Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2013, 20:09
Businessguy
Businessguy is offline
Hallo,

Zoals de titel al aangeeft zou ik graag advies willen over hoe ik kan stoppen/minderen met het drinken van cola?

Ik drink nu zo'n 1.5 liter coca cola op één dag weg en eigenlijk ben ik nu op een punt gekomen dat ik gezonder wil gaan leven. Ik ben ook al geminderd met roken, van 20 naar 5 sigaretten op één dag dus dan zou het minderen in cafeïne ook wel moeten lukken.

Nu vroeg ik me alleen af of iemand hiermee ervaring heeft. Niet persé met een verslaving van cola maar dat van cafeïne. Wat kan ik verwachten van mijn lichaam als ik ineens véél minder cafeïne binnen krijg?

Of dit topic nu in dit subforum moet of dat van eten en drinken ik zou het niet weten.

Alvast bedankt voor je reactie.
Oud 03-04-2013, 20:14
Tomdabom
Tomdabom is offline
Minderen of stoppen met roken lijkt mij moeilijker het lukt mij in ieder geval niet dus het komt vast wel goed het ligt er ook aan hoe graag je het wil, met roken is de drang om te stoppen bij sommigen groter omdat roken bijna onbetaalbaar is maar ik denk ook niet egt dat het een goede vergelijking is
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 20:17
Verwijderd
Word je door de cola ook actiever en/of drukker?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 20:19
Businessguy
Businessguy is offline
Citaat:
Minderen of stoppen met roken lijkt mij moeilijker het lukt mij in ieder geval niet dus het komt vast wel goed het ligt er ook aan hoe graag je het wil, met roken is de drang om te stoppen bij sommigen groter omdat roken bijna onbetaalbaar is maar ik denk ook niet egt dat het een goede vergelijking is
Minderen met roken is gewoon overbodige sigaretten niet opsteken. Ik steek nu pas een sigaret aan als echt alle alarmbellen af gaan.
Oud 03-04-2013, 20:21
Businessguy
Businessguy is offline
Citaat:
Word je door de cola ook actiever en/of drukker?
Actiever. Als ik s'ochtends geen paar slokken cola heb gehad ben ik de eerste 3 lesuren van school niet vooruit te branden. Als ik in de pauze cola op heb dan ontwaak ik pas eigenlijk uit men slaap.
Oud 03-04-2013, 20:23
Tomdabom
Tomdabom is offline
Ik steek thuis eigenlijk nooit een op niet in de ochtend in ieder geval, de eerste pas als ik op school ben en daarna is de pauzes ik rook niet eens zoveel hooguit 12 op een dag doordeweeks als ik uitga wat meer

En of je van cola drukker wordt? Hangt denk ik van de persoon af
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 20:28
Pluis
Pluis is offline
Je krijgt hoogstens een beetje koppijn. Ik zou er gewoon cold turkey mee stoppen. Niet van dat laffe gedoe met afbouwen. Als je dat met cola al niet kunt ben je wel heel slapjes. Drink gewoon iets anders dat je lekker vindt maar met wat minder suiker.
Oud 03-04-2013, 20:32
Martiño
Martiño is offline
Hoe oud ben je? Ik wil je niet aanraden om op jonge leeftijd veel koffie te gaan drinken, maar een paar koppen koffie (zwart, geen suiker/melk) per dag kun je beter drinken dan een hele fles cola. Het is ook de suiker in de cola die je ontregelt, die zorgt ook voor een groot gedeelte van die energieboost.
Oud 03-04-2013, 21:00
Businessguy
Businessguy is offline
Citaat:
Hoe oud ben je? Ik wil je niet aanraden om op jonge leeftijd veel koffie te gaan drinken, maar een paar koppen koffie (zwart, geen suiker/melk) per dag kun je beter drinken dan een hele fles cola. Het is ook de suiker in de cola die je ontregelt, die zorgt ook voor een groot gedeelte van die energieboost.
17 jaar. Koffie drinken heb ik eigenlijk nooit wat mee gehad. En omdat men pa altijd schreeuwt dat de koffie die hij drinkt, kopie loewak of iets dat dat het beste is en dat vindt ik al niet echt lekker dus koffie drinken zal t hem wel niet worden.
Oud 03-04-2013, 23:05
Verwijderd
Citaat:
Actiever. Als ik s'ochtends geen paar slokken cola heb gehad ben ik de eerste 3 lesuren van school niet vooruit te branden. Als ik in de pauze cola op heb dan ontwaak ik pas eigenlijk uit men slaap.
mompelt iets over 'tussen de oren'..

ik drink dagelijks tussen de 5 a 10 blikken energiedrank, maar als ik een dagje oversla merk ik geen verschil, pas als ik er hard op ga letten wel.

ik denk dat het gewoon tussen de oren zit kerel.. gewoon jezelf eroverheen zetten, en als je echt wilt stoppen/minderen dan lukt dat ook wel..
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 23:10
Silvano08
Silvano08 is offline
Waarschijnlijk zal er niet superveel veranderen aan je lichaam wanneer je veel minder cafeïne binnenkrijgt. Aan échte afkickverschijnselen hoef je niet denken..
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 23:11
Verwijderd
Citaat:
Waarschijnlijk zal er niet superveel veranderen aan je lichaam wanneer je veel minder cafeïne binnenkrijgt. Aan échte afkickverschijnselen hoef je niet denken..
behalve als je elk verschil zelf koppelt aan het cafeïnetekort (wat veel mensen doen)
Met citaat reageren
Oud 04-04-2013, 17:35
Patataap
Patataap is offline
ik zou zeggen kun je het met roken, dan kan je het ook met cola! Succes!
Met citaat reageren
Oud 04-04-2013, 17:46
Verwijderd
Goed bezig!

De eerste dagen zul je waarschijnlijk wat moeilijk op gang komen, ook zul je wat hoofdpijn kunnen hebben. Dat is cafeïne onttrekking, gaat vanzelf over, je kunt er niet op "bad gaan" of iets dergelijks.
Daarbij zul je waarschijnlijk de eerste dagen veel trek in zoetigheid hebben omdat je lichaam zo'n stabiele bloedsuikerspiegel niet gewend is. Ook dat gaat vanzelf over.
Pip Paranoide naamzoek.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2013, 18:03
Businessguy
Businessguy is offline
Citaat:
behalve als je elk verschil zelf koppelt aan het cafeïnetekort (wat veel mensen doen)
Dus het zou kunnen dat ik mindere presentaties de schuld geef aan dat ik minder cafeïne binnen krijg?
Oud 04-04-2013, 18:07
Businessguy
Businessguy is offline
Citaat:
Goed bezig!

De eerste dagen zul je waarschijnlijk wat moeilijk op gang komen, ook zul je wat hoofdpijn kunnen hebben. Dat is cafeïne onttrekking, gaat vanzelf over, je kunt er niet op "bad gaan" of iets dergelijks.
Daarbij zul je waarschijnlijk de eerste dagen veel trek in zoetigheid hebben omdat je lichaam zo'n stabiele bloedsuikerspiegel niet gewend is. Ook dat gaat vanzelf over.
Pip Paranoide naamzoek.
Hoofdpijn valt mij bijna nooit op aangezien ik regelmatig last heb van migraine.
Zodra dat trek hebben in zoetigheid maar naar verloop van tijd maar weg gaat vindt ik het best haha.
Oud 04-04-2013, 23:05
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Ik drink sinds een paar weken bijna geen cola meer (ik haal het niet meer in huis, maar op feestjes of in de kroeg drink ik wel nog cola, ik drink ook al geen alcohol). Nou dronk ik altijd cola light, dus ik weet niet wat je gaat merken wat betreft de suikerspiegel. Qua cafeïne heb ik niet heel veel verschil gemerkt. Ik was wel een week erg moe, wat eventueel wel van die cafeïne-onthouding zou kunnen komen, maar niet per se.
Oud 04-04-2013, 23:34
Verwijderd
Citaat:
Dus het zou kunnen dat ik mindere presentaties de schuld geef aan dat ik minder cafeïne binnen krijg?
ja, de meeste mensen doen dat ja, omdat er altijd wel _iets_ moet zijn waardoor je slechter presteert, en jezelf de schuld geven op zo'n moment doen mensen niet zo snel..
Met citaat reageren
Oud 05-04-2013, 01:57
Verwijderd
Ik ben 3 weken geleden gestopt met dagelijks cola drinken. Ik dronk 1,5 liter per dag, soms meer maar nooit minder, al jarenlang. Dit zijn ongeveer 20.000 kcal per maand wat je dan wegtikt en dat zijn dus heel wat kilootjes en bergen met suiker op jaarbasis.
Ik heb sinds ik gestopt ben megaveel slaap, ik heb mijn bloed laten onderzoeken (uitslag nog niet binnen). Ik heb het vermoeden dat ik ijzergebrek heb maar dat de cafeïne en suikers dat al die tijd hebben verbloemd. Als ik cola drink heb ik daar geen last van.
Het is wel even wennen zo zonder cola maar ik probeer nu mijn energie uit andere dingen te halen zoals volkoren producten en groene smoothies.
De meeste mensen die stoppen met cafeïne krijgen koppijn, maar daar heb ik niet veel last van gehad.
Ik heb nog wel een paar keer cola gedronken, hoor nadien. Ik heb geen zin om mezelf op te leggen dat ik iets niet mag, dan wordt het meteen zo'n obsessie. Het was een heel andere ervaring dan als het 't enige is wat je drinkt. Het smaakte me ineens veel zoeter.

