Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2013, 03:04
sanasoufi
sanasoufi is offline
Beste medescholieren/studenten,

Toen ik 14 was (nu 10 jaar geleden) zag ik plotseling sliertjes en lichtflitsen voor mijn ogen. Naar de oogarts geweest: Niets aan de hand je hebt mouches volantes. Mocht je ooit veel lichtflitsen zien dan mag je terugkomen. 3 jaar later weer naar een andere oogarts geweest want die flitsen waren meer geworden. Niets aan de hand je netvlies ziet er goed uit.

Sinds die dag ben ik gerustgesteld en nooit meer bij de oogarts geweest. Ik ben verder wel bijziend. Maar het is niet zo ernstig dat ik dagelijks mijn bril opzet.

Ik vraag me alleen plotseling af...wat nou in de toekomst? Naarmate we ouder worden krimpt ons glasvocht en dat zal op een gegeven moment loslaten. Dit kan tot een scheur in het netvlies leiden en vervolgens tot netvliesloslating. Ik vraag mij nu af is de kans op zo'n scheur groter als je bijziend bent en/of mouches volantes hebt?

Zinloos om nu bij de arts aan te kloppen voor dit soort vragen, want ik ben nog maar 24. Ik ben gewoon nieuwsgierig

Bij voorbaat dank,

Sana
Met citaat reageren
Oud 06-10-2013, 07:37
Nonny
Nonny is offline
Ik heb een netvlies loslating gehad en ik zie van die flitsen maar dat heeft bij mij niks met elkaar te maken. Dat bijziendheid maakt denk ik ook niet uit. Netvlies loslatingen komen niet zomaar want bij iedereen krimpt het glasvocht maar als je een keer bij een oogarts komt kun je altijd even vragen (:
Oud 06-10-2013, 08:19
Ieke
Ieke is offline
Mouches volantes niet, myopie (bijziendheid) wel.
Er is een enorm goede website over oogheelkundige dingen trouwens, van oogartsen. Over de netvliesloslating bijvoorbeeld:
http://www.oogartsen.nl/oogartsen/gl...tina_operatie/

Regels voor berichten