Lang, maar goed, iedereen die dokter wordt heeft daar lang over gedaan, de studie duurt gewoon wat langer dan de meeste andere studies.
De meest gangbare route is na het VMBO de HAVO doen en daarna het VWO. In theorie kost je dat per niveau twee jaar. Probleem bij jou is dat je VMBO basis hebt, volgens mij mag je daarmee niet naar de HAVO. Je zou dus bijvorbeeld kunnen proberen VMBO theoretische leerweg te doen, dat zal neem ik aan in theorie in een jaar moeten kunnen. Heb je dat allemaal doorlopen, dan kun je je inschrijven voor geneeskunde. Dat is momenteel een studie waarbij geloot wordt, dus het is handig als je goede punten hebt, dan maak je meer kans bij de loting of word zelfs je sowieso toegelaten. Al is het de bedoeling dat tegen de tijd dat jij zo ver bent, de loting flink veranderd is. Er zijn ook wat vakken die je in je (VWO)pakket moet hebben, simpel gezegd heb je een beta-pakket nodig, geloof ik.
Er is een andere route, namelijk via het HBO (en daar zou je via het MBO kunnen komen en MBO mag je nu al gaan doen, maar niet op een niveau waarmee je naar HBO komt...). Maar volgens mij moet je dan nog een hele reeks vakken op VWO-niveau gehaald hebben voor ze je tot geneeskunde toelaten. In jouw geval heeft deze route dus weinig zin/toegevoegde waarde.
Wat doe je op dit moment? Als je voor de zomer klaar was met VMBO basis, hoop ik dat je nu bezig bent met VMBO TL of zo. Het is zonde als je niets zit te doen, probeer je snel nog int e schrijven, anders ben je weer een jaar kwijt!
Alhoewel de studie geneeskunde niet de zwaarste studie is qua niveau, is het wel een studie waarbij je veel discipline nodig hebt en heel veel moet stampen/lezen/leren. Daarnaast zijn de toelatingseisen door de loting zo ongeveer de strengste van alle mogelijke opleidingen. Je hebt nu zo ongeveer de lichtste opleiding uit het middelbare opleidingenspectrum afgerond, waar zo ongeveer de zwaarste vereist is, en dan moet je om zeker te zijn binnen die zwaarste opleiding nog goed scoren ook. Ik wil je niet ontmoedigen en zou het erg knap vinden als je het voor elkaar kreeg, maar waarschijnlijk ben je niet voor niets op VMBO basis beland en is dit hele traject te hoog gegrepen voor je. Welke andere opties heb je achter de hand?
|