![]() |
|
![]() |
Vorige jaar november werd de 19-jarige scholier geschorst omdat hij Turks sprak op school . Hiervoor eiste de Advocate Mehtap Cölgecen een rectificatie en smartengeld Cosmicus Montessori Lyceum (CML) in Amsterdam
Volgens de rechter heeft Cosmicus Montessori Lyceum de 19 jarige leerling terecht verboden omdat hij niet Nederlands maar Turks sprak tijdens schooltijd. Dit is volgens gedragsregels niet in strijd met het discriminatieverbod zo oordeelt de rechter. Tevens heeft de rechter alle andere aanklachten die tegen de school was aangediend van de leerling tegen onterecht beschouw http://nieuws.turkije.net/4819/schoo...rks-te-praten/ |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Op mijn scholen werd ook geen Nederlands gesproken buiten de les door docent en de directe reactie van leerlingen. Ik vind het verbieden van een taal belachelijk. Als een leerling niet op een normale manier reageert op een docent, is dat een ander verhaal. Maar dan ligt het aan algehele sabotage, die ook kan plaatsvinden via zwijgen/negeren of expres extreem dom spelen of schelden. Dan gaat het niet om Turks spreken, maar om ongehoorzaamheid. Bemoeienis met taal buiten die 'officiële' communicatie is echt te belachelijk voor woorden. |
![]() |
|
Volgens de tekst in de uitspraak was de reden van de 5-daagse schorsing in 2012 (!)
(2.18) De redenen voor de externe schorsing zijn ongewenst gedrag, vermijding van onderwijs, het niet houden aan afspraken en weigering je te houden aan de schoolregel om respectvol met elkaar om te gaan. Er speelt dus meer dan "alleen Turks praten". |
![]() |
|
Ik vind dat een leerling wel aangesproken zou mogen worden als die bijna altijd een andere taal spreekt (een taal die veel mensen hier niet verstaan) maar schorsing gaat wel ver. Ik had al het idee dat er meer moest spelen dan alleen turks praten.
|
Als die leerlingen gewoon goed Nederlands spreken, vind ik het onzin om het bezigen van andere talen te verbieden. Slecht, zelfs. Veeltaligheid is een mooi ding, dat zou aangespoord moeten worden.
Laatst gewijzigd op 15-12-2013 om 15:35. Reden: Excuses, verkeerde knop; nieuw als FB.. |
![]() |
||
Citaat:
Je krijgt dus segregatie. De vraag is; mag een school ergens op het schoolterrein en/of op een bepaald tijdstip leerlingen verbieden hun moeder's taal te spreken? Ik vind van wel, net zoals een leraar tijdens een les in het geheel leerlingen mag verbieden om te praten (of zingen, fluiten, trommelen, sms-en), in elke taal. |
Ads door Google |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Middelbarescholieren plaatsen zichzelf doorgaans graag in groepjes die onder meer door taalgebruik gedefinieerd worden. Soms door een taal die voor anderen niet verstaanbaar is. Als ze de vragen van de leraar in keurig Nederlands kunnen beantwoorden, zie ik niet in wat daar mis mee is. Wie of wat wordt er schade toegebracht?
||
Citaat:
Heeft verder weinig met Turks praten op school te maken, maar dat klinkt niet zo lekker in de media. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Grootste probleem in dat voorbeeld van jou is dat de docent geen turks spreekt.
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Ik vind dat geen racisme. Als hij geschorst zou worden omdat hij van turkse afkomst was, dan is dat racistisch. Het is wel een probleem als een niet bekende regel wordt aangehaald, maar de leerling is voor zover ik begrijp al meerdere malen aangesproken over dat hij Nederlands moet praten.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
het verbieden van vloeken op school ook als racistisch gezien kan worden. |
![]() |
|
Verwijderd
|
oke dus hij werd geschorst ivm meerdere absenties, niet houden aan regels, afspraken, etc en er werd duidelijk gezegd dat door zijn gedrag leerlingen zich buitengesloten voelen en dat als dit gedrag niet verandert het niet getolereerd wordt.. ik denk dat die jongen blind is ofzo.. doof.. whatever.
Lekker, ook nog 8,000 euro process kosten, XD |
![]() |
|
Dus één of andere schrale klapjosti met gevoel voor melodrama vindt dat het allemaal raciscriminatie is. Je verwacht het niet! :')
Ben wel benieuwd hoe die leraar zou reageren als er iemand in het Elvish zou beginnen te babbelen.
|
![]() |
Ik vind het ergens wel terecht,
je woont/leeft in Nederland dus is het meer dan normaal dat je in de Nederlandse taal communiceert. De leerling zou in het Turks de docent kunnen beledigen, de docent weet niet wat er gezegd wordt en dat kan als erg storend ervaren worden. Ik spreek uit ervaring, ik ben bevriend met een Bosnische en als zij met haar ouders in het Bosnisch praat heb ik geen idee wat er gezegd word en of het wel of niet over mij gaat. Ze zouden mij zonder dat ik er bewust van ben kunnen beledigen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Dit gaat echt nergens over!
Als ik Fries of Duits of Frans zou spreken onder schooltijd, dan zou ik daar nooit voor geschorst worden lijkt mij? En stel ik zo Turks spreken, dan wel? Dat kan toch niet? Ik vind dit weer heel apart... En dan moet je nagaan, dat ik normaal gesproken iemand ben die ook nog wel eens een discrimenerd grapje maak! Het is alleen zo, dat ik er op mijn werk ook op werd aangesproken werd dat het verboden was op Fries te praten. Terwijl ik een baas heb die Chinees is, die zelf ook gewoon Chinees praat tijdens werktijd. Dat mag toch ook? Is zo'n Chinees dan juist niet discriminerend tegen mij als gewone Nederlander, die Fries praat met een klant die ook wenst Fries te praten? Wat is er gebeurd met het verhaal, klant is koning? En wordt ik dan niet gewoon gediscrimineerd op de werkvloer door mijn Chinese baas? Ik ben gewoon Nederlandse? En wat is er dan mis met Fries praten, of in het geval van dit topic Turks praten? |
![]() |
|||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Zelfs de meeste bittere pijpzeiker-docent zal het niet wagen om zijn vingers te branden aan zoiets onbenulligs. Maargoed, speculatie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Ik zie een verschil tussen Turks en Engels in het opzicht dat in principe iedereen Engels op z'n minst kan volgen, waar Turks toch een vreemde taal is die door maar een kleine groep Nederlands gesproken wordt.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
JLH:op scholen mag je niet in een buitenlandse taal praten, ook niet in de pauze. Isa | 33 | 24-01-2003 23:29 |