De feiten zijn als volgt. Bijna-zeventienjarige wordt mishandeld thuis, wil ontsnappen door vrijwillig voor hoer te spelen. Vraagt vriend mee voor de veiligheid, liegt tegen klanten over leeftijd. Beide hebben geen ervaring met zulk werk, dus worden binnen een week gepakt. Ze heeft ~30 klanten gehad.
Vervolgens begint een mediacircus. Klanten zijn pedofielen! We komen ze halen, desnoods op hun werk! Vriend is een gore pooier! Meisje moet opgesloten in correctiehuis! Dat ze zegt dat ze het vrijwillig deed vanwege op zich best begrijpelijke redenen die terug te koppelen vallen naar bezuinigingen/gebrekkige psychiatrische zorg maakt ons niet uit! Olie op 't vuur!
Resultaat: 4 mensen plegen zelfmoord. Vriend krijgt maximaal 4 jaar cel. Vader die haar sloeg maakt ondertussen een rondje om schadeclaims te innen. Meisje zit vast in opvanghuis.
Nu mijn mening.
Dat ze te jong was om de keuze voor sekswerk zomaar te maken, oké, je moet ergens een grens trekken. Dat ze het werk alleen deed om thuis weg te komen vind ik erger. Toch zou ik zelfs dat niet direct veroordelen: in andere branches is 'snel geld verdienen' niet problematisch en seks hebben mocht ze toch al. Op basis hiervan vind ik een landelijk schandaal overtrokken. Ze hadden ze hooguit op de vingers moeten tikken en een zorginstantie erop af moeten sturen. Ze was ongetwijfeld meer gebaat bij een psycholoog en een veilig huis.
Ik vind het zorgwekkend dat Nederland de Amerikaanse kant op gaat. Daar zaaien ze op een vergelijkbare manier angst (o.a. met pedofielen, terroristen en pooiers) om gebrek aan een sociaal vangnet te verhullen.
Dat de verantwoordelijkheid in de schoenen van de klanten wordt geschoven vind ik ook problematisch. Dat riekt naar het
Zweedse model, dat is bewezen slecht voor de veiligheid van sekswerkers. Daarnaast worden nu mensen gestraft voor 'niet goed genoeg vragen' of ze wel 18 was, alsof het hun taak is om de hoeren te controleren. Wat verwacht het OM, dat sekswerkers hun paspoort (met echte naam etc) laten zien aan klanten?
Dit meisje is door het OM niet gered, maar publiekelijk beschaamd, rondgedragen als poppetje in een nationaal seksschandaal, gebruikt als schandpaal om haar vrienden aan te nagelen, en iedereen met wie ze in aanraking kwam terwijl ze zichzelf probeerde te redden is dood of staat voor de rechter. Behalve haar ouders, dan. Die probeerden onlangs nog 40.000,- in schadeclaims te innen.
Ik denk dat dat traumatiserender is dan een paar keer zakelijke seks.