Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2014, 19:24
Woopa
Woopa is offline
Heey iedereen!

We hebben een taakje opgekregen van fysica voor na de vakantie. Aangezien ik nu tijd heb, ben ik er al aan begonnen. Bij een vraagje (van de twee) zit ik vast. De opgave (nr. 4 voor alle duidelijkheid) zorgt voor problemen. Ook voeg ik in wat ik al opgelost heb. Ik weet wel niet of dit klopt, aangezien ik steeds kommagetallen uitkom. Verder moeten we de stralengang nog tekenen aan de hand van constructiestralen. Daarvoor staat er in de opgave dat we eerst wat berekeningen moeten maken, maar ik weet niet welke? Elk getal dat ik bereken dat nog niet gegeven is, blijkt een kommagetal te zijn. Ik dacht ook de hoogte van het beeld te berekenen door = te doen. Dan krijg je = wat ook een kommagetal is...

Doe ik iets verkeerd? Of moet alles inderdaad met kommagetallen zijn? En hoe moet ik die stralengang dan tekenen?

Mvg, Woopa
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg 20140408_201016[1].jpg (614.5 KB, 55x gelezen)
Bestandstype: jpg 20140408_201026[1].jpg (726.3 KB, 56x gelezen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2014, 17:26
wickys
wickys is offline
Bereken eerst de brandpuntsafstand met de lenzenformule (1 / f = 1 / b + 1 / v) en daarna de vergroting met N = b / v (afstanden in meter)

Je tekent eerst het voorwerp met de correcte hoogte op de correcte afstand van de lens. Teken ook de brandpuntsafstanden. Teken dan de constructielijnen zoals in je eerste plaatje.

Het kan toch een kommagetal zijn. Niet alles hoeft perfect uit te komen.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2014, 11:54
Woopa
Woopa is offline
Wat is N? De enige symbolen met hoofdletters die ik gezien heb zijn V = hoogte voorwerp en B = hoogte beeld.

Mijn brandpuntsafstand heb ik berekend, dat was 33/17. Kan dat? Mijn lineaire vergroting bedraagt volgens m'n berekeningen -6/11. Kan dat?

En wat moet je dan berekenen om de stralengang te kunnen tekenen? Het zijn allemaal kommagetallen ...

En als ik mijn B bereken, kom ik -18/11 uit...

Laatst gewijzigd op 14-04-2014 om 12:09.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2014, 17:42
mathfreak
mathfreak is offline
De vergroting wordt altijd met de letter N weergegeven.
Oud 14-04-2014, 20:08
Woopa
Woopa is offline
Hmm ok. Wist ik niet. Ik heb berekend dat het beeld -1,6363... is. Als ik dat (ongeveer) teken op mijn blad, zie ik dat alles heel goed uitkomt. Brandpuntsafstand klopt etc. Maar zijn mijn andere berekeningen nog juist?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten