Citaat:
Beste lezers,
Donderdag moet ik mijn schrijfexamen indienen, maar ik heb wat hulp nodig.
Ik moet namelijk een betoog schrijven met de volgende stelling: ''In onze school zou er een keuzevak moeten bestaan waarin anderstalige leerlingen hun moedertaal bestuderen''.
Ik heb 2 argumenten nodig die mijn stelling bevestigen en 1 tegenargument.
Ik heb dringend wat hulp nodig!! Help mij a.u.b. !! 
|
Als ik het goed begrijp is de situatie als volgt:
Een Griekse jongen zou op jouw school in staat moeten zijn om zijn moedertaal, Grieks, te kunnen bestuderen.
Een Russisch meisje zou op jouw school in staat moeten zijn om haar moedertaal, Russisch, te kunnen bestuderen.
Een Japanse jongen zou op jouw school in staat moeten zijn om zijn moedertaal, Japans, te kunnen bestuderen.
Een Deens meisje zou op jouw school in staat moeten zijn om haar moedertaal, Deens, te kunnen bestuderen.
Hoe zie je dat eigenlijk voor je? Moet jouw school Griekse, Russische, Japanse en Deense leraren optrommelen? Wat als iemand Swahili als moedertaal heeft? Je zadelt je school met veel trammelant op. Het is al lastig om leraren wiskunde te vinden, laat staan als er een leraar Swahili gezocht moet worden. Als de leerling zijn of haar moedertaal moet bestuderen zonder taalspecifieke hulp van een docent, dan raad ik deze leerling een thuiscursus aan. Loi bijvoorbeeld. Ik ben zelf geen voorstander van deze stelling.
Als je toch iets positiefs erover moet zeggen, dan zou ik met onzin komen als recht op kennis, belangrijk voor de ontwikkeling van het kind enzovoort. Als het Griekse jongetje na zijn schooltijd weer naar Griekenland gaat, maar geen woord Grieks kan, dan wordt het lastig. Maar nogmaals, ik vind dit eigenlijk niet de taak van de school. Hij kan prima een zelfstudie volgen.