Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-10-2013, 12:55
omnomnom
omnomnom is offline
Ik wil graag games programmeren, maar ik weet niet welke opleiding/studie ik moet gaan volgen.
Ik heb een studie gametechnologie gevonden (http://www.gametechnologie.nl/)
Maar die lijkt me te algemeen, ik denk niet dat ik daarmee aan de slag kan als programmeur.
Het zou ook fijn zijn als er een opleiding/studie is waar je word toegelaten op basis van kennis en vaardigheden, niet op basis van diploma.
Hebben jullie tips/ervaringen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2013, 12:59
Elin3
Elin3 is offline
Bij eigenlijk alle studies heb je toch echt een diploma nodig om binnen te komen.
Het is handig als je al het één en ander kan programmeren, maar daar op school begin je toch weer vanaf nul. Daarom hecht de school ook zoveel waarde aan je diploma en zo weinig waarde aan je ervaring en vaardigheden die je zelf (bijv. als hobbyist) hebt opgedaan.
Als je graag (games) wilt programmeren kom je toch op een studie Gametechnologie (wat een richting is binnen de studie Informatica), Informatica of Technische Informatica uit.
Oud 10-10-2013, 16:48
Schrödinger
Schrödinger is offline
Als je als programmeur aan de slag wil kun je het beste informatica of wiskunde (of technische varianten daarvan) studeren op WO-niveau. Het hangt er ook van af wat je precies wil gaan doen - grafisch ontwerp is programmeertechnisch niet zo zwaar.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2013, 12:25
omnomnom
omnomnom is offline
Citaat:
Als je als programmeur aan de slag wil kun je het beste informatica of wiskunde (of technische varianten daarvan) studeren op WO-niveau. Het hangt er ook van af wat je precies wil gaan doen - grafisch ontwerp is programmeertechnisch niet zo zwaar.
Ik weet nog niet echt specifiek de zijtak, er zijn veel onderwerpen die mij interessant lijken, bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie of meer wiskundig de game engine programmeren...
Met citaat reageren
Oud 11-10-2013, 15:39
Schrödinger
Schrödinger is offline
Er is ook een studie kunstmatige intelligentie. Toevallig ken ik een programmeur die dat gestudeerd heeft.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2013, 20:15
Verwijderd
Ik wil je niet demotiveren om netjes een papiertje te halen op school maar het programmeren an sich is vooral een kwestie van zelf op onderzoek uit gaan, fouten maken en zo nieuwe dingen leren. Als je de motivatie hebt om er echt wat van te maken kan je met een beetje zoekwerk op internet en wat gekloot met programma's een stuk meer leren dan dat je doet met een onnodig dure opleiding.

Zeker als een lullig diploma het probleem zou zijn kan ik je aanraden om de flappen in je zak te houden en zelf iets te ondernemen. En dan een opleiding uitkiezen die wat breder is maar toch jouw interesses ondersteunt.

Werkgevers in de programmeersector geven in mijn ervaring geen fuck om diploma's en des te meer om wat je allemaal kan laten zien. Het maakt voor hun natuurlijk extreem weinig uit of je wel of geen vmbo hebt kunnen afmaken, zolang je maar begrijpt wat er gedaan moet worden.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2013, 15:39
omnomnom
omnomnom is offline
Citaat:
Ik wil je niet demotiveren om netjes een papiertje te halen op school maar het programmeren an sich is vooral een kwestie van zelf op onderzoek uit gaan, fouten maken en zo nieuwe dingen leren. Als je de motivatie hebt om er echt wat van te maken kan je met een beetje zoekwerk op internet en wat gekloot met programma's een stuk meer leren dan dat je doet met een onnodig dure opleiding.

Zeker als een lullig diploma het probleem zou zijn kan ik je aanraden om de flappen in je zak te houden en zelf iets te ondernemen. En dan een opleiding uitkiezen die wat breder is maar toch jouw interesses ondersteunt.

Werkgevers in de programmeersector geven in mijn ervaring geen fuck om diploma's en des te meer om wat je allemaal kan laten zien. Het maakt voor hun natuurlijk extreem weinig uit of je wel of geen vmbo hebt kunnen afmaken, zolang je maar begrijpt wat er gedaan moet worden.
Wat bij mij het probleem is , ik heb alleen vmbo diploma.
Dat staat heel slecht en daar zou ik graag wat aan willen doen, maar hoe kan ik nou met mijn vmbo diploma aan een hbo opleiding of universitaire studie beginnen?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2013, 15:56
Elin3
Elin3 is offline
Van vmbo zou je aan MBO kunnen beginnen en vanuit daar eventueel later HBO gaan doen of kijken wat de doorstroommogelijkheden tijdens MBO zijn.
Oud 17-10-2013, 16:00
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dat staat heel slecht en daar zou ik graag wat aan willen doen, maar hoe kan ik nou met mijn vmbo diploma aan een hbo opleiding of universitaire studie beginnen?
Simpel, haal een vwo-diploma en ga naar de universiteit.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2013, 16:01
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
SintLucas in Eindhoven heeft volgens mij ook een opleiding game-art, mbo niveua 4 dat is gericht op het ontwerpen en het programmeren ervan maar het lijkt me een prima start om naderhand nog verder te gaan op het hbo.
Oud 17-10-2013, 17:18
Verwijderd
Citaat:
Niet. Haal je Havo of Vwo als je dat zo graag wilt. Of doe zo'n 21+ toelatingstest, als je dus ouder bent dan 21.

En zoals ik al zei: De beste programmeur die ik ken is iemand die na 2 vmbo school heeft verlaten. Leer jezelf dingen.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2013, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Ik weet nog niet echt specifiek de zijtak, er zijn veel onderwerpen die mij interessant lijken, bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie of meer wiskundig de game engine programmeren...
Dan zul je sowieso naar de universiteit moeten. Je kunt overstappen naar de havo en vervolgens vwo gaan doen. Op de unie leer je bepaalde vaardigheden aan die je inzicht geven in algoritmes en je krijgt de stevige wiskundige basis die je nodig hebt voor embedded systems. Daar kun je uiteindelijk veel meer kanten mee op.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2013, 00:17
Reversistence
Reversistence is offline
Als ik jou was zou ik nu vast een beetje beginnen met programmeren, bijvoorbeeld in java oid.
Game development lijkt vaak heel gaaf, maar valt dan in de praktijk toch tegen als je nooit eerder hebt geprogrammeerd.
Verder is HBO/Universiteit echt een must om ergens goed een bedrijf binnen te komen, wat reverend zegt zou ik dus zeker niet doen, een opleiding is echt alles.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2013, 07:56
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Niet. Haal je Havo of Vwo als je dat zo graag wilt. Of doe zo'n 21+ toelatingstest, als je dus ouder bent dan 21.

En zoals ik al zei: De beste programmeur die ik ken is iemand die na 2 vmbo school heeft verlaten. Leer jezelf dingen.
Je hebt natuurlijk een goed punt dat je niet per se academische training om te leren programmeren. Het hangt er ook af wat je precies wil doen - grafisch design is programmeertechnisch niet zo zwaar en is vooral een kwestie van het leren van vaardigheden. Maar als je echt aan een engine, broncode of game balance wil werken, dat is een solide basis in numerieke wiskunde onmisbaar, en het is erg moeilijk om die basis op te doen zonder formele opleiding. Zelfs in een game als WoW kun je makkelijk "fouten" zien in de game mechanics en balance die door iemand met een solide wiskundige basis (zoals yours truly) nooit gemaakt zouden zijn.

Dat gezegd hebbende, bij een serieuze ambitie om je brood te verdienen met games programmeren is het natuurlijk ook essentieel om naast je opleiding in je vrije tijd dingen te leren.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2013, 11:51
Verwijderd
Citaat:
Verder is HBO/Universiteit echt een must om ergens goed een bedrijf binnen te komen, wat reverend zegt zou ik dus zeker niet doen, een opleiding is echt alles.
Nee. Zeker niet op dat gebied. Ze geven geen fuck om je opleiding, het enige waar ze zich voor interesseren is wat je kan laten zien. Te meer omdat game/programmeeropleidingen kwalitatief vaak (nog) erg teleurstellend zijn.

