Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
"Het ligt aan het maken van het imagebestand van de audio cd. Ik weet ook niet hoe het komt, maar sommige cdrom drives presteren het nog altijd om slecht audio te kopieren"
Dat is ook niet vreemd aangezien audio zéér spartaans op een schijfje geperst wordt. Geen enkele ruimte voor foutcontroles. Ruis zou overigens met het maken van een DIGITALE kopie niet voor mogen komen. M.a.w; gebruik Exact Audio Copy in de SECURE MODE voor het rippen van uw audio-CD's. Vervolgens kun je ze probleemloos met Nero branden. Je kunt zelfs rippen naar een .BIN en .CUE, met als gevolg dat je exact de juiste indices behoudt. |
![]() |
|
Verwijderd
|
@Kobuz:
"Veel mensen zeggen "Ik koop goedkope cdr's want je merkt het verschil toch niet". Ja juist, dat merk je dus echt WEL!!!!!" Ja, juist. Maar enige uitleg wáárom ontbreekt, en die nuancering lijkt me wel prettig in dit geval. Goed. In de eerste plaats zijn goede CD-R's over het algemeen een stuk langer houdbaar, ook in extreme omstandigheden. In de tweede plaats is het zo dat een inferieure CD-R minder goed leesbaar is voor veel CD-spelers. Dat heeft te maken met kleur en materiaaltype. Dye is bepalend voor leesbaarheid. Nou zullen veel mensen denken 'mijn goedkope CD-Rs worden ook goed gelezen door mijn speler', en dat is ook zo, maar men vergeet 'misreads' door slechte reflectering (9 van de 10x veroorzaakt door een minder goede CD-R). Een CD-speler heeft altijd een redelijk geavanceerd foutcorrectie-systeem aan boord. Welnu, data CD's (m.a.w. CD-ROMS) hebben een stukje 'overtollige' informatie aan boord, als hulp voor het foutcorrectiesysteem voor de CD-speler. Audio-CD's daarintegen hebben géén extra informatie aan boord, dus fouten kunnen veel minder goed 'gecorrigeerd' worden door het foutcorrectiesysteem van de CD-speler. Foutcorrectie (eigenlijk mag je het niet eens zo noemen; want het is geen correctie maar een 'verdoezeling' in het geval van audio) in CD-spelers werkt in feite zo; er is geen ruimte op de disc voor hulp, dus moet-ie het zelf doen. Daar zijn verschillende methodes voor, afhankelijk van de prijs van jouw apparaat. Een mogelijkheid is het domweg 'wegdrukken' van het foutief gelezen signaal. Komt dus neer op een hele korte pause. (Dit geschiedt al dan niet met een hele fijne fade-in/fade-out). Het systeem kan ook de missende data gaan 'berekenen' aan de hand van het stukje vóór en het stukje ná de foute data. Dan krijg je dus wel afwijkingen, maar het valt al stukken minder op dan de eerste methode. Either way, het lijdt altijd tot vervorming van het geluid. Het hoeft lang niet altijd hoorbaar te zijn, maar vaak is het wel zo dat je frequentiegebieden mist, een stukje stereobeeld, geluidshelderheid en/of dynamiek. Wanneer de fout"correctie" faalt zal de CD gaan skippen. Het hangt dus totaal van de CD-speler af of je überhaupt iets hoort (tot op zekere hoogte). Maar voor data-CD's is het dus een ánder verhaal; aangezien er op data-CD's wél ruimte is voor een errorcorrectie. Met andere woorden; per saldo maakt het voor data-CD geen reet uit. Op de houdbaarheid van de CD-R an sich na. Voor audio-CD's ben je dus -op papier- beter uit met "goede" CD-R's. Mocht je niet weten wat goede CD-R's zijn zal ik je een paar fabrikanten influisteren; Mitsui, Taiyo Yuden en Kodak. Let op: een fabrikant is héél wat anders dan een mérk op CD-R gebied! |
Advertentie |
|
![]() |
|
|