Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-05-2013, 16:16
Mit1mit2
Mit1mit2 is offline
Hallo allemaal,

Ik ben onderhand actief bezig met het zoeken van een universiteit die mij past. Nu zijn er een paar dingen die erg belangrijk zijn en heb ik liever geen Nedelandse universiteit dus ik ben benieuwd of jullie me kunnen helpen.
Ik leer topdown, ik kon lezen voor ik kon spellen, formules en algebra voor ik kon rekenen; ik heb het liefst een school die zich hier tot op zekere hoogte naar kan aan passen. Als ik het doel niet begrijp ga ik namelijk nooit de basis snappen.
Ik ben heel, als in HEEL, erg geintereseerd in quantum mechanica en dan vooral hoe je quantum mechanica kunt gaan toepassen en vormen naar je eigen wensen.
Ik moet genoeg uitdaging hebben; zodra ik geobsedeerd raak met iets wat me intereseert dan werk ik op extreme snelheden. Zo heb ik bijvoorbeeld op mijn VWO het hele bovenbouw natuurkunde in anderhalve week afgerond. Dus er moet een soort honors programma aanwezig zijn waar ik wel mijn intresse in kwijt kan.
Tegerlijkertijd heb ik hier en daar even een steuntje in de rug nodig als iets niet interesant is en er moet dus iemand zijn die me daar mee kan helpen zodat ik niet vast kom te zitten.
Ik moet genoeg ruimte hebben om mijn interesses te ontwikellen en dus ook toegang krijgen tot informatie over het onderwerp; of dit de docenten zelf zijn of contacten van de universiteit maakt niet uit.
Ik hoef niet in een stad of juist heel afgelegen te zitten; waar ik it maakt me echt niet zo veel uit. Mijn engels is goed genoeg om overal rond te komen dus dat maakt ook niet uit. Daarnaast ben ik niet heel sociaal ingesteld dus een studenten leven hoeft van mij ook echt niet.

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen!

Met vriendelijke groet,
Mitchell
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-05-2013, 21:35
Verwijderd
Waarom heb je liever geen Nederlandse universiteit ? Het is niet dat de buitenlandse universiteiten nu extreem veel beter zijn, in Nederland is het een stuk goedkoper en heb je ook gewoon honours programmes en dergelijke.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2013, 23:24
Mit1mit2
Mit1mit2 is offline
Voornamelijk omdat ik op een Nederlandse universiteit naar alle waarschijnlijkheid pas op mijn 21e terecht kan. Dit omdat ik Frans of Duits MOET doen, dit is iets waar ik jaren over doe, als het überhaupt al lukt. Ik heb 2 jaar Frans gehad en kon nog geen beginners gesprekje lezen... In het duits kan ik wel communiceren maar spreken of lezen/schrijven heb ik ook al meerdere jaren aan weg gegooid.

Nu heb je dat voor de studies waarin ik ben geintereseerd allemaal niet nodig, ik spreek Engels beter dan ik Nederlands spreek en dat is dus waarom buitenlandse universiteiten geen probleem zijn.
En aangezien je in Nederland geen toelating examen mag doen tenzij je 21 bent of wanneer je uit het buitenland komt komt het er op neer dat ik dus sneller door kan in het buitenland.

We hebben het uitgebreid met de UU besproken en zijn toen ook met de toenmalige directeur van de opleiding in contact geweest. De zaak is naar de juridische afdeling gezet en die kwamen met een duidelijk antwoord naar voren dat het niet mogelijk was om hier iets mee te doen.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2013, 08:34
Verwijderd
Citaat:
Tegerlijkertijd heb ik hier en daar even een steuntje in de rug nodig als iets niet interesant is en er moet dus iemand zijn die me daar mee kan helpen zodat ik niet vast kom te zitten.
Ik zie vooral hierin een gevaar; mijn ervaring is dat universiteiten dit niet leveren. Het is juist onderdeel van een universitaire studie dat je - ook of misschien wel juist bij de onderdelen die je minder leuk vindt - zelfstandig aan dingen werkt en zelf de discipline vindt om daaraan te werken.

Je bent echt niet de eerste die hiermee zit, wellicht eens een telefoontje wagen aan enkele gerenomeerde Amerikaanse universiteiten?
Met citaat reageren
Oud 28-05-2013, 11:42
Mit1mit2
Mit1mit2 is offline
Citaat:
Ik zie vooral hierin een gevaar; mijn ervaring is dat universiteiten dit niet leveren. Het is juist onderdeel van een universitaire studie dat je - ook of misschien wel juist bij de onderdelen die je minder leuk vindt - zelfstandig aan dingen werkt en zelf de discipline vindt om daaraan te werken.

Je bent echt niet de eerste die hiermee zit, wellicht eens een telefoontje wagen aan enkele gerenomeerde Amerikaanse universiteiten?
Ik heb 2 jaar zelfstudie achter de rug; de dicipline kan ik wel opbrengen maar gaat gedeeltelijk ten koste van mijn motivatie
Met citaat reageren
Oud 28-05-2013, 14:30
Pluis
Pluis is offline
heb je een nederlands VWO diploma? zo ja: dan kan je gewoon aan de slag bij een willekeurige nederlandse universiteit.
zo nee: dan willen ze je waarschijnlijk in het buitenland ook niet zonder slag of stoot hebben. Heb je al eens met een decaan gepraat?

hier een website met buitenlandse bacheloropleidingen: http://www.bachelorsportal.eu/
een website met meer informatie over studeren en het buitenland: http://www.wilweg.nl/volledige-studi...edige-bachelor
Oud 28-05-2013, 20:56
Mit1mit2
Mit1mit2 is offline
Citaat:
heb je een nederlands VWO diploma? zo ja: dan kan je gewoon aan de slag bij een willekeurige nederlandse universiteit.
zo nee: dan willen ze je waarschijnlijk in het buitenland ook niet zonder slag of stoot hebben. Heb je al eens met een decaan gepraat?

hier een website met buitenlandse bacheloropleidingen: http://www.bachelorsportal.eu/
een website met meer informatie over studeren en het buitenland: http://www.wilweg.nl/volledige-studi...edige-bachelor
Citaat:
Dit omdat ik Frans of Duits MOET doen, dit is iets waar ik jaren over doe, als het überhaupt al lukt. Ik heb 2 jaar Frans gehad en kon nog geen beginners gesprekje lezen... In het duits kan ik wel communiceren maar spreken of lezen/schrijven heb ik ook al meerdere jaren aan weg gegooid.
Dus nee, ik heb geen VWO diploma. Ik heb geen decaan want:
Citaat:
Ik heb 2 jaar zelfstudie achter de rug;
Ik wil ook niet dat ze me zonder slag of stoot willen hebben; ik wil dat ze in me geloven en dat doe ik door mezelf te bewijzen. Maar in Nederland staat de wet dat niet toe aangezien ik ook van Nederlandse nationaliteit ben. In het buitenland kan ik een toelating test doen. en aangezien ik op bijvoorbeeld het wiskunde SAT een perfecte score scoor ben ik daar niet bang voor..
Met citaat reageren
Oud 28-05-2013, 22:34
rkooiker
rkooiker is offline
Ook al haal je een goede score op de SAT, je wordt volgens mij niet zomaar toegelaten als je geen vwo-diploma hebt. Er zijn er meer die een perfecte SAT hebben mét een diploma. Dus waarom zouden ze moeilijk doen? Bovendien garandeert een perfecte SAT-score geen toelating.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 09:09
Mit1mit2
Mit1mit2 is offline
Citaat:
Ook al haal je een goede score op de SAT, je wordt volgens mij niet zomaar toegelaten als je geen vwo-diploma hebt. Er zijn er meer die een perfecte SAT hebben mét een diploma. Dus waarom zouden ze moeilijk doen? Bovendien garandeert een perfecte SAT-score geen toelating.
Hartelijk dank voor een waardeloze reactie; kan ik erg waarderen
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 11:22
Pluis
Pluis is offline
Tja dan stuur je toch eens een mailtje of een belletje naar een universiteit die je bevalt? Dan hoor je vanzelf wel wat de procedures zijn.
Oud 29-05-2013, 11:37
Verwijderd
Dat was mijn advies ook, maar zijn zelfstudie heeft hem blijkbaar niet geleerd berichten volledig te lezen.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 12:33
Verwijderd
Citaat:
Hartelijk dank voor een waardeloze reactie; kan ik erg waarderen
Het is een bijzonder waardevolle reactie, je zult je wat bewuster moeten worden van je positie en er met initiatief het beste van maken.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 18:23
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Dat was mijn advies ook, maar zijn zelfstudie heeft hem blijkbaar niet geleerd berichten volledig te lezen.
<3 Misschien heb je daar een vwo-diploma voor nodig!
Oud 30-05-2013, 19:14
Schrödinger
Schrödinger is offline
Toevallig ben ik zelf (als promovendus) bezig met quantummechanica (overigens ook in het buitenland, maar ik heb mijn master gewoon in Nederland gedaan). Ik weet niet precies wat "quantummechanica toepassen en vormen naar je eigen wensen" inhoudt, maar als je quantummechanica interessant vindt moet je natuurkunde of technische natuurkunde studeren (maakt verder niet zo veel uit waar). Buitenlandse universiteiten zullen je doorgaans niet aannemen tenzij je op zijn minst al toegelaten wordt op een universiteit in je thuisland; je hebt dus meestal een vwo-diploma nodig. Uitzonderingen zijn er vast, maar dan moet je zelf op onderzoek uit en informatie zoeken bij buitenlandse universiteiten. Wel is het waarschijnlijk het makkelijkst om alsnog een vwo-diploma te halen. Houd er verder rekening mee dat het "steuntje in de rug" er doorgaans niet of zeer beperkt zal zijn - veel universiteiten hebben wel contactpersonen en zo waar je kunt praten als je problemen hebt, maar je zult het toch echt vooral zélf moeten doen. Discipline, ook om dingen te doen die saai of oninteressant zijn (want heus niet álles aan de studie is boeiend), is bij natuurkunde erg belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2013, 21:33
Verwijderd
Hij heeft discipline, want hij heeft twee jaar zelfstudie gedaan!!! Alleen gaat dat ten koste van zijn motivatie!!!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2013, 12:27
Silvano08
Silvano08 is offline
Door een VWO-diploma te behalen bewijs je dat je de algemene voor-academische vorming gehad hebt (waarbij je in een scala van vakken onderwezen bent, niet alleen vakken die je echt interesseren) en de capaciteiten (zoals doorzettingsvermogen, stressbestendigheid tijdens examen en drukke perioden en discipline) onder de knie hebt die nodig zijn voor een succesvolle academische opleiding. Zonder je diploma kun je wel van alles over jezelf gaan beweren bij universiteiten, maar veel succes zul je daar waarschijnlijk niet bij hebben.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2013, 18:06
the economist
the economist is offline
inderdaad, of meer algemeen: je hebt een vooropleiding nodig. Dat kan vwo zijn, maar ook een prop van hbo dacht ik, of een staatsexamen vwo, etc. Buitenlandse universiteiten werken al niet anders. in Engeland en Amerika moet je naast een diploma ook nog een zak geld meenemen om daar te mogen studeren.
Als je al ervaring in buitenland op wilt doen, kun je beter zoals Schrodinger aangeeft eerst in nederland studeren, wellicht kun je al tijdens de opleiding een semester in buitenland studeren. Daar zijn wel uitwisselingsprogramma's voor.

Als je per se naar het uitenland wilt omdat de eisen in nederland te hoog zijn, ga er dan maar van uit dat de eisen in de ons omringende landen niet lager liggen, en dat als een land die eisen loslaat, dat dat dan ook veel zegt over het niveau.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2013, 08:40
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik ben bezig met de theorie van ultrakoude atomen, vooral fermionen. Daar heb je veel dingen bij nodig zoals golffuncties, Hamiltonianen, harmonische vallen, creatie-operatoren, etc., dus die dingen leer je heus niet voor de lol. Het werk bestaat inderdaad uit een mix van rekenen om de vergelijkingen die het systeem beschrijven te bepalen, en vervolgens met de computer oplossen. De dingen die puur met de hand te doen zijn, zijn praktisch allemaal al gedaan.

