Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2014, 19:59
darkfairy
darkfairy is offline
ik moet dinsdag een moedervlek laten weghalen.
en ik heb creme gekregen die ik een paar uur voor de verdoving erop moet doen.
maar doet de verdovingen erg pijn?
want ik ben namelijk erg bang voor naalden.
heeft iemand hier ervaring mee?
en moet je erg rekening houden met de hechtingen?
Oud 21-02-2014, 20:12
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb jaren geleden een aantal moedervlekken laten verwijderen en ik zal eerlijk zeggen, ja die verdovingsprikken zijn naar. Het ligt er wel een beetje aan waar die moedervlek zit maar ik vond die prikken het ergste. Achteraf heb ik weinig napijn gehad en dat was met een paracetamol goed te doen. Het werd bij mij gehecht, in mijn gezicht/hoofd mochten de hechtingen er na een week uit en in mijn arm/buik na tien dagen en in mijn arm was de wond toen nog niet goed dicht en hebben ze er nog een aantal dagen ingezeten. Je moet zorgen dat die plek niet nat wordt bij het douchen dus afhankelijk van de plek is douchen de eerste dagen lastig.
Oud 21-02-2014, 20:20
darkfairy
darkfairy is offline
bedankt daantje
de moedervlek zit op me buik.
en na de verdovingen voel je niks meer he?
Oud 21-02-2014, 20:28
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als het goed is voel je dan niets meer en als dat nog wel zo is, moet je het gewoon even zeggen, dan verdoven ze bij en voel je daarna niets meer.
Oud 21-02-2014, 20:54
Ieke
Ieke is offline
Je kan wel voelen dat ze bezig zijn, maar het hoort geen pijn meer te doen. Als het wel zo is gewoon aangeven.
Oud 23-02-2014, 01:41
Verwijderd
Citaat:
bedankt daantje
de moedervlek zit op me buik.
en na de verdovingen voel je niks meer he?
Ik denk dat het gunstig is qua pijn dat ie op je buik zit. (vetweefsel)

Dus ik zou me daar niet teveel zorgen over maken.

Ik heb ook een hekel aan naalden en zeg bij de tandarts altijd: waarschuw je even als je de injectie gaat pakken? Dan doe ik m'n ogen dicht. Ik hoef die naald namelijk niet op me af te zien komen.

Ook een goeie tip: bedenk van tevoren een onderwerp wat je boeit, bijvoorbeeld een vakantie die eraan zit te komen en bedenk dan tijdens die prikjes, wat je allemaal daar wil gaan doen. En diep inademen door je neus en rustig uit door je mond werkt bij mij erg ontspannend. Als je je ontspant doet het namelijk ook minder pijn.

Dus zet hem op! Het is kwestie van even flink zijn en denken, het is bijna klaar. Als je die prikjes hebt gehad is het verder zoals gezegd niet heel spannend meer. Mooi naar het plafond staren en je gedachten bij vakantie houden, dan is het gefixed voor je het weet.

Take care en niet teveel zorgen maken hoor.

Groeten,

Jelle

Laatst gewijzigd op 23-02-2014 om 23:41. Reden: spelfout
Met citaat reageren
Oud 23-02-2014, 04:28
Vittorio
Vittorio is offline
Als het misgaat, zul je nog veel voelen denk ik!
Met citaat reageren
Oud 23-02-2014, 13:34
darkfairy
darkfairy is offline
Citaat:
Ik denk dat het gunstig is qua pijn dat ie op je buik zit. (vetweefsel)

Dus ik zou me daar niet teveel zorgen over maken.

Ik heb ook een hekel aan naalden en zeg bij de tandarts altijd: waarschuw je even als je de injectie gaat pakken? Dan doe ik m'n ogen dicht. Ik hoef die naald namelijk niet op me af te zien komen.

Ook een goeie tip: bedenk van tevoren een onderwerp wat je boeit, bijvoorbeeld een vakantie die eraan zit te komen en bedenk dan tijdens die prikjes, wat je allemaal daar wil gaan doen. En diep inademen door je neus en rustig uit door je mond werkt bij mij erg ontspannend. Als je je ontspant doet het namelijk ook minder pijn.

Dus zet hem op! Het is kwestie van even flink zijn en denken, het is bijna klaar. Als je die prikjes hebt gehad is het verder zoals gezegd niet heel spannend meer. Mooi naar het plafond staren en je gedachten bij vakantie houden, dan is het gefixed voor je het week.

Take care en niet teveel zorgen maken hoor.

Groeten,

Jelle
hey jelle.
bedankt voor de tips.
ik zeg altijd van tevoren dat ik er bang voor ben.
en zal ook zeker vragen of ze het van tevoren willen aangeven als ze gaan prikken.
druk maken probeer ik niet te doen maar dat is moeilijk
Oud 23-02-2014, 18:48
Martiño
Martiño is offline
Op je buik zit meestal wel wat vet, dat maakt het wat minder pijnlijk. De prikjes duren maar heel kort, je voelt ze zeker, maar de pijn is niet heel veel. Het lastige is alleen dat pijn ook subjectief is, en als jij naalden eng vindt, dan zul je door de stress de pijn als ernstiger ervaren.

Dat je de arts gaat vertellen dat je angstig bent voor naalden is een goede stap, dan kan die er rekening mee houden.
Wat kan helpen is tijdens de procedure naar afleiding zoeken, zodat je niet gefocust bent op de naalden. Sommige mensen kiezen er ook bewust voor om niet gewaarschuwd worden voor het prikken, aankondigen maakt het dan net weer wat spannender, je gaat je schrap zetten. Ontspanningsoefeningen kunnen goed helpen, maar soms ben je door zo bewust bezig te zijn met ontspannen juist heel erg gespannen ("ik moet NU ontspannen!"), en loop je het risico dat de focus op ontspannen onbewust overgaat in een focus op het onderzoek zelf.

Wat ik vaak doe met patiënten die een gespannen indruk maken is ze afleiden, bijvoorbeeld met een gesprekje over koetjes en kalfjes, en ze in feite laten focussen op niks. Dat kun je ook zelf doen: als er een familielid of vriend met je meegaat kun je van te voren afspreken dat hij/zij gewoon je hand kan vasthouden als het nodig is en een beetje met je kletst over van alles en nog wat (al zijn het maar de boodschappen of je belastingaangifte ), als het maar niet de prikjes zelf zijn. Als de arts ondertussen zijn werk kan doen is het voorbij voordat je het weet.

Succes!
Oud 23-02-2014, 18:49
Martiño
Martiño is offline
Wat is dat trouwens voor crème die je een paar uur van te voren moet aanbrengen?
Oud 24-02-2014, 00:00
Verwijderd
Citaat:
Als het misgaat, zul je nog veel voelen denk ik!
Als WAT misgaat? En: "nog veel voelen"? praat duidelijke taal please.

Citaat:
hey jelle.
bedankt voor de tips.
ik zeg altijd van tevoren dat ik er bang voor ben.
en zal ook zeker vragen of ze het van tevoren willen aangeven als ze gaan prikken.
druk maken probeer ik niet te doen maar dat is moeilijk
Graag gedaan! Hoop dat je er wat aan hebt.
Ik zeg dat ook altijd tegen de tandarts dat ik er wel een beetje tegenop zie, dan houden ze daar rekening mee.

Citaat:

Sommige mensen kiezen er ook bewust voor om niet gewaarschuwd worden voor het prikken, aankondigen maakt het dan net weer wat spannender, je gaat je schrap zetten.

Mijn eigen ervaring is dat ik juist verkramp als ik ineens de prik voel, ik wil me er op kunnen voorbereiden en op m'n ademhaling kan letten.

Ontspanningsoefeningen kunnen goed helpen, maar soms ben je door zo bewust bezig te zijn met ontspannen juist heel erg gespannen ("ik moet NU ontspannen!"), en loop je het risico dat de focus op ontspannen onbewust overgaat in een focus op het onderzoek zelf.

Niet mee eens.

Wat ik vaak doe met patiënten die een gespannen indruk maken is ze afleiden, bijvoorbeeld met een gesprekje over koetjes en kalfjes, en ze in feite laten focussen op niks.

Ja dat ken ik ja.. dat deed de tandarts laatst ook bij trekken verstandkies. Gemeend of niet gemeend vriendelijk tegen me te praten en ineens die naald.
Hmm ja.. goed bedoeld natuurlijk, maar ik voel me dan altijd een beetje genaaid. (al kwam de hechting pas later. Lol)

Dat kun je ook zelf doen: als er een familielid of vriend met je meegaat kun je van te voren afspreken dat hij/zij gewoon je hand kan vasthouden als het nodig is en een beetje met je kletst over van alles en nog wat (al zijn het maar de boodschappen of je belastingaangifte ), als het maar niet de prikjes zelf zijn. Als de arts ondertussen zijn werk kan doen is het voorbij voordat je het weet.

Ja dat kan ook goed werken. Neem in dat geval wel iemand mee die er zelf goed tegen kan. Ik kan me namelijk nog herinneren van jaren terug dat geholpen moest worden aan een teen, dat mijn moeder halverwege de behandelkamer uit moest omdat ze lijkbleek zag. Wat overigens wel weer afleiding was voor mij, want ik was meer bezig met hoe het met m'n moeder zou gaan dan met de ingreep.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2014, 07:39
darkfairy
darkfairy is offline
Citaat:
Wat is dat trouwens voor crème die je een paar uur van te voren moet aanbrengen?
lidocaine ofzo?
Oud 24-02-2014, 08:21
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
lidocaine ofzo?
Ah, dat dacht ik al. Lidocaïne is een verdovingsmiddel. Die zalf zorgt er dus voor dat de huid een beetje verdooft, waardoor je weinig tot niks van de prik zult merken. Alleen even uitkijken met smeren, als je hem op je vingers krijgt krijg je verdoofde vingertopjes.
Oud 24-02-2014, 09:13
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Mijn eigen ervaring is dat ik juist verkramp als ik ineens de prik voel, ik wil me er op kunnen voorbereiden en op m'n ademhaling kan letten.
...

Niet mee eens.
Tja, dat kan best zijn, en je mag ook best vinden dat ik het niet juist heb, maar ik zeg ook niet dat mijn ervaringen dé waarheid zijn of overeenkomen met jouw specifieke situatie, daar gaat dit topic ook niet over.
Ik deel ervaringen die ik heb met mijn patiënten, en die kunnen nu eenmaal wisselend zijn, er is niet één ultieme manier om er mee om te gaan.

De een vindt het wel fijn om te weten wanneer de prik komt, de ander verkrampt zodra ik het zeg. Hetzelfde voor ontspanningsoefeningen: als je weet wat werkt is het prima, maar als je er onervaren of te veel mee bezig bent levert het soms juist stress op. Niet iedere techniek is bij iedereen effectief, je kunt als patiënt beter van te voren even nagaan wat voor jou het beste werkt.

Citaat:
Ja dat ken ik ja.. dat deed de tandarts laatst ook bij trekken verstandkies. Gemeend of niet gemeend vriendelijk tegen me te praten en ineens die naald.
Hmm ja.. goed bedoeld natuurlijk, maar ik voel me dan altijd een beetje genaaid.
Tja, je moet natuurlijk nooit denigrerend zijn richting patiënten en deze altijd in zn waarde laten, maar dat geldt voor alle handelingen en omgang.
Je kunt het heel goed doen op een manier zonder dat de patiënt het idee heeft dat je hem in de maling neemt, door simpelweg oprecht te zijn en nooit een geforceerd gesprek te voeren.
Oud 24-02-2014, 12:06
darkfairy
darkfairy is offline
Citaat:
Ah, dat dacht ik al. Lidocaïne is een verdovingsmiddel. Die zalf zorgt er dus voor dat de huid een beetje verdooft, waardoor je weinig tot niks van de prik zult merken. Alleen even uitkijken met smeren, als je hem op je vingers krijgt krijg je verdoofde vingertopjes.
hoe kan ik het dan het beste erop smeren?
Oud 24-02-2014, 12:13
Verwijderd
Citaat:
hoe kan ik het dan het beste erop smeren?
Met een tissue ofzo! Maar het mag er wel dik op.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2014, 13:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Of een wattenstaafje!
Oud 24-02-2014, 15:44
Verwijderd
Citaat:
Tja, dat kan best zijn, en je mag ook best vinden dat ik het niet juist heb, maar ik zeg ook niet dat mijn ervaringen dé waarheid zijn of overeenkomen met jouw specifieke situatie, daar gaat dit topic ook niet over.
Ik deel ervaringen die ik heb met mijn patiënten, en die kunnen nu eenmaal wisselend zijn, er is niet één ultieme manier om er mee om te gaan.

De een vindt het wel fijn om te weten wanneer de prik komt, de ander verkrampt zodra ik het zeg. Hetzelfde voor ontspanningsoefeningen: als je weet wat werkt is het prima, maar als je er onervaren of te veel mee bezig bent levert het soms juist stress op. Niet iedere techniek is bij iedereen effectief, je kunt als patiënt beter van te voren even nagaan wat voor jou het beste werkt.

Tja, je moet natuurlijk nooit denigrerend zijn richting patiënten en deze altijd in zn waarde laten, maar dat geldt voor alle handelingen en omgang.
Je kunt het heel goed doen op een manier zonder dat de patiënt het idee heeft dat je hem in de maling neemt, door simpelweg oprecht te zijn en nooit een geforceerd gesprek te voeren.
Ok dan snap ik het. Ik zeg overigens ook niet dat ik de waarheid in pacht heb hoor. Zal idd persoonlijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2014, 13:31
darkfairy
darkfairy is offline
Citaat:
Met een tissue ofzo! Maar het mag er wel dik op.
ik heb het er dik op gesmeerd
en nou afwachten nog een uurtje
Oud 25-02-2014, 18:51
Verwijderd
hoe ging het?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2014, 20:24
Verwijderd
Citaat:
hoe ging het?
Ja, ik ben ook wel benieuwd. Hopelijk is het meegevallen.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2014, 07:41
darkfairy
darkfairy is offline
^^ sommige prikjes voelde ik wel
maar het viel mee
Oud 27-02-2014, 14:01
Verwijderd
Citaat:
^^ sommige prikjes voelde ik wel
maar het viel mee
Top zeg! Blij dat het meeviel.