Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
|
Ja het plaatje is niet super duidelijk, de zwarte balk moet een muur voorstellen. Maar dat is het idee: rijd je de passagiers te pletter om de voetganger te redden, of overrijd je de voetganger om de passagiers koste wat het kost niet te schaden?
||
Citaat:
![]() Ik ben wel pragmatisch ingesteld. In het geval van ongelukken/mogelijke slachtoffers denk ik dat het utilitarisme best een handige gids kan zijn, maar waarom het beter is dat absolutisme kan je dan alleen in kwantiteit weergeven natuurlijk. Ik zou de piloot vrijuit laten gaan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En stel, linksboven, de automobilist is een man van 89 met terminale kanker, bovendien een nare vent die zijn vrouw en kinderen sloeg en fout was in de oorlog. Niemand zal hem missen. De voetganger daarentegen is een veelbelovend kankeronderzoeker van 30 die op het punt staat een doorbraak te maken in een nieuwe behandelmethode die effectief kanker zal degraderen tot het niveau van een nare verkoudheid. Hij heeft een gelukkig huwelijk en twee schitterende bloedjes van kinderen die hem adoreren. Daarnaast is hij de spits van het Nederlands voetbaleftal dat sinds hij speelt een bizarre come back gemaakt heeft en morgen de finale van het WK speelt. Ten slotte bakt hij de lekkerste pannenkoeken van heel Broek in Waterland. Tsja, dan neig je toch naar "pech voor de automobilist". Maar ja, dit is een geforceerd extreem voorbeeld (goh ![]() Zo kun je natuurlijk uren doorgaan. NfS is hier, bijvoorbeeld inzake zelfrijdende auto's, al iets van consensus of zo over? Of blijft het de klassieke discussie? |
![]() |
|
Die Duitsers hebben de casus trouwens wel heel erg uit balans gebracht door de verhouding tussen het aantal mensen (~200 in een vliegtuig, 70.000 in een stadion). En het is me niet duidelijk of de straaljagerpiloot op bevel handelt of dat het zijn eigen last minute besluit is. In het eerste geval zou je misschien eerder de bevelhebbers moeten vervolgen.
Maar aangenomen dat de piloot eindverantwoordelijk is, dan vind ik eigenlijk dat de piloot niet vrijuit zou moeten gaan. Zeker, er zijn aanzienlijke verzachtende omstandigheden dus geen hoge straf, maar het blijft in koelen bloede mensen doodmaken. En het is een hellend vlak; als het oké is om mensen te doden om erger te voorkomen, hoe acuut moet de situatie dan precies zijn? Stel dat straks iemand het hoofdkantoor van Shell opblaast, omdat volgens hen Shell miljoenen slachtoffers aan het veroorzaken is door klimaatverandering. Dan zou het toch vervelend zijn als de "preventieve actie" van onze piloot een precedent voor vrijspraak heeft geschapen.
||
Citaat:
Want zo'n auto moet discrete acties nemen zoals op de rem trappen of het stuur omgooien, en waar mensen in zo'n situatie in paniek en gestuurd door zelfbehoud moeten beslissen, kan een computer een rationele afweging maken geďnformeerd door alle beschikbare informatie en de statistisch gezien meest aannemelijke resultaten van beide acties. Als meneer de briljante carcinoloog zijn briljantecarcinoloog-RFID-pas bij zich draagt, kan zelfs dat worden meegewogen ![]() Maar omdat er vooralsnog geen wetgeving hierover is en het ontwerp dus de verantwoordelijkheid is van de autofabrikanten, is de consensus volgens mij om economische redenen om nooit de bestuurder op te offeren. ![]() Je zou het overigens ook een configureerbare instelling van de auto kunnen maken. Een schuifje dat gaat van "bescherm mij tegen elke prijs" tot "ik wil absoluut geen vlieg kwaad doen". Mocht je auto toch in een ongeluk betrokken raken, dan kan je instelling worden meegewogen.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ik zie een handel in interessante fake RFID-chips ontstaan ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik stel me altijd voor hč, dat als ik in een vliegtuig zit dat gekaapt wordt, ik de kapers zou aanvallen. Wat heb je te verliezen? Anders vlieg je toch de empire state building in of zo. Maar in de praktijk gebeurt dat niet of hoogst zelden.
Maar goed, ik stel me dat nu wel voor, meer realistisch is dat ik mijn broek vol kak en niets doe. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik was uiteraard niet de eerste met deze observatie.
https://answers.yahoo.com/question/i...4072252AAJzuVP Ik heb alleen de vraag gelezen en die is al genieten ![]() ![]() [edit] meh viel tegen eigenlijk |
![]() |
|
nog wat recent leesvoer: https://decorrespondent.nl/4987/heef...92876-dab157f7
|
Nou, degenen die door rood gaan, mogen sowieso doormidden worden gereden. Of de remmen het nou doen of niet
![]() ![]() Leuk voor die mensen die denken dat ze niets te verbergen hebben ![]() edit: en saving more lives is heel belangrijk. Niet slim, aangezien ik meestal alleen rij ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Muziek |
Zoek je een nummer? Vraag het hier! Tar Anárion | 138 | 26-08-2018 16:44 | |
De Kantine |
goeie moppen Eye of Sauron | 271 | 16-06-2011 00:24 | |
Eten & Drinken |