Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2015, 22:46
studentje16
studentje16 is offline
hallo.

Om even een lang verhaal kort te maken, ik volgde dit jaar de studie scheikunde. Hiermee ben ik gestopt en heb ne ingeschreven voor international business managemnt. Een grote verandering. Ik vond de toekomst perspectieven namelijker gunstiger dan scheikunde.

Maar nu is me oudere zus (14 jaar ouder) razend op me. Ze vind dat ik spontaan en ondoordacht van studie ben geswitched. Ze is ook boos op me dat ik haar geen advies heb gevraagd en alles zelf heb lopen doen. Nou zegt ze dat ik me toekomst weggooi en het niet meer ga maken, dat ik een mislukkeling ben.

Niet alleen nu maar me hele leven heeft me zus het voor het zeggen. Alles wat zij zegt moet ik naar luisteren. Bevalt iets haar niet dat wordt ze boos en kraak ze me helemaal af. Bij letterlijk alles heb ik gevolgd wat zij zei, op een sport gaan, welke middelbare school gaan, welke profiel kiezen.

Nu ben ik veel ouder en kan ik zelf beslissingen nemen. Maar dit accepteer zij niet. Zij wilt nog steeds dat alles volgens haar boekje gaat. Ik ben nu 20 woon op mezelf maar ik voel me nog steeds gedwongen om volgens haar regels te leven. Ik ben het zat. Hoeveel ik ook van haar houd deze eigenschap van haar trek ik gewoon niet meer. Ze is een hele lieve zus en we hebben ontzettend veel leuke tijden en plezier beleefd. Maar wanneer het op keuzes in het leven aankomt moet zij het voor het zeggen hebben. Ik trek het gewoon echt niet meer... Nu weer loopt ze me af te kraken op whatsapp, dat ik me vakantie heb verspild door niet fulltime te werken en dat ik hierdoor een mislukkeling ben die nooit in iets wat moeite gooit. Ik heb eigenlijk wel degelijk gewerkt. Welliswaar niet fulltime maar ik heb ook veel dagen gewoon leuke dingen gedaan met vrienden ipv beetje binnen te zitten. Maar hier wilt zij natuurlijk niet luisteren want volgens haar was fulltime werken het meest verstandigst.

Wat moet ik nou? Hoe kan ik haar duidelijk maken dat zij me niet meer kan dwingen om dingen volgens haar te doen? Ik wil haar namelijk ook niet kwetsen maar ik wil ook vrij van haar dominatie worden...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-08-2015, 06:36
feniks
feniks is offline
Heel simpel: stuur een mail (werkt beter dan een app) waarin je stelt dat je niet gediend bent van haar bemoeienissen, en dat haar goed of afkeuring met betrekking tot jouw keuzes totaal niet relevant is, het is jouw leven.
Als ze erover wil praten en haar excuses wil komen maken, mag ze bij je langskomen, en anders moet ze je maar een poos met rust laten.

Soms moet je mensen kwetsen, omdat ze niet in de gaten hebben dat zij jou kwetsen. Dat kan geen kwaad, daar groeit ze wel overheen. Ten slotte ben jij lang genoeg door haar gekwetst.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2015, 11:35
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik weet niet wat je precies met "toekomst perspectieven (sic)" bedoelt, maar met een scheikundeopleiding lig je erg gunstig in de arbeidsmarkt.

Daarnaast raad ik je aan om je niet zo veel aan te trekken van wat je zus vindt als je je niet zo veel wil aantrekken van wat je zus vindt.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2015, 22:26
~Lin
~Lin is offline
Dit is een eigenaardige trek die veel oudere zussen en broers hebben. Waarschijnlijk zul je het nooit helemaal uit haar krijgen, aangezien het al 20 jaar heeft kunnen ingroeien.
Wat ik wel denk, is dat ze het echt niet doet om je te pesten of om te laten zien dat ze het beter weet dan jij. Ze wil het beste voor je en daar komt het uit voort.
Probeer inderdaad wel bij haar door te dringen en maak duidelijk dat je haar adviezen niet op prijs stelt. Hoe moeilijk het ook voor haar kan zijn, dit is jouw leven waarin je zelf nou eenmaal een paar keer de fout in moet gaan om iets te leren. Daar kan ze je niet voor behoeden met haar adviezen.
Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 17-08-2015, 22:51
magnusdebaas
magnusdebaas is offline
Je moet het gedrag van dat wijf niet tolereren man.
Reageren

Regels voor berichten