Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2016, 21:58
Jonabona97
Jonabona97 is offline
Hoi iedereen,
Dit is mijn eerste topic Ik zat echt met deze vraag en ik wilde dit gewoon weten voordat ik een volgende stap onderneem.

Het is zo dat ik vorige week een Samsung Galaxy S6 via marktplaats gekocht heb. Toen de telefoon binnenkwam vielen mij meteen een paar kleine optische details op. Na het runnen van wat tests was het mij duidelijk; het was een clone.

Na contact met de verkoopster bleek dat het onbewust gegaan was; geen opzettelijke oplichting dus. Terugbetalen was geen optie, volgens de verkoopster was ze het geld al kwijt en haar ouders zaten in de schuldsanering dus daar kon ze ook niet veel van verwachten. Het was gebeurd, zij kon er ook niets aan doen, dus we moesten het maar zo laten, vond zij.

Daar was ik het natuurlijk niet mee eens. Ik vertelde haar dat je na iedere aankoop via marktplaats / particulieren goed moet controleren of het product wel aan de voorwaarden voldoet. Dat had ik ook gedaan en zo was ik achter het feit gekomen dat de telefoon nep was. Het is dus niet eerlijk om van jouw probleem, mijn probleem te maken.

Mevrouw was het er niet mee eens en toen ik aangaf dat ik haar aan kon geven van oplichting sloegen de stoppen door; Ik had haar een oplichter genoemd en daar was ze niet van gediend. Ik werd door haar geblokkeerd (althans, ik kreeg geen antwoord meer terug).

Nu heb ik omtrent dit hele geval een hoop vragen, maar bij het aangifte doen kwam bij mij de volgende vraag op; Is het in bezit zijn van een clone, een nagemaakt artikel, wel legaal? Moet ik bij het aangifte doen de telefoon ook inleveren? In dat geval ben ik hem, en mijn geld, dus helemaal kwijt (verwacht nl. niet dat de politie geldteruggave gaat regelen).

In het laatste geval verkoop ik hem liever door (Waarbij ik expliciet aangeef dat het een clone is, natuurlijk) voor wat minder geld en neem ik de verliesmarge als leergeld.

Kunnen jullie mij hierin van raad voorzien?

Ik ben benieuwd!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2016, 22:30
Axel11
Axel11 is offline
Het bezit van namaakartikelen is niet strafbaar indien je er maar eentje van hebt. De telefoon mag je dus mijns inziens houden. Misschien ben je hem natuurlijk wel even kwijt voor onderzoek door politie/justitie als je aangifte gaat doen: het is immers bewijs.

Overigens is het wel strafbaar om namaakartikelen te verkopen, ook als je dat expliciet bij de verkoop vertelt
Met citaat reageren
Oud 14-03-2016, 22:35
Axel11
Axel11 is offline
Verder kun je de verkoper natuurlijk nog (per e-mail, telefoon, en/of schriftelijk) proberen lastig te vallen en onder druk te zetten door te dreigen met aangifte. Relatief grootste kans op geldteruggave. Je kunt desnoods nog iets aanbieden als terugbetalen in een paar termijnen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2016, 12:21
Ali Oha
Ali Oha is offline
Als u een product via internet of de telefoon koopt, is de bedenktijd veertien dagen nadat u het product heeft ontvangen. Veilingsites zoals Ebay of Marktplaats vallen buiten deze wettelijke verplichting. Dus let op voor de volgende keer!!
Met citaat reageren
Oud 23-03-2016, 21:52
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Als u een product via internet of de telefoon koopt, is de bedenktijd veertien dagen nadat u het product heeft ontvangen. Veilingsites zoals Ebay of Marktplaats vallen buiten deze wettelijke verplichting. Dus let op voor de volgende keer!!
Dit is lang niet altijd waar. Ik ga het verder niet uitleggen, want daar gaat het topic niet over.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten