Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-04-2013, 22:20
Takkie89
Takkie89 is offline
Ik heb al een hele tijd last van een lichte vorm van inspanningsastma, waarvoor ik indien nodig een pufje ventolin mag nemen. Dit doe ik dan ook netjes voor de training. Nu is het voor de tweede keer zo in 3 trainingen dat ik het benauwd heb en mijn bovenste bronchien zeer doen. Dit houdt zeker een paar uur aan. Iemand nog goede tips over wat ik kan doen of moet laten?
Oud 03-04-2013, 13:05
Verwijderd
Citaat:
Ik heb al een hele tijd last van een lichte vorm van inspanningsastma, waarvoor ik indien nodig een pufje ventolin mag nemen. Dit doe ik dan ook netjes voor de training. Nu is het voor de tweede keer zo in 3 trainingen dat ik het benauwd heb en mijn bovenste bronchien zeer doen. Dit houdt zeker een paar uur aan. Iemand nog goede tips over wat ik kan doen of moet laten?
Het kan zijn dat je immuun bent geworden voor dit type medicijn, had een van mijn sporters ook vorig jaar. Even naar de huisarts om te kijken of je een nieuw medicijn in je puffer kunt krijgen..
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 15:26
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb nog nooit gehoord dat je immuun kan worden voor ventolin. Wel dat die receptoren minder gevoelig worden maar dat is alleen als je heel vaak heel veel ventolin gebruikt en niet bij zo af en toe een pufje voor inspanningsastma. Het kan natuurlijk wel dat een ander medicijn beter werkt. Ik herken je klachten wel. Wat bij mij scheelt is om goed door je neus in en door je mond uit te ademen. Verder heb ik dit soort klachten gauw als je erg koude of droge lucht inademt. Een sjaal voor je mond kan dan helpen. Verder rustig opbouwen en niet te veel ineens willen. Het is voor mij ook een teken dat ik teveel gedaan heb. Puf je naderhand ook nog ventolin? Dat kan eventueel ook nog wat verlichting geven.
Oud 09-04-2013, 22:17
Takkie89
Takkie89 is offline
Ik weet het niet zo goed, want op de donderdagtraining gaat het vaak wel goed. Er zou wat kunnen zitten in de opbouw, doseren is niet mijn sterkste kant. Ik zal eens overleggen met hem.
Oud 10-04-2013, 20:39
Pluis
Pluis is offline
Ik weet niet of je binnen of buiten traint, maar ik heb nog wel eens een kortademig gevoel en pijn aan m'n luchtwegen als de lucht heel koud is.
Oh en maak je je puffer wel eens schoon? Ik weet niet of je zo'n dosisaerosol hebt of zo'n discus maar het spuitmondje zegmaar kan verstopt raken en dan komt het niet meer aan in je longen. Kijk nog eens kritisch naar je inhaleertechniek, misschien dat het gewoon een astma-aanval is.

Regels voor berichten