Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort woonachtig in het verre noorden van Rusland. En er is toch wel zo iets speciaals gebeurd... Ik ben sinds gisterochtend een heuse anarchist geworden. Het begon allemaal zo....
'Wat raar' dacht ik bij mezelf toen ik een poster langs de weg zag staan met een levensgrote afbeelding van het plaatselijke berencircus. Ik had verwacht dat ze posters zouden ophangen, of flyeren tijdens de wekelijkse buurtmarkt. Maar nee, ze hadden het groots aangepakt dit jaar.
Het dorp leek wel te vibreren van spanning, die avond voor de eerste voorstelling. Iedereen was buiten, terwijl henk de lokale visboer eens diep in zijn buidel tastte. Helaas geen vetpot dacht hij, maar tenminste wel genoeg om zich zelf te trakteren op zo'n gouden rivier vol plezier.
Het dorp leek wel uit zijn voegen te barsten van blijdschap toen het eerste circusgeschal over de geplaveide straten schaldde. Hoezee! Jippie! Hoorde je vanuit alle hoeken, kinderen kwamen spontaan onder alle hooibalen in de zolders vandaan en trokken in een stoet, onder luidkeels gelach, het circusterrein op.
Even later startte de eerste act, het was er een met clown. Maar het was geen clown voor het gewone volk, dit was er een met pit. Wanneer hij grapjes maakte keek hij recht door je ziel heen, je had het gevoel alsof je de woorden al kende voordat ze zijn lippen verlieten. Het was een show om bij weg te dromen, om zo meegenomen te worden in alle pracht dat zich voor ieder zijn ogen voltrok.
Een gevoel zo krachtig dat woorden het teniet doen. Het circus is een levenservaring die je voor altijd met je mee zal dragen.
(Ps; sorry als het zo lang is geworden, er staat een dvd van bassie en adriaan op. Daar word ik altijd zo vrolijk van dat ik dit wel moest delen!!!!)