Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-08-2013, 14:49
pietjepuk1984
pietjepuk1984 is offline
Een klasgenoot en ik willen voor ons profielwerkstuk met behulp van een elektrische stoel een trein simuleren. Je moet dus het gevoel krijgen alsof je in de trein zit. Dus zodra de trein met een bepaalde kracht optrekt, moet de stoel een bepaalt aantal graden naar achteren gaan kantelen zodat je het gevoel krijgt in de stoel te worden gedrukt.

Nu willen wij een formule maken of deze hoek te in iedere situatie te kunnen berekenen;

dus uiteindelijk moet hieruit komen kantelhoek=.........
In deze formule moeten alle krachten die de trein/ stoel en persoon beïnvloeden zitten.

ik kwam hierop uit:
kantelhoek = inverse sin (( atrein*mtrein+ Fmotor-Fwrijving)/(mstoel*g))

Nou is mijn vraag klopt dit, wat zou ik moeten verbeteren/ toevoegen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2013, 13:02
Verwijderd
Het is lastig om zo te zeggen of het klopt of niet, omdat ik niet echt weet hoe je hierbij bent gekomen. Compleet is het in ieder geval niet. Fwrijving is niet compleet omdat wrijving bestaat uit rol- en luchtwrijving. De luchtwrijving is o.a. afhankelijk van de snelheid van de trein.
Ook lijkt het mij slim om de versnelling van de trein uit te werken tot iig een (aantal) kracht(en).

Tevens moet je je goed bedenken dat simuleren van een kracht op deze manier niet een perfect resultaat geeft. Ik zit nu (toevallig) in een auto. Op het moment dat de auto met een constante snelheid rijdt, zal mijn gewicht compleet op de onderkant van de stoel werken. Door de stoel te kantelen verplaats je een gedeelte van de gewicht naar de rugleuning. Dit is ook zo bij een versnelling (het effect dat je zocht). Het nadeel is dat minder gewicht hebt dat op de onderkant van de stoel drukt. Dit gebeurt namelijk niet mocht de trein (auto in mijn geval) versnellen.

Ook ben je gelimiteerd aan een versnelling van maximaal 1G (meer dan genoeg waarschijnlijk). Maar op dat moment lig je op je rug. Ik weet niet hoe realistisch dat gaat voelen.

Offtopic: elektrische stoel is een beetje een ongelukkige verwoording.

Ook ben ik erg nieuwsgierig naar wat je nou eigenlijk wil onderzoeken hieraan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten