Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-04-2013, 19:21
Zequiny
Beste lezer,

Voor het vak biologie moet ik samen met mijn groepje een ecologisch onderzoek uitvoeren. Wij willen graag het bufferend vermogen van de grond relateren aan de bedekkingsgraad. Nou staat er in ons biologieboek nergens iets duidelijks over het bufferend vermogen en hebben wij zelf hier een vaag beeld van. Oorspronkelijk wilden wij de zuurtegraad van de grond bepalen, maar volgens onze biologie docente was het bufferend vermogen beter.

Is hier iemand die misschien een beetje kan uitleggen hoe bufferend vermogen van een grond werkt, welke benodigdheden handig zijn bij het uitvoeren van zo een onderzoek (wat soort oplossingen), of de grond alleen zuur buffert of ook loog.

Bij voorbaat dank,

Zequiny
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2013, 13:13
4beta
4beta is offline
Volgens mij mag je er dan gewoon vanuit gaan dat de grond inderdaad een scheikundige buffer is, hoewel mogelijk wel een ingewikkelde die uit meer dan 1 zuur + geconjungeerde base bestaat.

Het evenwicht van die buffer zal waarschijnlijk niet perfect in het midden zitten in de beginsituatie, zodat de grond waarschijnlijk een grotere hoeveelheid zuur dan loog kan verwerken (of andersom).

Ik denk dat je een aardig eind kunt komen door een vaste hoeveelheid grond in een goede hoeveelheid water te doen, daar een pH-meter in te hangen, en dan langzaam met een zuur (bijv HCl) titreren.
Dit nog een keer herhalen, maar dan titreren met een loog (bijv. NaOH).

Zodra de pH niet meer constant blijft, is het bufferend vermogen uitgewerkt.

Dan moet je wel een aantal orienterende metingen doen overigens. Ik zou niet weten of je met 1 M of 0,001 M de beste resultaten gaat krijgen, hoewel ik wel mijn vermoedens heb.

pH-meter zal nodig zijn, omdat je in die mooie zwarte/grijze/bruine suspensie volgens mij nooit fatsoenlijk een indicator zult gaan zien. Let wel dat je pH-meter tegen de suspensie moet kunnen waar je hem in stopt, niet alle typen pH-meters vinden dit namelijk leuk, en ze kunnen best prijzig zijn.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2013, 13:52
Zequiny
Citaat:
Volgens mij mag je er dan gewoon vanuit gaan dat de grond inderdaad een scheikundige buffer is, hoewel mogelijk wel een ingewikkelde die uit meer dan 1 zuur + geconjungeerde base bestaat.

Het evenwicht van die buffer zal waarschijnlijk niet perfect in het midden zitten in de beginsituatie, zodat de grond waarschijnlijk een grotere hoeveelheid zuur dan loog kan verwerken (of andersom).

Ik denk dat je een aardig eind kunt komen door een vaste hoeveelheid grond in een goede hoeveelheid water te doen, daar een pH-meter in te hangen, en dan langzaam met een zuur (bijv HCl) titreren.
Dit nog een keer herhalen, maar dan titreren met een loog (bijv. NaOH).

Zodra de pH niet meer constant blijft, is het bufferend vermogen uitgewerkt.

Dan moet je wel een aantal orienterende metingen doen overigens. Ik zou niet weten of je met 1 M of 0,001 M de beste resultaten gaat krijgen, hoewel ik wel mijn vermoedens heb.

pH-meter zal nodig zijn, omdat je in die mooie zwarte/grijze/bruine suspensie volgens mij nooit fatsoenlijk een indicator zult gaan zien. Let wel dat je pH-meter tegen de suspensie moet kunnen waar je hem in stopt, niet alle typen pH-meters vinden dit namelijk leuk, en ze kunnen best prijzig zijn.
Bedankt voor het antwoord. Inmiddels hebben wij het practicum uitgevoerd zoals beschreven. Wij hebben echter toch gebruik gemaakt van indicatoren (fenolftaleïen en dimethyloranje) omdat wij geen goede pH-meters tot onze beschikking hebben. Hiermee hebben wij uiteraard resultaten verkregen, maar wij hebben geen idee hoe wij hiermee het bufferend vermogen van de verschillende gronden kunnen bepalen. Een voorbeeld van één van onze resultaten:
De slurrie (van 50 ml water en 50 gram grond) heeft een pH tussen de 4,4 en 8,2. Het omslagstraject (3,2-4,4) wordt bereikt na toevoeging van 0,5 ml zoutzuur (0,1M). Het andere omslagstraject (8,2-10) wordt bereikt na toevoeging van 1,5 ml oplossing van NaOH (0,1M).

Wij hopen dat jullie ons in ieder geval aanwijzingen kunnen geven hoe je hiermee het bufferend vermogen zou kunnen bepalen.

Met vriendelijke groet,
Zequiny
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten