Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2015, 17:00
Creeperded209
Creeperded209 is offline
Hoi,
Heb zojuist de WISC-III gedaan, wat een kut test (heel simpel, ik neem alleen niet altijd de tijd. God wat was ik zenuwachtig (blijkbaar onnodig).)
Ik deed veel dingen uitstekend en snel zeiden ze al.

Wat meten we hiermee? Bijna niets dus...
Tot een zekere mate kun je hier iemand mee testen (toch blijft het een moment opname). De persoon zou de ene dag toch wel beter presteren dan de andere dag, daarom vind ik dat de test uitgebreider over dagen verspreid moet worden. Zo zou je iemands gemiddelde presteren kunnen omzetten in een gemiddeld IQ.
Dat lijkt mij (ook al zijn die tests nog steeds stront) veel betrouwbaarder.
Uiteindelijk bepaald het niet zo zeer je intelligentie, alleen hoe goed je bent in het nemen van tests (door de zenuwen heb ik vaak overhaast verkeerd geantwoord (nouja 5-6 keer, waarvan 3x verbeterd (eerst verstond ik het niet goed, etc.)))

Alleen wat mij meer zorgen baart is dat de maatschappij zo 'papiertjes' gericht is, als je een lage gemiddelde (wat het is) score hebt dan word je al aangekeken. Misschien ben je slim genoeg voor de baan (je bent bijv. op logica en rekenen heel goed, maar niet op visueel en dus praktisch niet goed, wat je voor die baan in dit voorbeeld niet nodig hebt). Nou mijn punt oncryptisch: mensen en hun presteren moeten niet beoordeeld worden met een cijfertje, dit is veel te relatief en inaccuraat.

Dat gezegd hebbende hoop ik dat jullie er ook zo over denken en een reactie achterlaten.

Groetjes,
Creeperded
P.S Ze deden veels te lang over die simpele klere test (puzzels voor me klaar leggen en dat soort dingen (ook die onnodige voorbeeldvragen terwijl het simpel was. Ze ging het ook nog allemaal even uitleggen (wel fijn als ik het niet wist, maar als ik het niet wist had ik het wel gevraagd.)) (deed de meeste dingen in 1-10 seconden (record is binnen 1 seconden met oorzaak-gevolg puzzel leggen van 6 stuks, echt wow!)), wat nog meer vertraagde was de afleiding om me heen en het feit dat ik 1 uur geslapen had (my bad was vergeten dat het de test dag was), voelde wel alerter (maar was ook impulsiever hierdoor.) maar de schooldag was hierdoor wel al bijna voorbij, dus ik ben er wel blij mee (although it doesn't sound like it))

Kan niet w8en op de uitslag!
1 omdat ik op mijn 4/5e laatst getest was.
2 Ik zit op Havo/VWO dus kan mijn IQ absoluut niet onder de 95 zitten (maar het is daar wel aardig boven en vroeger was ik nog echt dom door mijn persoonlijkheidsstoornis die mij uiteindelijk belette van het ontwikkelen van mezelf. Ik heb dus een inhaalslag gemaakt.) (ik verwacht zelf op zijn minst 125 performaal en 130 verbaal (ben ook al blij met 108(v)-115(p) hoor maar ik verw8 toch iets hoger)
3 het was nogal deprimerend om 10 jaar lang met het labeltje 'zwakbegaafd' rond te lopen (dat doet nogal wat als je zelfbeeld al niet hoog is) en het was sowieso 'kleuter'-intelligentie.
4 ik heb er met volle enthousiasme zelf om gevraagd, deels omdat ik om bevestiging vraag vanwege mijn zelfbeeld (ik heb het nu gewoon hard nodig)
5 de hell ik kan nu echt niet nadenken, FUCK SLEEPINESS! So please don't blame me if this post is total stupidity, I can't think clear right now!

#ALSJEDITALLEMAALGELEZENHEBTDANHEBJEWAARSCHIJNLIJKNETZOALSDESCHRIJVERH IERVANGEENLEVEN

Laatst gewijzigd op 17-03-2015 om 14:01.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-03-2015, 17:36
Durian
Durian is offline
Waarom hecht je zoveel waarde aan zo'n test?
Oud 02-03-2015, 18:14
hitz0r
hitz0r is offline
Oké!
Oud 03-03-2015, 08:19
Verwijderd
Jij hebt altijd zoveel praatjes dat je zo slim zou zijn maar door omstandigheden niet optimaal presteert. Niemand zit te wachten op jankballen.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2015, 10:51
Verwijderd
De maatschappij neemt IQ tests helemaal niet zo serieus. Jij bent degene die er moeilijk over doet.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2015, 20:00
Schrödinger
Schrödinger is offline
Als zo'n test inderdaad onzin is, waarom maak je je er dan zo druk over?

Verder denk ik dat je nogal overschat hoeveel waarde mensen hechten aan wat je doet op de middelbare school. Toen ik op de middelbare school zat was ik vooral bezig met gamen, bier drinken en wiet roken, en er is geen haan die daar naar kraait.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2015, 13:01
Creeperded209
Creeperded209 is offline
Citaat:
Waarom hecht je zoveel waarde aan zo'n test?
Omdat ik erg onzeker ben, ik werk er nog aan :\
Oud 17-03-2015, 13:03
Creeperded209
Creeperded209 is offline
Citaat:
Als zo'n test inderdaad onzin is, waarom maak je je er dan zo druk over?

Verder denk ik dat je nogal overschat hoeveel waarde mensen hechten aan wat je doet op de middelbare school. Toen ik op de middelbare school zat was ik vooral bezig met gamen, bier drinken en wiet roken, en er is geen haan die daar naar kraait.
Dan heb jij geluk gehad met je omgeving denk ik..

Er zit, for example, een jongen in mijn klas die de hele tijd mensen beledigd om van alles (en mij op mijn vorige score beoordeeld, terwijl dat ver in het verleden is. Hij had het een keer gezien, weet niet hoe als dossiers veilig horen te zijn.).
Het is natuurlijk maar een grapje, maar toch steekt het (als je depressief en onzeker bent).

Laatst gewijzigd op 08-04-2015 om 12:26.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2015, 13:56
Creeperded209
Creeperded209 is offline
Citaat:
De maatschappij neemt IQ tests helemaal niet zo serieus. Jij bent degene die er moeilijk over doet.
Worden er geen opleidings-mogelijkheden op gebaseerd?

Het is trouwens daarnaast ook wel naar om iedere keer iets te zien wat niet bij jouw hoort. Juist in onzekere perioden.
Oud 17-03-2015, 20:05
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dan heb jij geluk gehad met je omgeving denk ik..
Nee hoor.

Citaat:
Worden er geen opleidings-mogelijkheden op gebaseerd?
Nee, dat lijkt me sterk.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2015, 20:06
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
Kwam er ook ADHD uit de test?
Met citaat reageren
Oud 08-04-2015, 12:19
Creeperded209
Creeperded209 is offline
Citaat:
Kwam er ook ADHD uit de test?
Nee, Ik heb PDD-NOS. Daarin zitten sterk overeenkomende symptomen, zoals een lager verwerkingssnelheid dan uiteindelijk IQ (door de chaotische storm in je hoofd) en bij jongere kinderen met PDD-NOS vaak ook hyperactiviteit.
Gek genoeg val ik met Perceptuele organisatie (probleemoplossingsvaardigheden op visueel-ruimtelijk vlak) binnen begaafd (121-131 gem. 125-126 (dis-harmonisch profiel ja)) en met verbaal bovengemiddeld 103-119.
Vroeger (in 2005) was het verschil omgekeerd, lager Perf. iq (91) en hoger verb. iq (102).

Mijn verwerkingssnelheid is op dit moment 82-103 (gem. 91) en ik ga mediteren om een rustig bewustzijn te krijgen, men claimt dat het rustig zijn je alerter en sneller (dat je ook beter(e) keuzes) maakt en da's nou net wat ik nodig heb Natürlich ist das nicht ein Charme.
(Bij meditatie zoek je ook naar de stilte in de storm in je hoofd)

Het kan ook nog met de ASS-stoornis zelf te maken hebben, want ik merk wel veel details op maar dat kost alleen meer tijd en energie om allemaal te verwerken.

Laatst gewijzigd op 08-04-2015 om 12:35.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2015, 12:20
Creeperded209
Creeperded209 is offline
Citaat:
Nee, dat lijkt me sterk.
Volgens mij wel voor een heel klein deel.
Er wordt gekeken of je score hoog genoeg is voor een bepaald niveau (natuurlijk kom je er met een beetje knokken ook wel...)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citaat:
Just wondering...
Deed je dan wel al je werk?

En waarom rookte je wiet? (Natuurlijk gaat het me niets aan, but just wondering. Er zijn miljoenen redenen, de mijne zijn voor de lol als ik naar de matrix ga kijken of vanwege mijn depr periode.)

