Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2013, 15:52
SocialCritic
SocialCritic is offline
Hallo allemaal,

Deze vraag is vast en zeker al heel erg vaak gesteld, maar ik begin in September met een opleiding MWD en twijfel nogal tussen het HU en HvA. Het liefst ga ik naar het HU, aangezien dit ten eerste slechts 40 minuten reizen is in tegenstelling tot een dubbele naar HvA, en daarnaast ben ik van plan om het tweede jaar op kamers te wonen en is het erg moeilijk een kamer te vinden in Amsterdam, heb ik begrepen.

Daarom is HU eigenlijk een makkelijke keuze, maar toevallig keek ik dit filmpje toen ik op 'Hogeschool Utrecht' zocht, en schrok een beetje: http://www.youtube.com/watch?v=NhlUb7gpDLk . HU staat dus bijna onderaan de lijst van alle Hogescholen...

Zou iemand mij wat advies kunnen geven? Misschien kunnen studenten die momenteel studeren aan het HU mij vertellen of het al verbeterd is? Of is een filmpje als dit gewoon "overdreven"?

Daarnaast heb ik nog een vraag - ik bezit momenteel alleen een vmbo-t diploma en doe in juni mee aan het toelatingsexamen. Qua intelligentie zit ik minimaal op HBO niveau, ik heb het alleen expres verpest op de middelbare school omdat ik op een jonge leeftijd begon met blowen, drinken, en me tegen school begon te keren. Ik begon op HAVO/VWO (onder niveau, ik scoorde 445/450 op de CITO toets) en eindigde dus met een vmbo-t diploma. Ik heb echter (gelukkig) in de tussentijd mijn motivatie voor school helemaal terug, dus wil zo hoog mogelijk weer verder studeren. Als ik het goed begrijp kan je als je je P hebt gehaald na het eerste jaar HBO door naar de universiteit. Is dit ook mogelijk bij mij, ookal heb ik slechts een vmbo-t diploma? Ik zou namelijk het liefst sociologie willen studeren.

Zo, dat was een flinke eerste post... hopelijk krijg ik wat reacties/tips.

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2013, 21:11
Pluis
Pluis is offline
met een P van een HBO opleiding kun je naar de universiteit. Maar universiteit is wel heel andere koek dan VMBO, vergis je er niet in. Ik heb op het vwo geen reet uitgevoerd (maar altijd goede cijfers gehaald) en moest op de uni aan de bak dus ga er vanuit dat je keihard moet studeren de komende tijd.
Je gaat de toelatingstoets doen, dus ik neem aan dat je 21+ bent?
Die stemmingmakerijfilmpjes zijn niet zo boeiend. Op lijstjes van scholen staat er altijd iemand onderaan. Daarnaast is dat filmpje ook al zo'n 2 jaar oud. Communicatieproblemen heb je op elke onderwijsinstelling.
Oud 05-05-2013, 23:55
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Hoe 'goed' een school is kan snel veranderen.

Uit een persbericht van oktober 2012:

''De grote hogescholen uit de Randstad bevinden zich in de onderste helft van deze ranglijst. Voor de
Haagse Hogeschool moet dat even wennen zijn: drie jaar geleden was deze instelling nog een
subtopper in de gids, maar nu daalt ze al enkele jaren in de ranking. Andersom moeten de resultaten
van de Keuzegids een opluchting zijn voor Hogeschool Utrecht. De afgelopen drie jaar stond deze
school steeds laatste of een na laatste. Nu heeft ze zich verbeterd en klimt ze naar een vierde plek
van onder. Daarmee laat ze de HvA (Amsterdam), Hogeschool Leiden achter zich. Op de laatste plek
in de lijst grote scholen staat nog steeds Inholland.''

http://www.keuzegids.org/download/Pe...ijd%202013.pdf

Zo erg is het dus helemaal niet bij Hogeschool Utrecht.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 08:59
Verwijderd
Als je slim genoeg bent en wat motivatie hebt, is ook universiteit gemakkelijk te doen. Of je slim genoeg bent en of je genoeg motivatie hebt, kunnen wij onmogelijk inschatten.

Wat ik van Sociologie weet, is dat het vooral de eerste twee jaar of zo heel erg "droog" is, heel veel theorie. Pas eind tweede jaar ga je dat toepassen. Dat kan nogal een drempel zijn. Bovendien heb je bij universitaire studies normaal gezien erg veel vrijheid/eigen verantwoordelijkheid en wordt je niet voorgekauwd wat je precies wanneer moet doen. Daar moet je mee kunnen omgaan en als je via VMBO en HBO komt, zal dat nogal een cultuurshock zijn.

Tegelijkertijd blijft het "maar" Sociologie. Je gaat geen ingewikkelde formules moeten begrijpen of zelf grote inzichten zien/verbanden kunnen leggen. Het zal vooral heel veel literatuur lezen zijn. En dat moet je uit jezelf op kunnen brengen.

Overigens heb ik de hele middelbare school geen zak uitgevoerd en de laatste drie jaar ook genoeg gedronken. Tijdens mijn studententijd is dat niet heel erg veel veranderd (drinken is meer geworden, maar deed ook wel iets meer aan zelfstudie, nog altijd niet heel veel). Gymnasium en uni met twee vingers in de neus doorlopen en scoorde steevast licht bovengemiddeld. Het zou kunnen dat je universiteitsmateriaal bent en dat je een laatbloeier bent, maar het zou ook kunnen van niet. Doe eerst eens die toelatingstest en kijk hoe het op HBO bevalt. Als je daar gemakkelijk meekunt en goede resultaten haalt, kun je het gewoon op de uni proberen. Als HBO je al zwaar valt, moet je niet wederom de oorzaken extern gaan zoeken maar misschien accepteren dat het voorlopig voor jouw het hoogst haalbare is.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 13:17
SocialCritic
SocialCritic is offline
Het wordt dus toch Hogeschool Utrecht. Ik neem inderdaad Ertur's advies aan en zal eerst kijken hoe het HBO me bevalt. Mocht het me redelijk gemakkelijk afgaan het eerste jaar dan kan ik besluiten naar de universiteit over te stappen.

Bedankt voor de reacties!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten