Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Orion heeft idd wel wat. Straalt kracht uit (het betekent dan ook 'jager').
Verder vind ik Venus een schattige naam, de Godin van de Liefde :-) Tja, en tot slot zou ik ook nog wel Neptunus willen noemen, de God van de Zee... maar dat komt meer omdat ik dat de mooiste planeet van ons zonnestelsel vind ;-)
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Verder nog wat planeetnamen: Mercurius = boodschapper Venus = Godin van de Liefde Mars = God van de Oorlog (vanwege zijn bloedrode kleur) Jupiter = Koning der Goden (vanwege zijn grootte) Saturnus = God van de Oogst Uranus?? Neptunus = God van de Zee (vanwege zijn diepblauwe kleur) Pluto (wel leuk ter vermelding) is zo genoemd na een prijsvraag die onder kinderen werd gehouden na de ontdekking van deze planeet in de jaren '30 (v/d 20e eeuw).
||
![]() |
Citaat:
"Toen Tombaugh en zijn chefs de paneet probeerden te bekijken, viel dat erg tegen: de nieuwe wereld toonde geen schijfje, zoals dat bij planeten normaal is. Ook was het object veel zwakker dan Lowell had voorspeld. Men begon te twijfelen en pas op 12 maart 1930 maakten de astronomen hun ontdekking bekend. Daarop werd Lowell Observatory belegerd door publiek en pers en begon er een uitgebreid debat over de naam voor de planeet. Uiteindelijk werd het Pluto, de God van de Onderwereld, een God in eeuwige duisternis. De naam was een voorstel van een 11-jarig meisje!" Later heb ik eens bij een documentaire gehoord dat dat meisje de naam mocht geven, omdat ze de prijsvraag had gewonnen. Het stuk overtypte tekst komt overigens uit "Het zonnestelsel" van Rob Walrecht van de Stichting Cosmogram Amersfoort.
|
![]() ![]() klinkt wel lekker, het engelse mercury (toch?) nog iets beter. 1 lettergreep minder, mercuriUS is net te lang. Alpha Centauri is ook vet maar is dat een ster of een stelsel? Oow w8 is dat niet de meest-dicht-bij-de-aarde ster? Tell me if i'm wrong
||
Citaat:
![]() eigenlijk een dubbelster, maar ok ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hyperion is een bijnaam van Helios. Zo, weer wat naam betekenissen ![]() Mijn favo namen: Shauna en Antares (twee personages van mij heten zo ![]() ![]() |
![]() |
|
^^^^^^
uhmm ja maar, is het woord Maan niet gewoon de naam van het hemellichaam opzich? ik bedoel je heb ook de maan van Pluto bijvoorbeeld, en die heb dan weer een of andre naam, terwijl onze maan Maan heet... vin ik een beetje vrweemd opsig ![]()
|
Ik zie dat Orion populair is.. Ik vinnem ook tof, en herkenbaar. Het schijnt nogal toevallig te zijn dat er drie sterren zijn (de gordel van orion) die zo (voor ons lijken) op gelijke afstanden dicht bij elkaar op een lijn te staan en ook nog eens alledrie behoorlijk helder zijn
Iemand zei dat Orion ook een ster is, het is een nevel. Deze staat in het sterrenbeeld, ergens in zijn been. Als je onder de drie heldere horizontale sterren kijkt (de gordel..) zie je nog drie zwakkere sterren, de middelste is meen ik de orionnevel. Verder; Luna Cassiopeia (sterrenbeeld (W)) Alpha Centauri , beste Unknown Entity, is geen dubbel- maar zelfs een trinaire ster! Uranus , crcorp, is de griekse god van de hemel Sirius
||
![]() |
Citaat:
Tja... en waarom hebben we er geen andere naam voor verzonnen... De Maan is natuurlijk al veel langer bekend dan anderen manen. Vandaar dat die een andere naam hebben gekregen. Enkele grote en bijzondere manen: Phobos en Deimos (van Mars, "schrik" en "vrees") Io, Europa, Ganymedes en Callisto (de 4 Galileïsche manen van Jupiter) Titan (de grootste en interessantste van Saturnus) Triton (een maan met roze sneeuw die steeds korter naar de moederplaneet, Neptunus, toebeweegt) Charon (de maan van Pluto en dus af en toe het allerverste object dat ontdekt is en dat vast deel uit maakt van ons zonnestelsel).
||
![]() |
Citaat:
![]() Verder ga ik mijn eerste Sun kist natuurlijk Sun noemen ![]()
|
![]() |
feitjes:
* Charon is 1/2 zo groot als Pluto, en dus in verhouding de grootste maan in ons zonnestelsel * vanaf het oppervlak van Pluto zie je steeds dezelfde kant van Charon * vanaf het oppervlak van Charon zie je steeds dezelfde kant van Pluto * Phobos zit dichter bij zijn planeet dan alle andere manen in ons zonnestelsel. * Phobos zit zo laag dat hij in het westen opgaat, en met een pokkevaart langscheert. vaak twee keer per dag. * Phobos komt elke eeuw ongeveer 1.8 m dichter bij mars * Deimos is de kleinste maan van ons zonnestelsel bron: The Nine Planets |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
en waarom is de achterkant van de maan eigenlijk veel effener? het zou mij logischer lijken dat de voorkant dat is, omdat het een beetje door de aarde afgeschermd wordt. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar of zo'n naam 'mysterieus' klinkt is pure subjectieve onzin natuurlijk. Ik vind 'zon' best een cool woord hoor. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hehehe. Sirius vind ik een erg mooie naam voor een ster of planeet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() *krijgt HP fanfiction flashbacks* |
![]() |