Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2013, 18:59
Jasmine.ik
Jasmine.ik is offline
Ik was deze week weggestuurd van mijn opleiding vanwege een medische aandoening waarvan ik niemand ooit officiele papieren heb gegeven, het was dus officieel gemaakt dat ik de aandoening had. Ik haalde geweldige cijfers (9-10), die waren dus geen reden om mij weg te sturen. Het ging alleen om de aandoening. Ik kreeg ook letterlijk te horen dat ik door mijn aandoening geen stage mag lopen en dus weg moet, terwijl ik al een stage in de vorige periode met een 9,7 had afgerond. Is dit toegestaan of valt het onder discriminatie of iets anders?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2013, 19:12
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Om een goed antwoord op je vraag te krijgen, denk ik dat je iets minder vaag moet zijn. Wat voor opleiding doe je en wat voor aandoening gaat het over? Ik kan me voorstellen dat als je problemen hebt met zien en een opleding doet tot piloot, dat je dan wel van je studie weggestuurd kan worden maar met astma van een studie rechten niet.
Oud 12-03-2013, 19:31
Jasmine.ik
Jasmine.ik is offline
Autisme, ik deed pedagogiek
Met citaat reageren
Oud 12-03-2013, 20:21
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Autisme, ik deed pedagogiek
Ik weet dit formeel niet, maar dit is zeker discutabel en aan te kaarten bij de examen commissie. De examencommissie geeft jou ongelijk (want dat doen ze altijd) en daar tegen ga je in beroep bij het college van beroep. Die geven jou dan waarschijnlijk gelijk (want dat gaat bijna altijd zo; examencommissie is totaaaal niet onafhankelijk).

Als je met bepaalde aandoening oid de opleiding niet mag doen zou het overigens ergens duidelijk in de studiegids moeten staan. Waarschijnlijk dan bij het onderdeel stage, omdat dat het probleem was?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2013, 20:44
Jasmine.ik
Jasmine.ik is offline
Stond nergens, aandoening was ook nooit officieel bekend gemaakt bij de opleiding
Met citaat reageren
Oud 12-03-2013, 23:04
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Stond nergens, aandoening was ook nooit officieel bekend gemaakt bij de opleiding
Noujah, ze weten het nu wel (blijkbaar). Hoe dan ook, als er in hun studieboekje en examenregelementen niets staat over geen stage mogen lopen bij autisme dan kunnen ze je daarvoor niet van de opleiding sturen. Daarmee kan je gewoon naar de examen commissie en in hoger beroep.

Als je dat wint wel even nog weer brief sturen dat je wat geld wil zien voor opgelopen studie vertraging.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2013, 15:18
DeGeneraal
DeGeneraal is offline
Citaat:
Ik was deze week weggestuurd van mijn opleiding vanwege een medische aandoening waarvan ik niemand ooit officiele papieren heb gegeven, het was dus officieel gemaakt dat ik de aandoening had. Ik haalde geweldige cijfers (9-10), die waren dus geen reden om mij weg te sturen. Het ging alleen om de aandoening. Ik kreeg ook letterlijk te horen dat ik door mijn aandoening geen stage mag lopen en dus weg moet, terwijl ik al een stage in de vorige periode met een 9,7 had afgerond. Is dit toegestaan of valt het onder discriminatie of iets anders?
Ik zou ook in dit geval een aanhangige procedure starten bij commissie gelijke behandeling(heet nu; college voor mensenrechten). Ik zie hier wel kenmerken van ongelijke behandeling.

Het is nooit toegestaan, indien die kenmerk voor jouw baan essentieel is.
een voorbeeld; Iemand solliciteert op een vacature voor vrachtwagenchauffeur. Hij mag worden afgewezen indien hij geen rijbewijs heeft.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2013, 18:40
Tink*
Tink* is offline
Ik vind het wel raar en ik zou hier ook zeker achteraan gaan. Ik ken wel iemand met autisme die door haar autisme zelf haar studie (pabo) niet kon halen en is gestopt. Maar de opleiding gaf haar zeker wel de kans. Ik vind het heel raar, zeker als je gewoon dikke voldoendes haalt. Als je nou één of meerdere stages onvoldoende had behaald is het wellicht een ander verhaal, maar het lijkt me vooral je eigen beslissing. Het lijkt me dat je het prima mag proberen en als het niet lukt dan loop je er vanzelf tegenaan en als ik dit zo lees lukt het bij jou prima. Gelijk naar de examencommissie stappen!
Oud 16-03-2013, 23:38
Verwijderd
Ik zou als ik jou was sowieso blijven deelnemen aan alle lessen en tentamens totdat je officieel bericht hebt gekregen. Daar heb je namelijk recht op. En vervolgens is het voor hen erg moeilijk een officieel bericht op te stellen. De grond waarop je bent weggestuurd is onrechtmatig, maar ook de manier waarop zij aan hun informatie komen. Dit is afgaan op roddels, of schending van jouw privacy. Iets op papier zetten kunnen ze dus niet, óf geeft jou materiaal om ze gigantisch mee om de oren te slaan en zelfs media op te zoeken.

Je functioneert goed en een diagnose bepaalt niet dat jij iets niet haalt, die heb je eerder gekregen om ooit wat gedrag te verklaren (wellicht verkeerd), maar als ze afgaan op je huidige gedrag valt er niets verkeerds te ontdekken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten