Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2014, 17:20
Emanugeto
Hallo forum!

Ik zit me al heel de dag rot te zoeken achter een oefening voor natuurwetenschappen, kunnen jullie me helpen?
Het thema is Erfelijkheidsleer/genetica, en we hebben voor de krokusvakantie 30 vragen meegekregen. Ik heb ze nu (volgens mij) allemaal goed kunnen maken, behalve eentje, ik kom er echt niet aan uit en het is tegen overmorgen (dinsdag 11 maart dus).

Dit is de vraag (het is ook een lange oefening):

Gegeven:

Hemofilie of bloederziekte bij de mens is het gevolg van een recessief gen dat op het X-chromosoom gelegen is.
Een vrouw heeft een grootvader aan moederszijde die aan hemofilie leed, zij had echter normale ouders. Haar echtgenoot is normaal.

Gevraagd:

a. Maak de kruisingsschema's per generatie en geef de genotypes van alle personen in een stamboom.
b. Hoeveel % kans heeft de vrouw dat ze zelf aan hemofilie lijdt?
c. Hoeveel % kans dat de vrouw normaal is maar draagster van het gen voor hemofilie?
d. Veronderstel dat zij dat gen bezit. Hoeveel % kans is er dat de zoon normaal is? Hoeveel % kans is er dat haar dochter het gen voor hemofilie bezit? (kruisingsschema maken)

Dat was het, oke, misschien zijn het meer vragen, maar het lukt me echt niet. Natuurwetenschappen is dan ook mijn zwakste vak.
Moest iemand me kunnen helpen en eventueel een beetje uitleggen geven, dan ben ik die persoon heel dankbaar!

Mvg,
Emmanuel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten