Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2015, 16:32
aagje323
aagje323 is offline
hallo,
ik heb advies nodig over een lening want ik ben 18 jaar oud en een student MBO met stufi.
en ik heb een lening van ruim 2,500 euro nodig, zelf heb ik al 2,300 euro en moet bijna 5,000 euro betalen voor de uitvaart omdat mijn vader is overleden en mijn moeder niks meer met hem te maken wilt hebben en omdat ik dat wel wou heeft ze mij gedumpt bij mijn oma.
mijn oma heeft het zelf ook niet al te breed en kan me dit geld dus niet lenen.
verder is de familie van me vaders kant alleen maar uit op geld. dus er was sowieso al geen erfenis meer, en hun zullen me nooit iets lenen. laat staan 2,500 euro
hebben jullie advies voor me?
werken kan niet want ik doe een voltijdsopleiding + ik reis dagelijks 3 uur om op school te komen. Weekend help ik bij de gemeente als vrijwilliger.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2015, 17:48
Elin3
Elin3 is offline
Poe, wat een nare situatie! Is er vanuit een sociale instelling geen tegemoetkoming mogelijk, uit een bepaald fond oid. Het lijkt me dat er ook wat geld beschikbaar is vanuit de overheid voor mensen die overlijden zonder nabestaanden. Als jouw vader nog bezittingen had, waarvan niet bij wet of testament bepaald is dat een ander hier recht op heeft, is de kans groot dat jij deze spullen erft. Bepaalde zaken (elektronica, sieraden, merkkleding) kunnen nog best wat geld opleveren.

Kan je met dit probleem naar maatschappelijk werk in jouw omgeving, of naar bijv. het juridisch loket? Zij kunnen je denk ik doorsturen naar mensen of instanties die je kunnen helpen en ook goed weten wat je rechten hier in zijn.

Had je vader een testament? Waardevolle spullen? Een (kleine) spaarrekening? Een huis wat (deels) hypotheekvrij is? Of juist schulden?

Aanvaard NIET direct als erfgenaam de erfenis, voor je weet wat je vaders bezittingen en schulden zijn. Als hij meer schulden heeft dan bezittingen, worden de schulden daarmee namelijk jouw probleem. Door de erfenis niet te aanvaarden is het niet jouw verantwoordelijkheid om hier voor op te draaien.

Als je vader of jij kerkelijke zijn, of bij een kerk staan ingeschreven zou je mogelijk daar een beroep kunnen doen op de diaconie. Mogelijk kunnen zij je financieel steunen.
Oud 15-10-2015, 18:15
Axel11
Axel11 is offline
Heeft de uitvaart al plaatsgevonden? Zo nee, neem dan direct contact op met de (sociale dienst van de) gemeente. De gemeente moet de uitvaart regelen en betalen als jij dat niet (eventueel met behulp van de erfenis) kan.

Is de uitvaart al wel geweest, dan heeft het iets minder haast en wacht ik eerst even je reactie op de post van Elin3 af.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2015, 15:52
aagje323
aagje323 is offline
Citaat:
Poe, wat een nare situatie! Is er vanuit een sociale instelling geen tegemoetkoming mogelijk, uit een bepaald fond oid. Het lijkt me dat er ook wat geld beschikbaar is vanuit de overheid voor mensen die overlijden zonder nabestaanden. Als jouw vader nog bezittingen had, waarvan niet bij wet of testament bepaald is dat een ander hier recht op heeft, is de kans groot dat jij deze spullen erft. Bepaalde zaken (elektronica, sieraden, merkkleding) kunnen nog best wat geld opleveren.

Kan je met dit probleem naar maatschappelijk werk in jouw omgeving, of naar bijv. het juridisch loket? Zij kunnen je denk ik doorsturen naar mensen of instanties die je kunnen helpen en ook goed weten wat je rechten hier in zijn.

Had je vader een testament? Waardevolle spullen? Een (kleine) spaarrekening? Een huis wat (deels) hypotheekvrij is? Of juist schulden?

Aanvaard NIET direct als erfgenaam de erfenis, voor je weet wat je vaders bezittingen en schulden zijn. Als hij meer schulden heeft dan bezittingen, worden de schulden daarmee namelijk jouw probleem. Door de erfenis niet te aanvaarden is het niet jouw verantwoordelijkheid om hier voor op te draaien.

Als je vader of jij kerkelijke zijn, of bij een kerk staan ingeschreven zou je mogelijk daar een beroep kunnen doen op de diaconie. Mogelijk kunnen zij je financieel steunen.
Helaas is alles wat er over is van de erfenis alleen nog maar schulden van (zover ik weet) meer dan 89,000 euro!)
De uitvaart heeft inderdaad al plaats gevonden en hij had hier geen verzekering voor! Zijn levensverzekering is gecasht door zijn ex getrouwde, dus zegt maatschappelijk werk etc, dat ik by haar verhaal moet halen... Alleen is het enige probleem dat ik deze vrouw niet ken!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2015, 16:10
Axel11
Axel11 is offline
Ok, dat maakt het lastig, want de gemeente gaat niet zo makkelijk even betalen voor een uitvaart die ze niet zelf (zo goedkoop mogelijk) hebben kunnen regelen.

Ik zie overigens ook niet in dat de ex-echtgenote van je vader verplicht zou zijn om de uitvaartkosten te betalen: het gaat om een levensverzekering, geen uitvaartverzekering. Het kan natuurlijk wel dat, als je het vraagt, ze bereid is de uitvaart (mede) te betalen of je geld te lenen. Gewoon contact opnemen dus.

Ten tweede zou ik je nog willen meegeven met de uitvaartonderneming een betalingsregeling af te spreken. Wellicht kun je door (extra) te lenen bij DUO genoeg geld bij elkaar krijgen?

Ten derde kun je alsnog de (sociale dienst van de) gemeente proberen: ik kan me voorstellen dat zij wellicht wel een deel van het bedrag aan je willen schenken of lenen.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2015, 17:33
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
En bijzondere bijstand?
Oud 16-10-2015, 18:01
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
En bijzondere bijstand?
Ligt vrij lastig of dit de goede regeling ervoor is, zal ook per gemeente verschillen. Ik heb het daarom maar even op contact opnemen met de (sociale dienst van de) gemeente gehouden.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2015, 20:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Okee, duidelijk
Reageren

Regels voor berichten