Advertentie | |
|
![]() |
|
Is het dit artikel? http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederlan...ngen-mbo.dhtml
Ik ben voorstander, dit is waarschijnlijk één van de meest zinnige dingen die ik afgelopen jaren over het onderwijs heb gehoord. Er zijn te veel Sport en Bewegen opleidingen om maar een willekeurige opleiding te noemen. Maar daarnaast vind ik het wel jammer dat er niks over het HBO wordt gezegd. Ik heb nu even geen cijfers in mijn hoofd, maar uit mijn omgeving denk ik zo dat journalistiek, sociaal werk en vrijetijdsmanagement ook wel aangepakt mogen worden. Over universitair gebied kan ik weinig zeggen.
||
Citaat:
|
Achzo. Nouja, daar ben ik het in principe wel mee eens hoor, voor opleidingen waar een overschot aan afgestudeerden op de arbeidsmarkt zit (hoewel ik dat dan liever in de vorm van een selectie met intakeprocedure zie waarbij bepaald wordt of je geschikt bent, en geen loting en/of al te harde grens qua studentenaantal), maar ik wist niet dat de toeristensector meer werd overspoeld met afgestudeerden dan andere sectoren en er een teveel was aan SPH-ers (volgens mij is er bij de laatste juist een tekort aan voldoende geschoold personeel).
Ik vind het eigenlijk belangrijker dat scholieren niet kost wat kost gepusht worden om te gaan studeren nadat ze klaar zijn met de middelbare school. Ga desnoods een jaar werken of reizen. Er zijn er zo veel die niet weten wat ze willen en na twee jaar alsnog wisselen van studie, of een of andere generieke studie gaan doen zonder dat ze weten wat ze daar mee kunnen op de arbeidsmarkt. De voorlichting mag ook wel een stuk beter. Universiteiten, hogescholen en ROC's strijden om de leerlingen/studenten en stellen de werkelijkheid een stuk mooier voor dan hij is, zonder eerlijke informatie te geven over wat er nu gebeurt nadat je een diploma hebt. Die informatie moet gewoon een stuk objectiever aangeleverd worden, zodat studenten ook niet verkeerd terecht komen en daardoor niet gemotiveerd raken.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 20-04-2013 om 03:11. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Inderdaad, enkel om die reden zijn we de bezembinder en de overwegwachter kwijtgeraakt! Puur en alleen vanwege het opheffen van de bijpassende opleiding wegens te weinig animo. We hadden die opleidingen ondanks een gebrek aan belangstelling moeten laten bestaan, dat snapt toch iedereen?
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
Ik weet niet of ik ervoor ben om opleidingen helemaal af te schaffen, maar ik denk dat het sowieso goed is om aankomende studenten een realistisch beeld te geven van hun toekomstige baankansen met die studie. Ik ken genoeg studies die claimen dat als je afstudeert de banen voor het oprapen liggen, terwijl dit in de praktijk niet zo is. Nu wordt er soms geclaimd dat dit door de crisis komt, maar hoeveel behoefte is er in Nederland nou helemaal aan mensen die kunst,cultuur en media gestudeerd hebben, om maar even een studie te noemen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
[PWS] Het grote profielwerkstuk-topic! Rabbi Daniel | 187 | 13-09-2004 20:30 | |
Beleidszaken |
ondemocratische benadering de abt van sion | 217 | 19-07-2003 11:03 | |
Algemene schoolzaken |
onderwijshervormingen Dory | 6 | 04-04-2003 19:33 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
klassieke talen afschaffen??? gwyneth | 16 | 07-11-2002 20:51 | |
Algemene schoolzaken |
Terug naar scheiding tussen jongens en meisjes Frida | 14 | 03-06-2002 16:07 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
rechten en vlakken bulbanos | 5 | 19-05-2002 18:43 |