Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2013, 14:09
Gambokkur
Gambokkur is offline
Mijn pc wil niet meer opstarten, maar laat wel dit bericht horen (ZIP-bestand)
Ik heb het opgenomen en geupload :

Het begint vanaf de 5e seconde.
Het is engels, maar ik versta het niet : "system 4 ........ artment" <--- zoiets
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: zip sound.zip (942.6 KB, 16x gelezen)
Oud 28-04-2013, 14:50
Tochjo
Tochjo is offline
System failed due to CPU overclocking.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2013, 21:55
Gambokkur
Gambokkur is offline
Jaa, dat is het.
ff op gegoogled, en het ziet er een enorm lastig probleem uit
Oud 30-04-2013, 18:47
Gambokkur
Gambokkur is offline
ik heb de CMOS batterij er even uitgehaald in de hoop de BIOS te resetten, maar nu krijg ik helemaal geen reactie van mijn pc, zelfs die foutboodschap hoor ik niet meer...
wat te doen nu ?
Oud 30-04-2013, 21:04
M@rco
M@rco is offline
Er is ook een andere manier om het CMOS te resetten, namelijk door een bepaalde jumper op je moederbord (meestal staat er 'CMOS_CLEAR' bij o.i.d.) van plek te veranderen, een minuutje te wachten en 'm weer terug te zetten. Zie de handleiding van je moederbord voor de details. Zou in principe hetzelfde resultaat moeten hebben als de batterij eruit halen, maar baat het niet dan schaadt het niet.

Is het een oude computer? Als ik op de melding google dan krijg ik allemaal resultaten uit 2004-2008. Als hij echt helemaal geen teken van leven meer geeft dan zou het best wel eens einde oefening kunnen zijn. Computers hebben ook niet het eeuwige leven.
Oud 30-04-2013, 21:57
Gambokkur
Gambokkur is offline
Het moederbord is gemaakt in 2005 of later, de manual vermeldt 2005.
Tot voor kort draaide ie vlot, als hij wou opstarten, soms gaf hij die foutboodschap (en startte hij niet), een paar dagen lang, en dan weer een tijd niet (en startte hij wel).

De CMOS batterij er ff uithalen zou normaal toch geen verschil moeten maken ? :?
Oud 02-05-2013, 23:32
deadlytown
deadlytown is offline
Lijkt mij duidelijk waar het probleem om gaat de cpu is blijkbaar overclocked.
Oud 05-05-2013, 06:07
Verwijderd
aan je pc zitten sleutelen? hij zegt idd dat ie geneukt is door het overklokken,iig dat t m nie eens gelukt ist
Met citaat reageren
Oud 05-05-2013, 07:27
freyk
freyk is offline
Citaat:
De CMOS batterij er ff uithalen zou normaal toch geen verschil moeten maken ? :?
Wanneer je systeem weer aan "de praat" krijgt en je weet dat je na aankoop nog niet met de cpu heb gerommeld, las ik in een topic dat je cpu overhit is.
De oplossingen die ze daar boden (en hielpen) waren opnieuw wat pasta op de cpu doen en de koelgedeelte voor de cpu controleren.

Laatst gewijzigd op 05-05-2013 om 08:02.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2013, 22:54
Gambokkur
Gambokkur is offline
alle fans draaien.

ik heb lang gegoogled op cpu overclocking op mijn ASUS moederbord, en naar het schijnt is het op te lossen door de instellingen te veranderen, maar nu geraak ik dus helemaal nooit meer in windows, waarin ik het zou kunnen oplossen.

De kerel die het me 2ehands verkocht moet het vast en zeker al geweten hebben
Oud 06-05-2013, 00:22
Verwijderd
Citaat:
alle fans draaien.

ik heb lang gegoogled op cpu overclocking op mijn ASUS moederbord, en naar het schijnt is het op te lossen door de instellingen te veranderen, maar nu geraak ik dus helemaal nooit meer in windows, waarin ik het zou kunnen oplossen.

De kerel die het me 2ehands verkocht moet het vast en zeker al geweten hebben
Je hoeft volgens mij niet in windows te geraken om de instellingen van je cpu te veranderen. Kun je nog wel in je BIOS komen? Tijdens het opstarten kun je een toets op je toetsenbord indrukken (meestal is dit Escape, Delete, F1, F2 of F6. De pc geeft tijdens het opstarten weer welke knop het op jouw systeem is). Je komt dan in je BIOS, waar je het overclocken ongedaan kunt maken.

Weet je de volledige naam van je moederbord en je cpu? Dan kunnen we misschien wat specifieker aangeven wat je moet veranderen om het overclocken ongedaan te maken.

Laatst gewijzigd op 06-05-2013 om 00:28.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 19:24
Gambokkur
Gambokkur is offline
Mobo is K8N-E ASUS.
Maar ik geraak dus ook niet in BIOS, met F1, F2, F6, Del, ctrl-alt-del, esc
Ik krijg nooit iets te zien op het scherm.

Toen ik de CMOS batterij nog niet had uitgehaald (en terug ingestoken) kon ik soms nog in windows, dus er lijken 2 problemen te zijn nu ...
Oud 07-05-2013, 07:50
M@rco
M@rco is offline
Als je handig bent met computers zou je het hele spul eens uit elkaar kunnen halen en weer in elkaar kunnen zetten. Kleine kans, maar stof tussen de contacten kan rare dingen doen.

Je zou de CMOS-batterij ook nog kunnen vervangen. Raar maar waar, sommige systemen starten niet op als die batterij leeg is.

En tenslotte: check je moederbord ook eens op lekkende elco's, deze dingen dus. Als ze bol staan of de inhoud naar buiten komt dan zal dat de oorzaak van je problemen zijn (niet de moeite van het repareren waard, maar dan weet je het tenminste). Niet ondenkbaar bij zo'n oud ding.
Oud 07-05-2013, 20:22
Gambokkur
Gambokkur is offline
Elco's, die cilinders ? die lijken in orde.
De pc ziet er trouwens vrij nieuw uit.

Een dikke week geleden startte hij nog gewoon op. Ik heb het gevoel dat het iets simpels is.
Oud 08-05-2013, 18:19
Gambokkur
Gambokkur is offline
Ik heb een RAM-latje eruitgehaald : 1 van de 2 van 512 MB.
En nu start ie gewoon normaal op
Als ik pruts aan de volt-instellingen in de BIOS , en latje er terug insteek wordt het latje heet (nu, mss werd dat vroeger ook altijd heet, weet niet, maar het andere latje is koel).
Zou het slim zijn om voort te proberen met de 2 latjes, of alles zo laten en voortdoen met 1 ?

Iemand enig idee hoe zo'n RAMlatje het probleem heeft veroorzaakt ?

Ik hoop maar dat de pc het nu houdt.
Oud 09-05-2013, 14:57
Verwijderd
Het latje wordt dus heet, maar start je pc nu ook gewoon weer op met beide latjes erin? En zijn beide latjes identiek? Zo niet, dan zou het kunnen dat het ene latje een hogere processingspeed heeft en dat zou je probleem kunnen veroorzaken. Als ze niet identiek zijn moet je even kijken of er specificaties op beide latjes staan. Zo niet, dan moet je één van de stickjes erin doen en een programma als Sisoft Sandra Lite downloaden om te kijken wat de specificaties van dat RAM stickje zijn, en dat ook met het andere stickje doen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2013, 18:38
Gambokkur
Gambokkur is offline
Neen, met 2 latjes erin, start hij niet.
1 latje is infineon, andere samsung (dat ik eruit gehaald heb), er staat op :
Samsung :
KOREA 0346 C
PC3200U - 30331 - B2
M368L6423ETM - CCC
512MB DDR PC3200 CL3

Infineon is KTJ0202 INB5 0421
9995193-021 ADO 1533707

op internet vind ik van die laatste niets speciaals terug

De vorige eigenaar zegt dat hij nooit dat probleem gehad heeft.
Oud 10-05-2013, 19:03
Verwijderd
Het feit dat het twee verschillende merken zijn bevestigt voor mij eigenlijk wel dat dat het probleem is, al zijn de specificaties niet helemaal duidelijk. Al snap ik niet hoe het kan dat de vorige eigenaar dat probleem nooit heeft gehad. Ik denk dat je het beste inderdaad maar één van de sticks erin kunt stoppen, tenzij iemand nog een alternatieve oplossing weet.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2013, 18:04
Gambokkur
Gambokkur is offline
Ik heb het samsunglatje er terug ingestoken, maar in het 2e gleufje.
In het 1e zit nu dat van infineon.
Hij werkt volledig normaal (tot nu toe) en ik heb 1 GB RAM, dus beide latjes werken.

Een ander probleem, nl dat mijn internet veel vaker niet dan wel werkte (DNS adress niet geresolved of zoiets) lijkt ook opgelost te zijn. Toch vreemd hoe de volgorde van RAM-latjes problemen kan veroorzaken.

O ja,ik heb het voltage in de instellingen veranderd, maar ik denk niet dat dat het veroorzaakte. Immers, daarna heb ik het samsung latje in 1e gleuf gestoken en weer kwam de gesproken boodschap, en startte ie niet op.
Oud 23-05-2013, 15:32
Joey9
Joey9 is offline
Heel erg bedankt voor dat geluidsbestand. Ik was er al lang naar op zoek. :-)
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten