![]() |
||
Citaat:
bedankt voor de tips. ik zeg altijd van tevoren dat ik er bang voor ben. en zal ook zeker vragen of ze het van tevoren willen aangeven als ze gaan prikken. druk maken probeer ik niet te doen maar dat is moeilijk ![]()
|
Op je buik zit meestal wel wat vet, dat maakt het wat minder pijnlijk. De prikjes duren maar heel kort, je voelt ze zeker, maar de pijn is niet heel veel. Het lastige is alleen dat pijn ook subjectief is, en als jij naalden eng vindt, dan zul je door de stress de pijn als ernstiger ervaren.
Dat je de arts gaat vertellen dat je angstig bent voor naalden is een goede stap, dan kan die er rekening mee houden. Wat kan helpen is tijdens de procedure naar afleiding zoeken, zodat je niet gefocust bent op de naalden. Sommige mensen kiezen er ook bewust voor om niet gewaarschuwd worden voor het prikken, aankondigen maakt het dan net weer wat spannender, je gaat je schrap zetten. Ontspanningsoefeningen kunnen goed helpen, maar soms ben je door zo bewust bezig te zijn met ontspannen juist heel erg gespannen ("ik moet NU ontspannen!"), en loop je het risico dat de focus op ontspannen onbewust overgaat in een focus op het onderzoek zelf. Wat ik vaak doe met patiënten die een gespannen indruk maken is ze afleiden, bijvoorbeeld met een gesprekje over koetjes en kalfjes, en ze in feite laten focussen op niks. Dat kun je ook zelf doen: als er een familielid of vriend met je meegaat kun je van te voren afspreken dat hij/zij gewoon je hand kan vasthouden als het nodig is en een beetje met je kletst over van alles en nog wat (al zijn het maar de boodschappen of je belastingaangifte ![]() Succes! ![]()
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Ik zeg dat ook altijd tegen de tandarts dat ik er wel een beetje tegenop zie, dan houden ze daar rekening mee. Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|||
Citaat:
Ik deel ervaringen die ik heb met mijn patiënten, en die kunnen nu eenmaal wisselend zijn, er is niet één ultieme manier om er mee om te gaan. De een vindt het wel fijn om te weten wanneer de prik komt, de ander verkrampt zodra ik het zeg. Hetzelfde voor ontspanningsoefeningen: als je weet wat werkt is het prima, maar als je er onervaren of te veel mee bezig bent levert het soms juist stress op. Niet iedere techniek is bij iedereen effectief, je kunt als patiënt beter van te voren even nagaan wat voor jou het beste werkt. Citaat:
Je kunt het heel goed doen op een manier zonder dat de patiënt het idee heeft dat je hem in de maling neemt, door simpelweg oprecht te zijn en nooit een geforceerd gesprek te voeren.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Als je moedervlekken laat verwijderen, eerst verwijzing halen bij huisarts?? meisje833 | 40 | 28-10-2006 17:09 | |
Lichaam & Gezondheid |
moedervlek verwijderen... evanescence | 25 | 28-10-2004 06:29 | |
Lichaam & Gezondheid |
Hoe lang duurt het voor een litteken een beetje vervaagt? Mara | 23 | 19-04-2004 17:11 | |
Lichaam & Gezondheid |
moedervlek pudding met vel | 16 | 19-01-2004 01:03 | |
Lichaam & Gezondheid |
moedervlekken laten weghalen.... rosi3 | 14 | 20-06-2003 18:19 | |
Lichaam & Gezondheid |
moedervlekken laten weghalen worldgirl | 2 | 18-08-2002 20:55 |