ps: jezelf gek maken met pas gaan roken als 'alle alarmbellen gaan rinkelen' lijkt me trouwens niet echt relaxed. Verder maakt het ook niet uit of je nou 5, 20 of 100 sigaretten per dag rookt, je blijft verslaafd.

edit: ik heb de uitslag van mijn bloed en er is niks aan de hand. Dan houd ik het maar op afkickverschijnselen van de cafeïne. Bah, ik wist niet dat die verslaving zo nasty is dat ik daar zonder 15-18 uur per dag van slaap als ik het niet krijg

Laatst gewijzigd op 05-04-2013 om 07:55. Reden: edit
Met citaat reageren
Oud 05-04-2013, 07:56
Verwijderd
Vervang het voor iets anders? Groene thee krijg je ook energie van..
Met citaat reageren
Oud 05-04-2013, 07:59
Verwijderd
Citaat:
Vervang het voor iets anders? Groene thee krijg je ook energie van..
Citaat:
Het is wel even wennen zo zonder cola maar ik probeer nu mijn energie uit andere dingen te halen zoals volkoren producten en groene smoothies.

en ik drink veel groene thee!
Met citaat reageren
Oud 05-04-2013, 15:11
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Citaat:

edit: ik heb de uitslag van mijn bloed en er is niks aan de hand. Dan houd ik het maar op afkickverschijnselen van de cafeïne. Bah, ik wist niet dat die verslaving zo nasty is dat ik daar zonder 15-18 uur per dag van slaap als ik het niet krijg
Dat gaat ook weer voorbij!
Oud 05-04-2013, 21:00
Verwijderd
Ik weet niet waarom, maar elke keer als ik naar lichaam en gezondheid gaat, lees ik en denk ik in plaats van colaverslaving, aan cokeverslaving o_o
Met citaat reageren
Oud 05-04-2013, 21:02
Businessguy
Businessguy is offline
Citaat:
Ik weet niet waarom, maar elke keer als ik naar lichaam en gezondheid gaat, lees ik en denk ik in plaats van colaverslaving, aan cokeverslaving o_o
Hahaha, slim.
Oud 06-04-2013, 10:50
Verwijderd
Hoeveel is er nog van je gebit over?
Met citaat reageren
Oud 06-04-2013, 11:21
Verwijderd
Citaat:
ben jij ook zo iemand die vraagt aan rokende mensen hoeveel er nog van hun longen over is, of mensen die een biertje drinken hoeveel hun lever het nog doet ;9

maargoed, cola en gezeik met je gebit is per persoon anders, heb je een sterk gebit en verzorg je het goed is er niks aan de hand. Verzorg je je gebit slecht en laat je de cola eerst 5 minuten in je smoel zitten voordat je doorslikt, tsja dan is het een ander verhaal
Met citaat reageren
Oud 06-04-2013, 12:57
Verwijderd
Citaat:
ben jij ook zo iemand die vraagt aan rokende mensen hoeveel er nog van hun longen over is, of mensen die een biertje drinken hoeveel hun lever het nog doet ;9

maargoed, cola en gezeik met je gebit is per persoon anders, heb je een sterk gebit en verzorg je het goed is er niks aan de hand. Verzorg je je gebit slecht en laat je de cola eerst 5 minuten in je smoel zitten voordat je doorslikt, tsja dan is het een ander verhaal
Nou, dit is wel een beetje kort door de bocht hoor.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2013, 14:19
Businessguy
Businessguy is offline
Citaat:
Ziet er keurig netjes uit.
Oud 06-04-2013, 14:23
highplaces
highplaces is offline
Wow, 1,5 liter op een dag! Ik drink zelf alleen maar water en thee. Maar dan zit ik per dag no way op anderhalve liter. Dat wordt wel aanbevolen, alleen dan niet in de vorm van cola. Ik hoop dat je inmiddels genoeg tips hebt om over te stappen op gezonder drinken!
Oud 06-04-2013, 15:40
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Citaat:
Wow, 1,5 liter op een dag! Ik drink zelf alleen maar water en thee. Maar dan zit ik per dag no way op anderhalve liter. Dat wordt wel aanbevolen, alleen dan niet in de vorm van cola. Ik hoop dat je inmiddels genoeg tips hebt om over te stappen op gezonder drinken!
Zonder cola vind ik het heel moeilijk om de 1,5L per dag te halen, maar cola is zo lekker dat ik dat ook drink als ik geen dorst heb, dus als ik een fles cola haalde, was het binnen een paar uur op, nu moet ik erg veel moeite doen om mezelf aan het drinken te houden.
Oud 07-04-2013, 12:44
Verwijderd
Citaat:
Pip Paranoide naamzoek.
Cola heb ik nooit zo veel gedronken, maar ik kan wel iets vertellen over cafeïneverslaving.

Ik dronk 1 tot 1,5 liter energiedrank per dag en daarnaast ook 2-4 kopjes koffie. Dat heb ik een jaar of.. 8? dagelijks gedaan, toen cold turkey gestopt omdat ik opeens merkte dat het een verslaving was en niet gewoon iets wat ik lekker vond. De eerste paar dagen had ik erge hoofdpijn, was ik relatief chagrijnig en miste ik het mondgevoel van koolzuurhoudende dingen drinken. De moeheid viel me mee, dat was alleen de eerste paar dagen erg. Ik zocht ook veel verhalen van anderen die afkickten van cafeïne. Verleiding om toch weer beginnen voelde ik niet echt, want ik doe zulk soort dingen niet op wilskracht. Binnen een week of twee sliep ik beter en werd ik ook (iets) uitgeruster wakker, dat was chill.

Dat was twee/drie jaar geleden. Nu drink ik heel af en toe nog 'n koffie verkeerd of een goede espresso. Zolang ik erop let gaat dat prima. Maar ik moet er wel een beetje bewust mee omspringen, want na een paar dagen elke dag cafeïne nuttigen heb ik alweer de neiging om dat dagelijks te doen. Ook met dingen als cola, ondanks dat ik dat dus nooit veel dronk. Maar ik ben vrij verslavingsgevoelig en cafeïne is cafeïne.

Energiedrank heb ik sindsdien helemaal niet meer gedronken, want dat vind ik nu erg vies.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2013, 14:28
Aguilar
Aguilar is offline
Voor je cola wilt pakken, nog een keer denken. en een glas water pakken. heb je daarna nog dorst gewoon weer water. ik koop tegenwoordig pakken water voor in de koelkast, dan staat het lekker koud en dan grijp je niet zo snel naar de fris.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2013, 09:52
DAH
DAH is offline
Citaat:
Voor je cola wilt pakken, nog een keer denken. en een glas water pakken. heb je daarna nog dorst gewoon weer water. ik koop tegenwoordig pakken water voor in de koelkast, dan staat het lekker koud en dan grijp je niet zo snel naar de fris.
En kraanwater?

Regels voor berichten