Het is nu ongeveer een maand later en heb deze week gehoren dat ik geslaagd ben voor mijn 21+ toets. Graag zou ik mijn ervaringen hier op willen schrijven zodat mensen er wellicht wat aan hebben.
De Nederlandse toets bestond uit een tekstverklarende opdracht op Havo-5 niveau, je moest dus een tekst lezen en daaruit vragen maken. De volgende opdracht was een samenvattingsopdracht met duidelijke punten je kreeg voorgeschoteld. Een zeer interessante tekst.
De laatste onderdeel was werkwoordspelling. De dt'tjes dus. Iedereen die zich enigszins voorbereid hiervoor zou het in principe moeten halen.
Je kon 55 punten halen en bij 28 punten had je een voldoende, een 5,5 dus.
Wat betreft Engels werden we getoetst op CAE C1 niveau. Dit is de niveau die wordt verwacht van eerstejaars leerlingen aan het einde van het eerste jaar. We gingen een stukje praten in het Engels met een assessor, kregen wat directe vragen over waarom we geschikt zouden zijn voor de opleiding en paar andere standaard vragen.
Na afloop van het gesprek moesten we een schriftelijk toets maken.
De onderdelen waren :
Use of English:
Deze bestond weer uit subonderdelen, we moesten in de eerste opdracht van 'use of English' de juiste woorden in de lege plaatsen invullen van een tekst. Dit waren allemaal korte woorden zoals :which, it,when,if, etc.
De tweede opdracht die we kregen bestond uit een regel met een woord die ontbrak en naast de regels waren er dik gedrukte woorden die we moesten gebruiken in de lege plaatsen maar wel de juiste vorm van het woord.
En de laatste onderdeel van 'use of English' kregen we drie regels en in alle drie de regels zat een dezelfde woord.
Writing :
We moesten een e-mail schrijven , format en inhoud krijg je letterlijk voor je kiezen; dus dit stelde niet veel voor.
Reading :
We kregen een tekst en in de tekst ontbraken er alinea's ; we moesten de juiste alinea in de juiste nummers plaatsen.
Dus : de eerste alinea moet in vak A .
Let wel dit was dus specifiek op het HAN college Arnhem-Nijmegen , het kan heel goed zijn dat iedere school hun eigen inschrijfprocedure heeft wat betreft de 21+ toets.
Ik hoop dat mensen hieraan wat hebben.
groet,
Ramadan