Het is inderdaad erg moeilijk om een permanente positie als professor te krijgen. Niet zo zeer vanwege vriendjespolitiek, want ik denk dat er daar juist minder van is in de academische wereld dan in het bedrijfsleven, maar vooral simpelweg omdat er erg weinig van die posities beschikbaar zijn, en veel mensen die er één willen. Om die reden gaan veel mensen na hun PhD alsnog naar het bedrijfsleven. Of dat nou "verspilling" van die vier jaar is, ach, het is leuk werk en zo slecht betaalt het nu ook weer niet. Een ander deel gaat van tijdelijke positie naar tijdelijke positie (de zogeheten "postdoc treadmill"). Als alternatief voor professorposities zijn er natuurlijk ook nog posities als docent; zo'n positie heeft mijn baas bijvoorbeeld (50/50 lesgeven/research).
Met citaat reageren
Oud 01-06-2013, 10:39
Verwijderd
Citaat:
, want ik denk dat er daar juist minder van is in de academische wereld dan in het bedrijfsleven,.
Grappig, ik denk dat het precies andersom is. Waarom denk jij het?
Met citaat reageren
Oud 01-06-2013, 12:13
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Grappig, ik denk dat het precies andersom is. Waarom denk jij het?
Je kan écht geen professor worden (tenminste, in de natuurkunde) tenzij je flink wat verstand van zaken hebt (of nu altijd de beste de positie krijgt is een tweede). Je kan prima CEO worden als je een volslagen incompetente debiel bent, zo lang je maar bruine armen haalt bij de juiste recta.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2013, 13:16
Verwijderd
Oh ja maar ik vind een CEO dan ook iets heel anders dan een professor, rare vergelijking.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2013, 18:21
Starbucks-
Starbucks- is offline
Ik wilde je aanraden je HBO propedeuse te halen maar je hebt naar eigen zeggen niet eens een startkwalificatie? Haal je HAVO via staatsexamens (geen Frans of Duits verplicht) en dan HBO propedeuse >>> universiteit.

Oh; als ik jou was zou ik ook wat moeite steken in sociale vaardigheden opdoen. Amerikaanse/Britse of andere internationale gerenommeerde universiteiten zitten echt niet te wachten op een sociaal gehandicapte WizKid. Je kunt nog zo slim zijn maar alleen slim zijn won't get you there
Met citaat reageren
Oud 01-06-2013, 21:28
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ligt eraan waar je wil komen, ik ben ook alleen maar slim met geen sociale vaardigheden, en ik heb wel bereikt wat de TS wil bereiken.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2013, 12:50
Starbucks-
Starbucks- is offline
Volgens mij wil de TS iets anders bereiken dan jij hoor. Verder vind jij dat je prima zonder sociale vaardigheden kan, maar dit vloeit ook weer voort uit het gebrek eraan.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2013, 15:20
Verwijderd
Citaat:
alleen slim zijn won't get you there
Citaat:
Ligt eraan waar je wil komen, ik ben ook alleen maar slim met geen sociale vaardigheden, en ik heb wel bereikt wat de TS wil bereiken.
Citaat:
Volgens mij wil de TS iets anders bereiken dan jij hoor. Verder vind jij dat je prima zonder sociale vaardigheden kan, maar dit vloeit ook weer voort uit het gebrek eraan.
It will get you there.
Citaat:
ik heb wel bereikt wat de TS wil bereiken.
En zelfs als jij dat niet correct acht:
Citaat:
Ligt eraan waar je wil komen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2013, 20:05
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik heb al veel gemerkt dat idioten met een grote mond in veel gevallen veel meer gehoord worden en hun zin krijgen dan introverte wijzere mensen, al zal dit binnen een faculteit wetenschappen van een universiteit misschien wat minder zijn.
Ja, dat denk ik ook wel. Sowieso is hier in Finland introvert zijn de norm.
Citaat:
Ik meende trouwens ooit is ergens in een topic te hebben gelezen dat jij een vriendin hebt, hoe geraak je daaraan zonder sociale vaardigheden?
Geen idee, er lijken toch iedere keer weer sukkels te zijn die zich daarvoor lenen.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2013, 19:02
christi-uit
christi-uit is offline
-Zorg dat je aangenomen wordt bij een HBO studie natuurkunde (heb je geen talen voor nodig)
-Haal je propedeuse
-Ga naar de uni.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten