hallo.
Om even een lang verhaal kort te maken, ik volgde dit jaar de studie scheikunde. Hiermee ben ik gestopt en heb ne ingeschreven voor international business managemnt. Een grote verandering. Ik vond de toekomst perspectieven namelijker gunstiger dan scheikunde.
Maar nu is me oudere zus (14 jaar ouder) razend op me. Ze vind dat ik spontaan en ondoordacht van studie ben geswitched. Ze is ook boos op me dat ik haar geen advies heb gevraagd en alles zelf heb lopen doen. Nou zegt ze dat ik me toekomst weggooi en het niet meer ga maken, dat ik een mislukkeling ben.
Niet alleen nu maar me hele leven heeft me zus het voor het zeggen. Alles wat zij zegt moet ik naar luisteren. Bevalt iets haar niet dat wordt ze boos en kraak ze me helemaal af. Bij letterlijk alles heb ik gevolgd wat zij zei, op een sport gaan, welke middelbare school gaan, welke profiel kiezen.
Nu ben ik veel ouder en kan ik zelf beslissingen nemen. Maar dit accepteer zij niet. Zij wilt nog steeds dat alles volgens haar boekje gaat. Ik ben nu 20 woon op mezelf maar ik voel me nog steeds gedwongen om volgens haar regels te leven. Ik ben het zat. Hoeveel ik ook van haar houd deze eigenschap van haar trek ik gewoon niet meer. Ze is een hele lieve zus en we hebben ontzettend veel leuke tijden en plezier beleefd. Maar wanneer het op keuzes in het leven aankomt moet zij het voor het zeggen hebben. Ik trek het gewoon echt niet meer... Nu weer loopt ze me af te kraken op whatsapp, dat ik me vakantie heb verspild door niet fulltime te werken en dat ik hierdoor een mislukkeling ben die nooit in iets wat moeite gooit. Ik heb eigenlijk wel degelijk gewerkt. Welliswaar niet fulltime maar ik heb ook veel dagen gewoon leuke dingen gedaan met vrienden ipv beetje binnen te zitten. Maar hier wilt zij natuurlijk niet luisteren want volgens haar was fulltime werken het meest verstandigst.
Wat moet ik nou? Hoe kan ik haar duidelijk maken dat zij me niet meer kan dwingen om dingen volgens haar te doen? Ik wil haar namelijk ook niet kwetsen maar ik wil ook vrij van haar dominatie worden...
|