Citaat:
Je hebt natuurlijk een goed punt dat je niet per se academische training om te leren programmeren. Het hangt er ook af wat je precies wil doen - grafisch design is programmeertechnisch niet zo zwaar en is vooral een kwestie van het leren van vaardigheden. Maar als je echt aan een engine, broncode of game balance wil werken, dat is een solide basis in numerieke wiskunde onmisbaar, en het is erg moeilijk om die basis op te doen zonder formele opleiding. Zelfs in een game als WoW kun je makkelijk "fouten" zien in de game mechanics en balance die door iemand met een solide wiskundige basis (zoals yours truly) nooit gemaakt zouden zijn.
Dat betwijfel ik. Balance is meer dan alleen wiskunde en WoW is een typisch voorbeeld van een game die je, in ieder geval in pvp, vrijwel onmogelijk in één keer goed kan hebben. Verder heb ik geen formele opleiding gedaan in dat gebied maar dankzij veel spelen weet ik wel het een en ander van balance en hoe je dat dient te bereiken. Daar hoef je niet zozeer sommetjes voor kunnen uitreken.
Citaat:
Dat gezegd hebbende, bij een serieuze ambitie om je brood te verdienen met games programmeren is het natuurlijk ook essentieel om naast je opleiding in je vrije tijd dingen te leren.
Dat sowieso. Ik zeg ook niet dat een opleiding totaal nutteloos is. Als je de kans hebt om zoiets te doen moet je het altijd meenemen natuurlijk. Maar in TS' geval blijkt dat toch lastig te zijn en daarom is het handig dat hij alvast voor zichzelf dingen gaat ondernemen. Als hij serieus genoeg is kan hij makkelijk hetzelfde of meer bereiken als iemand die zo'n dure opleiding heeft gedaan.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2013, 17:40
omnomnom
omnomnom is offline
Citaat:
Van vmbo zou je aan MBO kunnen beginnen en vanuit daar eventueel later HBO gaan doen of kijken wat de doorstroommogelijkheden tijdens MBO zijn.
Ik heb slechte ervaring met MBO, dus dat is niet een optie helaas...
Staatsexamen ook niet, heb net een zware tijd achter de rug , kan mezelf niet meer motiveren voor iets dat ik niet leuk vind.. Programmeren zelf is geen probleem, daar ben ik zelf al mee bezig.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2013, 17:44
omnomnom
omnomnom is offline
Citaat:

Programmeren zelf is het probleem niet, ik ben er zelf al mee bezig.
Het probleem is vanuit mijn perspectief gezien er geen opties zijn:
- ben geen 21, kan dus geen 21+ test doen
- niet gemotiveerd voor staatsexamen, en ik ben niet goed in school vakken (scheikunde, biologie, geschiedenis, talen)
- heb een hekel aan MBO en alles eromheen
Met citaat reageren
Oud 22-10-2013, 17:51
Elin3
Elin3 is offline
Als je niet naar school (in welke vorm dan ook) wil, zal je jezelf alles aan moeten leren. Een portfolio op moeten bouwen, proberen klussen binnen te halen (klein beginnen). Zonder diploma kan je best een eindje komen wanneer je bedrijven, bijv. met behulp van je portfolio, kunt laten zien wat je in je mars hebt.
Bedenk wel dat je jezelf ook hiervoor moet motiveren, opdrachten moet doen die niet altijd leuk zijn en het zonder diploma in je vakgebied wel lastiger hebt.
Oud 22-10-2013, 19:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Wat voor diploma's heb je nu dan? Je bent verplicht een startkwalificatie te halen (mbo niveau 1 of 2 of een havo of vwo diploma). Overigens zijn bedrijven tegenwoordig steeds huiveriger om mensen aan te nemen zonder diploma's en alleen op basis van ervaring dus beter zorg je toch dat je een diploma haalt.
Oud 06-11-2013, 09:14
omnomnom
omnomnom is offline
Citaat:
Wat voor diploma's heb je nu dan? Je bent verplicht een startkwalificatie te halen (mbo niveau 1 of 2 of een havo of vwo diploma). Overigens zijn bedrijven tegenwoordig steeds huiveriger om mensen aan te nemen zonder diploma's en alleen op basis van ervaring dus beter zorg je toch dat je een diploma haalt.
Startkwalificatie moet je halen als je jonger dan 18 jaar bent, ik ben blij dat dat gezeur met de leerplichtambtenaar over is.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2013, 10:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als jij je leeftijd niet in je profiel zet kunnen wij dat natuurlijk ook niet ruiken.
Reageren

Regels voor berichten