Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2013, 22:40
Joe.D
Joe.D is offline
Hoi,
Eerst en vooral weet ik niet of dit bij het forum sexualiteit moet of gezondheid. Ik vind het meer bij lichaam & gezondheid passen, maar dat even terzijde.

Enkele maanden geleden hadden ik en mijn vriendin onveilige seks en was ze die dag haar pil vergeten pakken. Toen bleef ze relatief rustig en had ze haar regels na een 2 weken netjes op tijd gekregen.

Ze heeft nu haar derde keer haar pil doorgenomen en we hadden in de laatste stopweek die ze enkele dagen ingekort had ook onveilige seks (gewoon zonder condoom). Bij mijn weten kan het geen kwaad als je seks hebt tijdens je stopweek die je verkort hebt en de pil verder neemt ipv te menstrueren.

Nu stuurde ze mij enkele dagen geleden dat ze al enkele ochtenden na elkaar hoofdpijn had, misselijk was, soms wat bloed was ondanks ze haar regels niet heeft en pijn in één van haar borsten heeft. Ze klonk echt heel bezorgd en dacht dat ze misschien zwanger zou zijn. Ik stuurde terug dat dat echt bijna onmogelijk was omdat ze altijd op tijd haar pil had genomen en de stopweek nooit verlengd was, maar alleen verkort. Ze antwoordde daarop dat ze dat wel wist.

Vandaag stuurde ze dat ze er echt niet gerust op was en vrijdag een zwangerschapstest ging halen. Ik maak mij nu ook enorm ongerust omdat ze normaal vrij rustig blijft dit soort zaken, zoals ze eens de pil was vergeten bv (zie eerste alinea), en nu heel paniekerig doet.

Wat denken jullie hiervan ?

Joe
Met citaat reageren
Oud 14-05-2013, 22:56
Verwijderd
Ik denk dat je de zwangerschapstest moet afwachten. In de tussentijd kan je heroverwegen waarom je zonder aanleiding domme dingen gedaan hebt.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2013, 23:06
Joe.D
Joe.D is offline
Dom? De pil is 99,999% betrouwbaar, ik ken super veel koppels die seks hebben zonder condoom maar met pil.
En ze heeft haar pil altijd goed ingenomen, dan ben je toch veilig normaal gezien?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2013, 23:10
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Wat ik ervan denk? Dat het vrij dom is wat je gedaan hebt, maar daar heb je nu niks aan.
Je moet maar, zoals reverend al zei, gewoon de zwangerschapstest afwachten, en hopen op t beste.
Oud 15-05-2013, 09:48
Joe.D
Joe.D is offline
Is seks hebben met pil en zonder condoom dan niet veilig? Ik weet wel dat beide nóg veiliger is, maar ik ken meer mensen dat het met pil en zonder condoom doen dan met pil èn met condoom.

Als jullie het over SOA's hebben: We zijn allebei elkaars eerste partner en hebben ons voor de zekerheid een bloedtest laten afnemen voor te checken of we allebei 100% clean waren. Die test gaf aan dat we allebei kerngezond waren en sindsdien hebben we seks met pil zonder condoom. Met 'onveilig' bedoelde ik dus gewoon 2x zonder condoom...
Met citaat reageren
Oud 15-05-2013, 10:21
Verwijderd
Als ze een keer de pil vergeet en hem niet binnen 12 uur alsnog heeft geslikt was ze volgens mij gewoon niet beschermd tegen zwangerschap. Maar goed, heel veel meer dan nu een zwangerschapstest afwachten kun je toch niet doen.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2013, 10:46
igfy
igfy is offline
In welke week is ze haar pil vergeten? Dit maakt ook nogal uit voor het veilig zijn of niet. Uit mijn hoofd (heb hier geen bijsluiter) meen ik me te herinneren dat als je in week 2 of 3 van de strip eenmalig de pil vergeet het niet zoveel uitmaakt, mits je de vergeten pil de dag erna alsnog inneemt (dan neem je dus twee pillen) en verder geen enkele pil vergeet. Als je meerdere keren per strip de pil vergeet is het niet meer veilig.

Verder denk ik dat je vriendin sowieso wat strenger op zichzelf moet zijn met het innemen van de pil. Zet bijvoorbeeld een alarm in je telefoon die je er aan herinnert op een vaste tijd en bewaar de strip in je portemonnee als je soms niet zeker weet waar je gaat slapen, dan heb je hem altijd bij je.

Het kan nu trouwens ook zo zijn dat ze last van doorbraakbloedingen heeft omdat ze al zo vaak heeft doorgeslikt.
Oud 15-05-2013, 15:47
Joe.D
Joe.D is offline
Bedankt voor de reacties.

Maar ik denk dat ik niet helemaal duidelijk was in mijn voorgaande post, dus even voor de duidelijkheid:

--> Mijn vriendin heeft al haar pillen ingenomen, altijd ongeveer rond hetzelfde uur. In mijn eerste post haalde ik een voorbeeld aan van een keer dat ze haar pil vergeten was, maar toen deed ze er heel rustig over. Daarom haalde ik dat voorbeeld even aan, om te tonen dat ze normaal heel rustig is over zo'n soort zaken.
--> Met onveilig bedoelde ik gewoon zonder condoom, maar wel met bescherming van de pil dus
--> We deden het zonder condoom omdat we allebei 100% zeker geen SOA's hebben en zij de pil neemt
--> Ze heeft gewoon erg veel symptomen van een zwangerschap en ze maakt zich er heel druk om wat ze normaal niet doet.
--> Ze heeft haar stopweek wel ingekort, en we hebben in die verkorte stopweek seks gehad.

Ik ben bezorgd omdat zij er zo paniekerig over doet en normaal heel rustig over is. Maar ik dacht dat de kans op zwangerschap ongelofelijk klein is als ze de pil correct inneemt, er geen één vergeten is, en haar pil altijd op hetzelfde moment inneemt. Dus wou ik even aan jullie vragen of ik wel juist denk + wat de kans is dat ze zwanger zou zijn.

En nu toch nog een bijkomend vraagje: hebben jullie dan allemaal seks met condoom èn de pil samen?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2013, 18:10
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
De kans is klein, maar wel aanwezig. Zeker als ze diarree heeft gehad of heeft overgegeven vlak nadat ze de pil heeft genomen. Een test kan nooit kwaad, maar ik denk inderdaad ook eerder aan een doorbraakbloeding dan aan zwangerschap. Hoofdpijn en misselijkheid staan niet gelijk aan zwanger zijn, en een pijnlijke borst ook niet.

Heeft ze de test inmiddels gehaald (en gedaan)?

Ik gebruik altijd allebei, want ik wil echt niet zwanger worden. Als een van de twee faalt, heb je toch nog een soort vangnet.
Oud 15-05-2013, 18:35
Joe.D
Joe.D is offline
Ze heeft nooit diarree gehad of moeten overgeven. Verder heeft ze ook geen medicatie ingenomen (tenzij is een aspirientje ofzo) en is ze niet ziek geweest. Nee, vrijdag gaat ze de test pas doen.

Daar heb je wel een punt. Maar dan vind ik (en mijn vriendin ook) dat het gevoel van verbondenheid en intimiteit veel minder is, als er 'een stukje rubber' tussen ons is. Maargoed, als we het risico nemen van alleen de pil te gebruiken, dan moeten we ook instaan voor de gevolgen vind ik. Ik dacht alleen dat die kans echt 0,0001% groot was...
Met citaat reageren
Oud 15-05-2013, 18:37
Pluis
Pluis is offline
Ze zal vast niet zwanger zijn als ze de hele strip netjes op tijd heeft ingenomen.
Oud 15-05-2013, 19:02
Martiño
Martiño is offline
Het is altijd verstandiger als je jong bent om het als het even kan 'double dutch' te doen, dus met pil én condoom. Als een van de twee dan faalt, dan heb je altijd een zeer betrouwbare back-up en hoef je je niet op jonge leeftijd al zorgen te maken om zwangerschap. Of kijk eens naar andere alternatieven als de prikpil, implanon of spiraaltje, als je vriendin dat wil tenminste.
Oud 15-05-2013, 19:10
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Ik dacht dat je bedoelde dat ze die dag de pil was vergeten!
Als ze de pil gewoon goed geslikt heeft dan zal het wel meevallen met die zwangerschap.

Laatst gewijzigd op 15-05-2013 om 19:11. Reden: typefout
Met citaat reageren
Oud 15-05-2013, 19:11
melinvisser
melinvisser is offline
Volgens mij kan ze niet zwanger zijn. Je mag altijd je stopweek verkorten en dan is er niks aan de hand volgens mij. En ze is hem nooit vergeten nadat ze ongesteld geweest is toch.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2013, 19:44
Joe.D
Joe.D is offline
Nee, ze is geen enkele pil vergeten nadat ze ongesteld is geweest. Mijn eerste post was niet echt duidelijk heb ik gemerkt, excuses daarvoor!

Nu ben ik toch al wat geruster, want mijn vriendin is half gek aan't worden precies... Het is ook om die reden dat ik ongerust was, ze doet er heel paniekerig over, wat ze normaal dus niet doet. Ze zit momenteel op stage voor school en het is moeilijk om daar aan een zwangerschapstest te geraken, vandaar dat ze die pas vrijdag kan doen.

We gaan het zeker eens bekijken om een spiraaltje ofzo te gebruiken. Maar voel je dat spiraaltje dan niet zitten vraag ik mij af? En nog iets, heeft het zin om de pil te nemen en een spiraaltje te plaatsen? Want ik weet dat ze het enorm handig vindt als ze het kan inplannen zodat ze bv op vakantie haar regels niet heeft.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2013, 19:58
Nonny
Nonny is offline
Als ze zo ongerust is, waarom in de vrede wacht ze dan tot vrijdag ?!?!
Oud 15-05-2013, 20:09
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Citaat:
Als ze zo ongerust is, waarom in de vrede wacht ze dan tot vrijdag ?!?!
Dat vroeg ik mij inderdaad ook al af!
Oud 15-05-2013, 20:17
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Citaat:
We gaan het zeker eens bekijken om een spiraaltje ofzo te gebruiken. Maar voel je dat spiraaltje dan niet zitten vraag ik mij af? En nog iets, heeft het zin om de pil te nemen en een spiraaltje te plaatsen? Want ik weet dat ze het enorm handig vindt als ze het kan inplannen zodat ze bv op vakantie haar regels niet heeft.
Zij voelt het spiraaltje niet zitten, en jij ook niet tijdens de sex, want een spiraaltje zit in de baarmoeder.
Volgens mij is het ook zo dat als je een hormoonhoudend spiraaltje neemt je niet meer menstrueert, gedurende de 5 jaar dat je hem hebt. Maar dit weet ik niet zeker...
Oud 15-05-2013, 21:13
Joe.D
Joe.D is offline
Oké, bedankt.
De reden waarom ze nog geen zwangerschapstest heeft gedaan is omdat ze op stage is (lees mijn vorige post)

Ik heb nog één grote zorg. Ze had haar voor het eerst gekregen op haar 15, en nu is ze ondertussen (nog niet zo lang) 18. Kan het zijn dat haar pil nu te licht is geworden en daardoor toch zwanger is geraakt?
Met citaat reageren
Oud 15-05-2013, 22:15
igfy
igfy is offline
Ik geloof niet dat ze met de pil met verschillende doseringen werken, dus ik denk dat dat wel meevalt.
Oud 15-05-2013, 22:17
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Spiraaltjes zijn ook niet altijd betrouwbaar he, mijn zus is ermee gekomen. Maar goed, mijn beste vriendin heeft ook een zoon, terwijl ze aan de pil was, dus nou ja (en ook daarom ben ik zo streng met condooms + pil). Een spiraaltje laten zetten schijnt ook geen pretje te zijn, dus hou daar rekening mee.
Dat het de intimiteit vermindert, vind ik een beetje onzin. Je hebt tegenwoordig van die heeeeele dunne die je niet zou moeten voelen, en liever een onderbrekend moment - volgens mij de meest gebruikte reden om geen condoom te gebruiken - dan een (ongewenste) zwangerschap, lijkt me.

En nee, volgens mij kan dat niet. Ik ben geen dokter, maar het is niet zo dat je met de leeftijd een zwaardere pil nodig hebt. Ik heb van mijn 16 tot mijn 22e dezelfde pil gehad, ging prima.

Overigens is bij mij een keer wat misgegaan met het condoom en toen was ik ook lichtelijk paniekerig, ondanks dat ik braaf mijn pil slik. Toen ik had gedroomd dat ik zwanger was, werd ik echt gek en heb ik een test gedaan. Ik vind het helemaal niet gek dat zij een vlaag van paniek heeft hoor. En waarom kun jij geen test voor haar halen? Dat heeft mijn vriend toen ook gedaan voor mij. Gewoon een huismerktest is prima en niet zo duur. Het lijkt me dat dit jullie allebei aan gaat, dan is het misschien ook wel aardig haar een handje te helpen en morgen een testje te kopen.
Oud 15-05-2013, 22:53
Verwijderd
Kan prima zijn dat ze nu wat last heeft doordat ze de stopweek heeft ingekort; daar kun je doorbraakbloedingen bij krijgen, en ook de andere klachten die ze omschrijft. Kans op zwangerschap als ze inderdaad netjes de pil heeft geslikt is echt ontzettend klein hoor! Maar een testje zal wel fijn zijn als bevestiging.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2013, 23:02
Joe.D
Joe.D is offline
Bedankt voor jullie snelle reacties, want in kan er niet van slapen.

Ik zou met alle plezier voor haar een test gaan halen, maar haar stage is een paar 100km verderop, dus dat wordt moeilijk... Maar ik snap je opmerking volledig hoor!
Met citaat reageren
Oud 16-05-2013, 13:23
igfy
igfy is offline
Zelf heb ik trouwens al een hele tijd niet meer seks met condoom en pil, maar alleen met pil. (k denk ongeveer sinds ik studeer en als ik langer dan ongeveer een half jaar in een relatie zat). Ik ben me goed bewust van het risico. Aan het begin van mijn studententijd had ik een abortus wel overwogen als ik zwanger zou zijn geraakt, maar nu zeker niet meer.

Een spiraaltje in inderdaad ook niet 100% veilig. Het enige dat 100% veilig is, is geen seks hebben.
Oud 17-05-2013, 22:22
Joe.D
Joe.D is offline
Bedankt voor jullie hulp.

Ik wil nog even zeggen hoe het afgelopen is. Ze blijkt uiteindelijk toch niet zwanger te zijn!
Verder wil ik toch nog vragen aan jullie hoe veilig het is om een spiraaltje te gebruiken. En kan je de pil en het spiraaltje samen gebruiken? Dit zou toch zeer betrouwbaar moeten zijn?
Met citaat reageren
Oud 18-05-2013, 03:52
Verwijderd
Dat is een beetje veel hormonen, dus nee.

Toen ik een vaste relatie had deed ik eens per 2 maanden een zwangerschapstest, ondanks dat ik gewoon de pil slikte. Misschien ook een ideetje.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2013, 12:22
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Nee, dat zijn inderdaad teveel hormonen. Ik zie echt niet wat er mis is met de pil en condooms. Misschien alleen condooms gebruiken in de eerste week van de pil? En sowieso als ze er eentje vergeten is. Dat lijkt me al een goed begin. En probeer dan gewoon die dunne van Durex (weet niet of en welke andere merken ook extra dunne condooms hebben).

En wat Pip zegt is misschien ook een goed idee.
Wel goed dat ze niet zwanger is, hoop dat jullie nu wel wat meer opletten!
Oud 18-05-2013, 12:38
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je hebt ook gewoon huismerk dunne condooms. Ik vind het voordeel van condooms ook dat je niet met die zooi zit verder slik ik ook de pil.
Oud 18-05-2013, 20:31
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Dat wist ik niet! Maar als het condoom het idee geeft dat het de intimiteit vermindert, lijkt dat me een goede oplossing.
Ja, daar doe ik het ook voor, maar ook om zeker weten niet zwanger te worden
Oud 19-05-2013, 08:57
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat je de zwangerschapstest moet afwachten. In de tussentijd kan je heroverwegen waarom je zonder aanleiding domme dingen gedaan hebt.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten