Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-08-2002, 22:14
Kozak
Kozak is offline
Ik ben me op dit moment aan het verdiepen in richtinghoren, voor de mensen onder ons die dit begrip niet kennen zal ik het snel uitleggen.
Richtinghoren is het opvangen van signalen (geluid), en de bron daarvan in een 3 dimensionale ruimte kan plaatsen.
Dus als je bijvoorbeeld een brommer hoort, dat het geluid zo klinkt dat 'ie van achteren aankomt.
Nu had ik hier 2 verklaringen voor. Ik ga er hierbij vanuit dat een mens 2 oren heeft (zonder 2 oren is het veel lastiger om richting te kunnen horen).

De oren vangen eenzelfde signaal op. Alleen in de meeste gevallen zal het signaal eerder in het ene aankomen dan het andere oor. Alleen als de bron op 0 of op 180 graden ten opzichte van de proefpersoon zit zullen de afstanden gelijk zijn.
Er zal dus verschil zitten in:
- amplitude (wordt zwakker naarmate grote afstand wordt afgelegd)
- fase (omdat het geluid eerder in het andere oor aankomt, zal de fase van de frequente verschillen)

Ik denk dat de hersenen uit de verschillen hier tussen, de bron in de 3 dimensionale leefwereld plaatsen.

Hoewel het toch wetenschappelijk is bewezen dat de fase van het signaal ermee te maken heeft begin ik er toch over te twijfelen. Een fase verschil is <1. Als het signaal 20000 Hz is, is de golflengte (307/20000)=0.015m dus 1.5 cm. Als we de maximale in afstand tussen oren 15 cm nemen, en minimaal 0 is gemiddeld 7.5 cm afstand tussen oren.

Dan zullen er dus 7.5/1.5=5 trillingen tussen het ene oor en het andere oor zitten, maar de golf komt in het oor dus op een fase 0 aan, want het zijn gehele trillingen.

In oor 1 komt ie aan op t=0, en in oor 2 komt ie 5 trillingen later aan.

Het faseverschil is 0. Maar als het signaal van 90 of 180 graden komt is het faseverschil ook 0. Hoe kan het oor daar iets uit opmaken?

Of is het misschien niet faseverschil, maar de totale tijd dat het signaal er langer overdoet om in het 2e oor te komen?

Hopelijk was het een beetje duidelijk , deskundigen?
Oud 22-08-2002, 20:39
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
het ene geluid is er gewoon sneller gehoort?( owkai ZOU kunnen toch?)
het ene geluid is harder?

de omstandigheiden dat het opvalt, zijn extreem laag. En al was het dan zo, dat je dan geen gevoel hebt van waar het vandaan komt, vind ik het nog knap van de natuur dat ik het normaal wel altijd weer weet . Het visuele aspect kan ook nog mee spelen.
(zand maakt meestal minder geluid dan een vogel)

verder heb ik ook nog iets gehoort over de oorschelp zo in elkaar zit, dat die ook mee helpt de lokatie van de geluidsbron te zoeken.

blaat
Met citaat reageren
Oud 23-08-2002, 19:53
Verwijderd
Citaat:
Kozak schreef:
De oren vangen eenzelfde signaal op. Alleen in de meeste gevallen zal het signaal eerder in het ene aankomen dan het andere oor. Alleen als de bron op 0 of op 180 graden ten opzichte van de proefpersoon zit zullen de afstanden gelijk zijn.
Er zal dus verschil zitten in:
- amplitude (wordt zwakker naarmate grote afstand wordt afgelegd)
- fase (omdat het geluid eerder in het andere oor aankomt, zal de fase van de frequente verschillen)

Ik denk dat de hersenen uit de verschillen hier tussen, de bron in de 3 dimensionale leefwereld plaatsen.

Hoewel het toch wetenschappelijk is bewezen dat de fase van het signaal ermee te maken heeft begin ik er toch over te twijfelen. Een fase verschil is <1. Als het signaal 20000 Hz is, is de golflengte (307/20000)=0.015m dus 1.5 cm. Als we de maximale in afstand tussen oren 15 cm nemen, en minimaal 0 is gemiddeld 7.5 cm afstand tussen oren.
Als de bron van het geluid op 0 of 180 graden t.o.v de proefpersoon zit, is er naar mijn idee geen faseverschil, dan vraag ik me inderdaad af hoe men een stilstaande geluidsbron kan lokaliseren.
En waarom deel je met 307 als je de golflengte berekent?(307/20000)
Met citaat reageren
Oud 23-08-2002, 20:29
Verwijderd
Citaat:
Kozak schreef:

Het faseverschil is 0. Maar als het signaal van 90 of 180 graden komt is het faseverschil ook 0. Hoe kan het oor daar iets uit opmaken?

Of is het misschien niet faseverschil, maar de totale tijd dat het signaal er langer overdoet om in het 2e oor te komen?
Het zit hem in de totale tijd dat het signaal er langer over doet om in het 2e oor te komen. Waarom? Geen idee, dat heb ik ergens gelezen , maar het klopt wel je hebt het over het feit dat als het signaal van 90 of 180 komt de oren op hetzelfde moment een signaal ontvangen, toch, dat je dan niet kunt horen van welke kant het komt? Volgens mij kan dat niet in de praktijk. Want als je berekend hoe groot het verschil is in microseconden tussen het horen met je beide oren als een geluid zich op bijv. 45 graden van 1 van je oren bevindt, zul je concluderen dat dat er vrij weinig zijn. Het geluid moet dus echt precies van 90 graden komen. En dat kan niet in praktijk, omdat je ook nog te maken hebt met allerlei stromingen van hoge druk naar lage druk die de richting een heel klein beetje kunnen veranderen.

Overigens heb ik ook ergens gelezen dat een uil 1 oor altijd een heel beetje hoger heeft zitten dan het andere, waardoor als hij in een boom zit hij precies kan horen waar een geluid vandaan komt (onder of boven), als hij bijv. in een boom zit.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2002, 20:35
Kozak
Kozak is offline
1. Ik deel door 307 omdat dat de snelheid van geluid in luch is in een bepaalde temperatuur (temperatuur hangt ook weer met druk samen).
2. En volgens mij is het inderaad total tijd die het erover doet inplats van fase. Ik las ook dat vogeltjes zulke smalle kopjes hebben dat het tijdsverschil tussen oren te klein is om door de hersens te worden verwerkt, en daarom hebben ze een speciaal mechanisme
Oud 23-08-2002, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Kozak schreef:
1. Ik deel door 307 omdat dat de snelheid van geluid in luch is in een bepaalde temperatuur (temperatuur hangt ook weer met druk samen).
2. En volgens mij is het inderaad total tijd die het erover doet inplats van fase. Ik las ook dat vogeltjes zulke smalle kopjes hebben dat het tijdsverschil tussen oren te klein is om door de hersens te worden verwerkt, en daarom hebben ze een speciaal mechanisme
volgens mij is de snelheid van het geluid in lucht over het algemeen 333 meter per seconde...
Met citaat reageren
Oud 23-08-2002, 21:55
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
perseus schreef:
volgens mij is de snelheid van het geluid in lucht over het algemeen 333 meter per seconde...
Dat is alleen maar zo bij een temperatuur van 273 K. Zoals al terecht is opgemerkt is de voortplantingssnelheid van geluid in een gas afhankelijk van de temperatuur die dat gas heeft.

@Kozak: dat betekent dat jij uit zou gaan van een temperatuur beneden 273 K, dus beneden het vriespunt van water. Mogelijk had je een hogere temperatuur in gedachten, bijvoorbeeld 293 K (kamertemperatuur) waarbij de geluidssnelheid volgens tabel 16A van Binas een waarde van 343 m/s heeft

Laatst gewijzigd op 23-08-2002 om 22:01.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten