Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2014, 09:07
ramadanhasani
ramadanhasani is offline
Hallo allemaal,

in september ga ik beginnen met de opleiding leraar Engels op het HAN. Waar ik voor mijn gevoel niet zo goed in ben is het organiseren van al mijn schoolwerk.

Ik raak dingen weleens kwijt, heb het niet netjes op een plek en heb zo ook geen rust aan mijn hoofd waardoor ik ook vaak mijn huiswerk niet kan maken. Ik ben wat dat betreft wel enigszins 'gevoelig'. Hetzelfde geldt als mijn kamer niet in orde is, dan kan ik gewoon niets doen wat met school te maken heeft. Ik heb mijn kamer dus ook opnieuw ingericht om een ideale studieruimte te maken waar ik me prettig voel.

Maar om terug te komen op het organiseren, hebben jullie tips? Zijn er dingen die ik kan doen om zo efficiënt en effectief te studeren? Ik heb een tal aan kantoorartikelen gekocht om alvast in de sfeer te komen.

Wat betreft het plannen, ik heb op zich een goeie tijdsbesef en kan prima een duidelijke planning maken ; dat doe ik dan en dan en zus en zo, alleen het probleem is: wanneer het erop aankomt, doe ik het gewoon niet doordat ik zo onrustig ben door allerlei dingen erom heen.

Wat hebben jullie nou over te zeggen?

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2014, 19:06
Verwijderd
Ik heb dat ook. Ik heb orde nodig om me te kunnen concentreren, maar van nature heb ik die orde helemaal niet dus ik moet het mezelf heel bewust opleggen.

Wat voor mij hielp:
- iets actiefs doen met de studiestof, dus samenvatting schrijven, woordenlijsten maken, schema's tekenen van ingewikkelde dingen. Door iets te doen ipv alleen naar je boek te kijken raak je niet zo afgeleid door je eigen gedachten.
- genoeg pauzes houden; wekker zetten voor wanneer die beginnen en wanneer ze afgelopen zijn. Google eens het pomodoro systeem.
- niet plannen "vandaag doe ik X, y en z" maar "van 8 tot 10 werk ik aan X, van 10:30 tot 12:30 aan Y en van 13:30 tot 15:30 aan z", dan lijkt het minder een grote berg dingen die moeten gebeuren.
- als internet niet nodig is voor de studie-activiteit, maar de computer wel: kabeltje eruit of de wifi-ontvangst uitzetten. Telefoon dus ook maar in vliegtuigmodus.
- om mezelf goed te laten beseffen of ik me het kan veroorloven om de planning een dagje te laten verslappen of niet, maakte ik mijn planning door kaartjes met daarop studie-activiteiten zoals "college", "studeren" of "aan opdracht werken" maar ook leuke verplichtingen zoals "toneelrepetitie" en "commissievergadering" op een prikbord te prikken dat verdeeld was in de dagen van de week. Deed ik een ding uit mijn planning niet, dan moest dat kaartje dus verplaatst worden naar een ander tijdstip van de week, waardoor je beter aanvoelt dat als je het nu niet doet, het een andere keer moet en dat je er die andere keer dan wel tijd voor moet hebben. Tegenwoordig doe ik iets vergelijkbaars met de agenda app van mijn telefoon, maar het prikbord werkte beter omdat je dan in een keer overzicht hebt en omdat de fysieke actie van een kaartje verplaatsen voor mij "echter" voelt dan alleen een tijdstip in de app wijzigen

Mensen die mijn schema's en planningen zien denken vaak dat ik heel ordelijk ben, maar in werkelijkheid zijn die schema's en planningen de ketting waarmee ik mijn innerlijke chaosbeest in bedwang houd
Mijn eerste studiejaar probeerde ik het studeren te doen zoals de meeste mensen lijken te doen, en daarmee heb ik dat jaar helemaal verkloot en grotendeels over moeten doen, maar de rest van mijn studie heb ik met oa bovenstaande trucjes geen enkele vertraging meer opgelopen.

Laatst gewijzigd op 20-07-2014 om 19:13.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2014, 20:59
ramadanhasani
ramadanhasani is offline
Hoi,

super dit zijn geweldige tips. Hier kan ik echt wat mee, die pomodoro-techniek lijkt me ontzettend handig. Toevallig klopt het ook dat ik gewoon huiswerk plande over een hele dag en het gewoon moest maken die dag dan. Het probleem daarmee was dat ik altijd wachtte tot op het laatste moment door die chaos.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten