Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-05-2013, 18:16
foreveryoung16
foreveryoung16 is offline
Hoi hoi,

Ik ben 17 jaar en ik heb nog niet echt seksuele ervaringen gehad dus ik vond het niet nodig om de pil te slikken en ik had er ook niet erg veel last van. Maar ik ga met de zomervakantie op vakantie, en mijn menstruatieperiode valt precies samen met die vakantie.
Dus ik zei tegen m'n ouders dat ik de pil wil gaan slikken maar hun zijn het er niet mee eens omdat het de groei zou stoppen en de hormoonhuishouding anders wordt. Ik denk dat ik niet meer groei maar vorig jaar nog wel 1 cm gegroeid.. Dus ik weet het niet, wat zijn nou echt de harde feiten?

X
Oud 16-05-2013, 18:25
Pluis
Pluis is offline
De pil stopt je lengtegroei niet. Wel mag je er pas mee beginnen als je menstrueert, en dat doe je dus geen probleem.
dat je hormoonhuishouding verandert klopt wel, want het blokkeert je eigen cyclus.
harde feiten zijn wel dat je een iets verhoogde kans hebt op het krijgen van een trombosebeen (met name als je rookt). En daarnaast heb je bijwerkingen die láng niet iedereen heeft zoals stemmingswisselingen, gewichtstoename (maar geen 10 kg hoor), hoofdpijn, maag-darm klachten en andere algemene dingen. De meeste vrouwen slikken de pil probleemloos.

Als je ouders niet willen dat je echt aan de pil gaat, kun je ze ook vragen of je tijdelijk een pil mag slikken die je helpt de menstruatie een weekje uit te stellen. De huisarts kan je die voorschrijven. Het werkt overigens niet altijd, sommige meiden worden ondanks die pil alsnog ongesteld, maar het is het proberen waard als je je ouders niet tegen de haren in wil strijken (je hebt hun toestemming namelijk niet nodig als je 17 bent).
Oud 16-05-2013, 18:26
Martiño
Martiño is offline
Voor dit soort vragen is nu dus het Grote Piltopic bedoeld, dat zo fijn mooi sticky bovenaan dit subforum staat! Ik heb je vraag naar dat topic gekopieerd.

Regels voor berichten