Laatst gewijzigd op 08-04-2015 om 12:32.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2015, 12:29
Creeperded209
Creeperded209 is offline
Nothing, just nothing here folks!
Oud 08-04-2015, 12:56
Creeperded209
Creeperded209 is offline
Ik vind het interessant hoe mensen met autisme eerder(? ik hoor het vaak, maar is het statistisch gezien ook zo?) beelddenker zijn dan de 'normale' mens. Beelddenken word overigens in verband gebracht met hoogbegaafdheid (niet dat die autisten dat persé zijn).
Oud 09-04-2015, 19:52
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Volgens mij wel voor een heel klein deel.
Er wordt gekeken of je score hoog genoeg is voor een bepaald niveau (natuurlijk kom je er met een beetje knokken ook wel...)
Zijn er echt scholen die naar een IQ-test kijken? Zou het wel een slechte zaak vinden als dat zo is.
Citaat:
Just wondering...
Deed je dan wel al je werk?
Wat bedoel je met "al [mijn] werk"? Ik haalde niet overal tienen voor, als dat is wat je vraagt. Ik deed voldoende om een diploma te halen.
Citaat:
En waarom rookte je wiet? (Natuurlijk gaat het me niets aan, but just wondering. Er zijn miljoenen redenen, de mijne zijn voor de lol als ik naar de matrix ga kijken of vanwege mijn depr periode.)
Voor de lol natuurlijk. Hoeveel redenen heeft een mens nodig om drugs te gebruiken?

Als ik jou was zou ik overigens niet al te veel waarde hechten aan de syndroompjes die ze op je willen plakken.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2015, 20:22
Vice
Vice is offline
Citaat:
Ik vind het interessant hoe mensen met autisme eerder(? ik hoor het vaak, maar is het statistisch gezien ook zo?) beelddenker zijn dan de 'normale' mens. Beelddenken word overigens in verband gebracht met hoogbegaafdheid (niet dat die autisten dat persé zijn).
Ik geloof niet dat er een verband is tussen beelddenken en intelligentie. Volgens mij wordt iedereen geboren als beelddenker en stapt een deel over naar taaldenken.
Oud 19-04-2015, 20:19
TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Het vervelende van IQ testen is dat ze vaak niet alle aspecten van intelligentie testen. E.g. de gemiddelde IQ test onderzoekt bijvoorbeeld wel de snelheid van het denken en ruimtelijk inzicht, maar onderzoekt niet het IQ op muzikaal gebied. Er is ook geen wegingsfactor tussen gebieden. Iemand die 110 scoort voor ruimtelijk inzicht, maar denkt met een 'snelheid' van 90 scoort gemiddeld 100. Dat terwijl die persoon een serie vraagstukken waarschijnlijk beter oplost dan iemand die op beide gebieden 100 scoort. Hoewel beiden weer slechter kunnen scoren op een muzikaal vraagstuk van iemand met een IQ van 95, simpelweg omdat deel niet gemeten wordt.

Wat mij ook ergert zijn de facebook testjes voor IQ. Vier vragen en zodra je het onderscheid kan maken tussen een ezel en een schildpad scoor je daar boven de 120. Het erge is nog, dat er mensen die testjes als serieuze indicatie zien (mensen die dus feitelijk onder de 100 scoren, harhar).

Mensen die nog wat meer respect proberen af te dwingen is de nationale IQ test, die de plank eigenlijk net zo zwaar misslaat. Tijdsgebonden vragen is al foutief; ze checken daar op woordkennis dat doorgaands meer met ervaring en persoonlijke interesses te maken heeft. Kinderen scoren daar altijd lager, terwijl IQ over leeftijd vrij stabiel dient te zijn; dwz toekomstige generaties zijn dommer (om het maar even bold weg te zetten) Ook scoort elke groep altijd over de 100. Dat is wel typsich, iedereen is boven gemiddeld. Scores van de test fluctueren bij mij dan ook met circa 20 (!!!) punten. Een vriendin van mij (HBO afgestudeerd) scoort diep onder de 90 omdat ze met haar dyslectie de vragen niet afgelezen krijgt.

Al met al, IQ testjes zijn leuk voor een indicatie van iemands intelligentie. Wat er wel bij meegenomen moet worden is dat het een gemiddelde intelligentie reflecteerd van meerdere gebieden; maar niet alle. Wat we daar nu uiteindelijk mee zeggen.. I have no idea.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2015, 12:43
Verwijderd
Citaat:
Zijn er echt scholen die naar een IQ-test kijken? Zou het wel een slechte zaak vinden als dat zo is.
http://methodes.wikiwijsleermiddelen...koepel/134137/
Met citaat reageren
Oud 26-05-2015, 21:43
ESCLEPIOS
ESCLEPIOS is offline
je hebt vooral ADHD, ritalin helpt goed
Met citaat reageren
Oud 20-07-2015, 00:25
Pr0xy
Pr0xy is offline
Een IQ-test is altijd een momentopname, zoals zowat alle tests. Zelfs al zou je niets leren of vergeten, dan nog is er een verandering in je IQ, verder is de test sowieso nogal merkwaardig, het is gericht op een bepaalde denkwijze. Stel nou dat je die denkwijze niet hebt, maar je bent veel slimmer dan de gemiddelde persoon die de test doet, dan nog komt er een lage score uit. De score is in sommige gevallen een indicatie, maar je kunt er verder niet veel mee.
Reageren

Regels voor berichten