Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2014, 19:14
Verwijderd
Misschien een domme vraag.

Ik las dit op internet ; Wat is nu de echte stem? 'Iedereen hoort jouw stem op een bepaalde manier; jij bent de enige die hem anders hoort. Dus als we een democratisch besluit moeten nemen, zou ik zeggen dat je zelf niet je echte stemgeluid hoort.'

Maar is het dan dat je hoe dan ook nooit je echte stem zou kunnen horen (hoe die voor andere klinkt) ?
Of toch wel als je het opneemt?

Ik vroeg namelijk me vader hoe me stem klinkt volgens hem normaal.
Maar als ik hem opneem en terug luister klinkt het hoog.
Dan is het toch niet zo dat als je hem opneemt, dat je stem ook zo in het echt klinkt?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2014, 19:36
Verwijderd
Met de voicerecorder van je telefoon kom je al een aardig eind. Je stem wordt best wel goed opgenomen namelijk, je kan er dus vanuit gaan dat je zo klinkt.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2014, 19:37
Verwijderd
Als je een redelijk goede microfoon gebruikt en redelijk goede speakers, klinkt je stem zoals op een opname, ja. Als je vaker opnames van jezelf hoort wen je daar wel aan, maar als je het niet gewend bent klinkt het heel raar.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2014, 19:47
Verwijderd
Maar iedereen hoort een stem toch op een bepaalde manier, dan horen ze het niet zoals jij je opgenomen stem hoort?
Lijkt me toch sterk dat je opgenomen stem de stem is die mensen om je heen horen.
Klinkt het voor jezelf de opgenomen stem niet heel anders dan de stem die andere horen?

Bekenden hebben we wel eens horen zingen, blijkbaar vonden ze het goed.
Dan moet toch iets verandert zijn aan de opname stem, als hun me horen zingen?
Meisje x die hebben ze ook wel eens horen zingen, ze hebben dat zover ik weet nog nooit tegen haar gezegt.

Dus ik snap er niks meer van.

Laatst gewijzigd op 18-04-2014 om 20:22.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2014, 20:25
Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Je hoort je stem normaal gesproken anders omdat het geluid intern, via je botten en holtes enzo, zich dan verplaatst en bij je gehoorbeentjes komt. De trillingen zijn dan anders dan wanneer het geluid zich via de lucht verplaatst. Als een microfoon het geluid opneemt gaat het niet via die interne weefsels en als je het door de speakers beluistert hoor je het zoals anderen je ook horen (als het een fatsoenlijke opname is).

Neem eens het geluid van iemand die je kent op en luister het terug, voor jou klinkt dat niet vreemd, voor die ander wel. En zo zal een ander jouw stem op een opname niet vreemd vinden klinken en jij wel.
Oud 18-04-2014, 20:30
Verwijderd
Waarom vinden die mensen dan dat ik kan zingen?
Je kan je opgenomen stem na paar keer luisteren toch niet opeens mooi vinden?

En het is zeker weten dat de opgenomen stem niet bijgewerkt hoef te worden om te laten horen hoe het klinkt in andere oren?

Laatst gewijzigd op 18-04-2014 om 20:59.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2014, 21:48
Verwijderd
Ik heb gewoon echt een jank, eentonige zangstem, terwijl paar bekende het blijkbaar wel goed vinden (nog steeds vreemd) onbekende zouden het dus niks vinden?

En artiesten die vinden toch ook niet dat hub zangstem spuglelijk is als ze het terug luisteren?

Ik baal er echt van.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2014, 22:18
Pluis
Pluis is offline
Dus je baalt nu eigenlijk omdat je stem als je hem op band terughoort niet zo goed klinkt als hij voor jou klinkt? Ik denk dat meer mensen dat hebben (ik heb het zelf iig ook). Het is enorm wennen als je voor het eerst je eigen stem terug hoort, maar als je langer en beter luistert dan went het en is het gekke eraf.
Oud 19-04-2014, 01:20
Verwijderd
Dus jij vindt jezelf slecht, maar je vrienden vinden je goed, en jij vraagt je af of dat iets te maken heeft met hoe opnames werken?

Je bekenden vinden je waarschijnlijk beter dan je eigenlijk bent. Bijvoorbeeld omdat ze geen verstand hebben van muziek, of het knap vinden dat je überhaupt durft te zingen, of aardig willen doen, of alles wat je doet goed vinden omdat jullie nou eenmaal vrienden zijn.

Tegelijkertijd vind jij jezelf waarschijnlijk slechter dan je eigenlijk bent. Bijvoorbeeld door onzekerheid, of te weinig afstand kunnen nemen van je prestaties, of misplaatst perfectionisme, of gebrek aan inzicht in hoe je beter kunt worden, zulk soort redenen.

Met opnames heeft dat verder weinig te maken.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2014, 09:37
arPos
arPos is offline
Ietwa zou ik zeggen, zo heb ik de neiging soms woorden in te slikken die ik in mijn gedachte wel afmaak; n.a.v. je vraag geeft paranoide het perfecte antwoord;

aangaande technologie; je opname is zo "goed" als de specificaties van je opname en afspeelapparatuur, als je bandbreedte te beperkt is, het bestand wordt gecomprimeerd, je boxen bagger zijn e.d. heeft dat zeker invloed op het geluid, ook is noch een microfoon noch een speaker een perfecte replica van menlijke organen dus ook dat heeft invloed.

W.b.t. artiesten; ja artiesten weten prima dat ze live anders klinken dan in een studio-opname, als je goed luisterd merk je ook dat zij hun zang daarop aanpassen, goed zingen blijkt dan niet perse alleen een talent maar ook doorspekt van techniek.
Oud 19-04-2014, 09:42
Verwijderd
Citaat:
Dus je baalt nu eigenlijk omdat je stem als je hem op band terughoort niet zo goed klinkt als hij voor jou klinkt? Ik denk dat meer mensen dat hebben (ik heb het zelf iig ook). Het is enorm wennen als je voor het eerst je eigen stem terug hoort, maar als je langer en beter luistert dan went het en is het gekke eraf.
Klopt,

Oke dan ben je gewend aan je stem, blijft toch de zelfde, hoog/'laag/eentonige stem die je altlijd heb gehad?

Als ik er om zou vragen, of ik kon zingen, zou ik het logisch vinden dat ze het zeggen om aardig te doen. Ik heb nergens niet erom gevraagd.

Ik ben ook gewend aan stemmen maar om nou te zeggen dat dat meisje kan zingen dat ook weer niet, zo goed vind ik het ook weer niet.
Dan zou het toch niet zo zijn dat mensen die me stem gewend zijn alleen vinden dat ik kan zingen?

Laatst gewijzigd op 20-04-2014 om 15:37.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2014, 15:40
Verwijderd
Als iemand mee doet met xfactor, dan moet hij toch iets goeds horen in zijn stem om overtuigd te zijn om mee te doen?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten