Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2015, 09:12
zlatan309
zlatan309 is offline
Hallo allemaal,

Ik wil mijn PWS over rechtsvergelijking gaan doen.
Heeft iemand anders dit ook gedaan en heeft diegene tips hoe je het moet aanpakken?
En wat zijn andere goede onderwerpen voor het PWS als je je richt op straf/ economisch recht?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2015, 10:03
Axel11
Axel11 is offline
Je wil niet zozeer je profielwerkstuk over rechtsvergelijking doen, maar een rechtsvergelijkend onderzoek uitvoeren in je profielwerkstuk.

Ik heb zelf aan rechtsvergelijking gedaan op de universiteit. Haalbaar voor een scholier in het voortgezet onderwijs zijn denk ik bijvoorbeeld:
-vergelijken staatsrecht van een aantal staten: wat zijn de posities van de drie machten en in hoeverre zijn zij gescheiden?
-vergelijken abortuswetgeving van een aantal staten
-vergelijken van (verschillende systemen van) juryrechtspraak

Veel onderwerpen uit het (economisch) strafrecht en (ander) economisch recht zijn niet goed te doen voor een scholier/profielwerkstuk denk ik.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2015, 10:48
zlatan309
zlatan309 is offline
Citaat:
Je wil niet zozeer je profielwerkstuk over rechtsvergelijking doen, maar een rechtsvergelijkend onderzoek uitvoeren in je profielwerkstuk.

Ik heb zelf aan rechtsvergelijking gedaan op de universiteit. Haalbaar voor een scholier in het voortgezet onderwijs zijn denk ik bijvoorbeeld:
-vergelijken staatsrecht van een aantal staten: wat zijn de posities van de drie machten en in hoeverre zijn zij gescheiden?
-vergelijken abortuswetgeving van een aantal staten
-vergelijken van (verschillende systemen van) juryrechtspraak

Veel onderwerpen uit het (economisch) strafrecht en (ander) economisch recht zijn niet goed te doen voor een scholier/profielwerkstuk denk ik.

Thanks!

Ik wil bijvoorbeeld Noorwegen, Texas (VS), Nederland en een land in het Midden-Oosten *(Saudië-Arabië of de VAE) onderzoeken. Moet ik dan, voor een fatsoenlijk rechtsvergelijkend onderzoek, de verschillen van die vier onderzoeken door bijvoorbeeld te kijken naar de straffen op cocaïnesmokkel en de omstandigheden tijdens de rechtszaak en in de gevangenis?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2015, 11:10
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Thanks!

Ik wil bijvoorbeeld Noorwegen, Texas (VS), Nederland en een land in het Midden-Oosten *(Saudië-Arabië of de VAE) onderzoeken. Moet ik dan, voor een fatsoenlijk rechtsvergelijkend onderzoek, de verschillen van die vier onderzoeken door bijvoorbeeld te kijken naar de straffen op cocaïnesmokkel en de omstandigheden tijdens de rechtszaak en in de gevangenis?
Dat kan, het nadeel van landen waar Nederlands of Engels (of wellicht Duits/Frans of een andere taal uit je vakkenpakket) niet de officiële taal is, is dat je over het algemeen geen wetten of gerechtelijke uitspraken kunt lezen. Dus hoe ga je dan aan je informatie komen? Je baseren op krantenartikelen of nieuwswebsites is niet voldoende. Noorwegen lukt misschien nog wel, maar het recht in het Midden-Oosten is vrij ondoorzichtig.

Hoe de omstandigheden in de gevangenis zijn, is niet direct rechtsvergelijking. Strafmaat, gerechtelijke procedures, rechten van de verdachte etc. zijn dat wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten