Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2013, 23:05
Starbucks-
Starbucks- is offline
Hoi allemaal,

Ik had een aantal vragen over de molecuulbouw van stoffen. Termen als dipoolmoment en apolaire stoffen vliegen ons om de oren. Ik snap er weinig van.

Nu de volgende vragen:

- In het boek staat het volgende: ''gegeven is dat het centrale stikstofatoom in NH3 drie bindende elektronenparen en een niet-bindend elektronenpaar heeft, het omringingsgetal is dus 4.''

Hoe komen ze hier op? Hoe bepaal ik het omringinsgetal van een atoom? Ik weet hier alleen dat het N-atoom een covalentie van 3 heeft. Maar hoe ze aan die 4 komen? Geen idee. Wat bedoelen ze ook met 'chiraal centrum'?

Dan het hele drama rond stereo-isomeren. De vraag in het boek luidt:

''Er zijn in totaal 4 isomeren van dibroomcyclopropaan''

- Welke van deze vier isomeren vertonen spiegelbeeldisomerie.

Ik kan van deze stof twee cis isomeren en twee trans-isomeren tekenen. Maar hoe bepaal ik bij deze twee vormen of ze spiegelbeeldisomerie vertonen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2013, 15:17
Verwijderd
Het omringingsgetal bereken je door naar de elektronen in de buitenste schil te kijken, en daar de bindende elektronenparen en de niet bindende elektronenparen bij elkaar op te tellen. In je voorbeeld: Het stikstofatoom in NH3 heeft vijf elektronen in zijn buitenste schil (dat haal je uit het periodiek systeem). Je weet dat het drie bindingen maakt, dus drie elektronen zijn onderdeel van een binden elektronenpaar. Dan heb je nog twee elektronen over, en die vormen samen een niet-binden elektronenpaar. Dus het omringingsgetal = 3 + 1 = 4.

Een chiraal atoom is een atoom in een molecuul dat aan allemaal verschillende groepen vast zit. Als je een assymetrisch (chiraal) koolstofatoom hebt, dan zit die aan vier verschillende groepen vast. Als een molecuul zo'n assymetrische C-atoom heeft, dan vertoont dat molecuul ook spiegelbeeldisomerie.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2013, 16:44
Starbucks-
Starbucks- is offline
Heel erg bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten