flinke aanslag op je budget worden. Bijna onmogelijk zelfs.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 05:44
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Als je goede, degelijke schoenen koopt, zullen die ook wel meer kosten dan twee tientjes. En als je maar 1 of 2 paar hebt, slijten ze ook sneller door het elke dag dragen.

Laatst gewijzigd op 09-03-2013 om 05:49.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2013, 08:42
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Wij rekenen krap, maar met nog enigszins ruimte voor onvoorziene zaken, maar jij beknibbelt er dan zelfs nog op.

Je beeld is niet realistisch en niet haalbaar. Je kunt van jouw genoemde bedragen misschien een paar maanden uitkomen, maar dan gaan kosten zich 'ophopen'. Je mag best een huismus zijn, maar met deze berekeningen steven je af op een isolement. Op jezelf wonen prima, maar niet tegen elke prijs (wat een slecht woordgrapje), toch?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2013, 16:54
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Als je een beter overzicht wil hebben van je kosten zou je ook eens op de website van het nibud kunnen kijken. Die hebben een handige rekenhulp waar je al je inkomsten en uitgaven op kunt schrijven en er staan ook bedragen bij van wat de gemiddelde mens en wat de hele zuinige mens eraan uitgeeft. Dat geeft je iets meer een idee van hoeveel je kwijt bent.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 15-03-2013, 15:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Er hebben al heel veel mensen zinvolle dingen gezegd, waar je soms wat te makkelijk overheen walst.
Ik snap best dat de motivatie heel hoog is en dat je daardoor de neiging hebt alles in jouw voordeel door te rekenen. Maar eerlijk waar, geloof mensen nou als ze met bedragen aan komen zetten die in eerste instantie wat hoog lijken in jouw ogen. Je hebt er helemaal niks aan als je jouw begroting zó hebt opgesteld dat je straks met het minste of geringste in de financiële problemen raakt.

120 of 180 euro in het jaar voor kleding is echt niet realistisch, zelfs als je bijzonder goedkoop kleding koopt en elk kledingstuk 3 jaar gebruikt.
10 euro per maand voor uitstapjes ook niet. Ik snap dat je nu nooit uit gaat, maar bedenk je dat je straks op jezelf woont en dan toch net iets meer contact gaat maken met de buitenwereld. Je hoeft maar 4x in een maand ergens een drankje te kopen (niet eens perse in een kroeg o.i.d.) en je zit al aan je budget.
Bellen ga je ook meer doen als je op jezelf woont. Niet perse enorme gesprekken met je vrienden (al is er kans dat je toch meer behoefte hebt aan sociaal contact en dus toch meer belt), maar bijv. ook met instanties.

Je hoeft niet inhoudelijk op mijn bedragen of beweringen in te gaan. Ik hoop alleen dat je voor jezelf toch wat meer speling incalculeert. Al is het maar met de gedachte 'ach, als ze het mis hadden heb ik uiteindelijk alleen maar meer om te sparen!'
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2013, 16:18
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Hoewel ik het met de meeste mensen eens ben dat je je vaste lasten wat aan de lage kant inbegroot, wil ik toch iets aanvullen. Ik denk dat je wel zou kunnen proberen een uitkering aan te vragen. Je krijgt dan je inkomen aangevuld tot het minimum inkomen. Je zult ze er bij het UWV echter wel van moeten overtuigen dat je huidige opleiding een nuttige bijdrage aan je toekomst is en dat het beter is om op jezelf te wonen, maar ik ken wel mensen die aan het eind van hun studie geen recht meer hadden op studiefinanciering en die dit toen gelukt is. Loop eens bij het UWV binnen om hierover te informeren zou ik zeggen.

Naast financiele dingen moet je je overigens ook afvragen of het niet te druk is om te werken/naar school te gaan en ook nog je eigen huishouden te doen. Ik ken genoeg mensen die gedwongen zijn dit te doen, maar die studeren en hebben vaak een stuk minder vaste lesuren dan bijvoorbeeld op de middelbare school. Je zult het behoorlijk druk krijgen als je op jezelf gaat, maar je moet er wat voor over hebben.
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 19-03-2013, 18:01
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Onder de 21 jaar krijg je geen uitkering als je ouders financieel voor je kunnen zorgen. Zij zijn tot je 21e financieel voor je verantwoordelijk. Als je de mogelijkheid hebt om thuis te wonen, krijg je dus geen bijstandsuitkering als je zo nodig op jezelf wilt wonen maar niet zelf in je inkomsten kunt voorzien. Als je al een uitkering krijgt, is die voor 18, 19 en 20 jarigen ook maar maximaal 228,39 per maand. Tot 27 jaar ben je verplicht om te werken of naar school te gaan. Als de mogelijkheid bestaat om een opleiding te volgen met daarbij recht op studiefinanciering (een lening telt ook als studiefinanciering), dan krijg je geen uitkering. Bovendien ben je verplicht om beschikbaar te staan voor werk en om regelmatig te solliciteren als je een uitkering ontvangt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 19-03-2013, 22:36
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
Ah, van dat onder de 21 zijn wist ik niet precies de regels. Dan is het dus de vraag of de ouders financieel voor TS zouden kunnen zorgen en aangezien ze nu thuis woont lijkt het daar wel op.

Wat ik heb gehoord van een aantal mensen om me heen is dat het mogelijk is de sollicitatieplicht te laten vervallen als je dus aantoont dat je opleiding nuttig is en dat je binnen een bepaalde tijd wel beschikbaar komt voor werk, maar dit gaat dan wel over mensen die dit een jaar of 5 geleden voor elkaar hebben gekregen en misschien verschilt hier nog het een en ander per gemeente.
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 20-03-2013, 08:26
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
De bijstandswet verandert zo ongeveer jaarlijks rigoureus. Vijf jaar geleden kon je nog enigszins met een zielig gezichtje aan de balie van het toenmalige CWI gaan staan, tegenwoordig gelden dus de veel strengere regels. In 2009 is de wet WIJ (Wet Investeren in Jongeren) vastgesteld. Inmiddels ook weer afgeschaft, maar voor een deel opgenomen in de huidige Wet Werk en Bijstand. Het is ontmoedigingsbeleid, want het is begrijpelijk dat de overheid niet wil dat jongeren te gemakkelijk over een uitkering denken.
Gemeenten zijn vrij om zelf te bepalen hoe ze hun gelden van het rijk aan de WWB besteden en waar ze dus meer aandacht en projecten op vestigen, maar gemeenten zijn niet vrij om alsnog een jongere die zo graag op zichzelf wil een uitkering te verstrekken.

Als je onder de 21 bent kun je een uitkering krijgen als je ouders aantoonbaar niet voor je kunnen zorgen (zeg: in de gevangenis zitten, zorgmijders en verslaafd of geremigreerd, ik noem maar wat heftige dingen) en er niemand anders is die die zorg structureel (of op basis van wettelijke verplichting) op zich neemt. Komt nog wel eens voor bij alleenstaande tienermoeders.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:46.