Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Ik heb dit zelf besproken met mensen in mijn directe omgeving die mijn moeder ook goed kenden, en dat heeft me best goed geholpen om me "los" te maken van de druk die ze onbewust op me legde. Een tijdje uit huis gaan doet overigens ook wonderen!
|
Misschien kan je zelfs een jaar naar het buitenland, om daar te werken. Dat is goed voor je persoonlijke ontwikkeling, je Engels/ Frans/ Duits/ taal-naar-keuze en geeft ook direct wat ruimte tussen jou en je ouders.
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 14-04-2015 om 21:50. |
![]() |
|
Heb je al eens uitgesproken of opgeschreven richting je ouders waarom je die tijd nodig hebt. Dat je niet de verkeerde studiekeuze wil maken en dat je jezelf wil ontwikkelen.
|
Ik denk dat je onderschat in hoeverre Pluis je wel of niet begrijpt! Ik heb ook een tussenjaar genomen na mijn middelbare school en mijn ouders waren door ook niet zo'n fan van, alleen maar omdat ze bang waren dat ik dan nóóit zou gaan studeren.
Als je studiekeuzetests gaat doen, gaat praten met mensen over je toekomst et cetera, dan toon je ook aan je ouders dat je er daadwerkelijk mee bezig bent, dat het geen onwil is maar dat je het gewoon écht niet weet. Hetzelfde geldt voor het gaan naar open dagen; nodig hen uit om mee te gaan, vertel je twijfels over bepaalde studies en laat ze meedenken. Zij staan misschien niet helemaal 100% open voor jouw ideeën, maar ik heb het idee dat jij eigenlijk ook alleen maar denkt "dat ze tegen je zijn" en je niet willen helpen. Probeer het in ieder geval! Probeer je ouders gerust te stellen dat je echt wel daadwerkelijk wil gaan studeren, het zou echt kunnen helpen! Als het echt niet werkt, dan kun je weer verder kijken. Proberen om je minder aan te trekken van je ouders, en je eigen plan te trekken. Wie weet draaien ze dan ook gewoon bij ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Update : Mijn moeder zei : Ik kan er niks meer aan doen , want uiteindelijk is het mijn vader die gaat beslissen. Hij is heel streng , ik kan nooit nee zeggen. En ik vroeg mijn moeder wat zal die doen dan als ik nee zeg . Ze zei : Hij gaat je verplichten. Nu zit ik met de stress wat er met me zal gebeuren als ik nee tegen hem zal zeggen. Ik kan ook niet meer concentreren op mijn examens... ik weet het echt niet meer. Ik leef met een vader waarvan al ik me hele leven verplicht wordt dingen te doen die ik niet wil. Ik mag mijn mening nooit geven. En als ik niet doe wat hij wil dan zal die me leven zuur maken. Een kennis van mij bleef zitten en zijn vader heeft hem 3 maanden in zijn kamer laten opsluiten. Ik ben nu bang dat het ook met mij gaat gebeuren. Mijn vader is in mijn ogen geen vader. Ik weet het gewoon niet meer ![]() Laatst gewijzigd op 15-04-2015 om 13:11. |
![]() |
|
Wat een rotsituatie waar je in zit zeg... Ik snap heel goed dat het nu voelt alsof je vast zit en geen kant op kan. Het is heel erg moeilijk, maar kies nu voor jezelf. Je ouders gaan je niet helpen op dit moment en het klinkt alsof je het beste een tijdje van ze weg moet gaan.
Je hoeft dit niet alleen te doen. Vraag hulp aan een vertrouwenspersoon op school of wellicht een leraar/lerares die je vertrouwt of een goede vriend(in). Je leven hoeft niet in het teken te staan van wat je ouders willen, ook al voelt dat op dit moment misschien wel zo. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|