Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2002, 22:01
moenbase
moenbase is offline
Zijn 'knappe' mensen 'gelukkiger' dan 'minder-knappe' mensen?

Barst maar los zou ik zeggen...
Oud 02-09-2002, 22:06
muckymouse
muckymouse is offline
vast wel, ze krijgen iig mer aandacht, en hebben misschien eigenwaarde
Oud 02-09-2002, 22:16
moenbase
moenbase is offline
Vooral dat meer aandacht krijgen heeft een grote impact op heel het gebeuren denk ik.
Krijg je veel aandacht dan wordt je meer gewaardeerd.
Krijg je minder tot 'geen' aandacht dan ga je je eigen snel afvragen waarom je niet zoals hen ('de knappe') mensen bent.
Oud 02-09-2002, 22:17
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
moenbase schreef:
Zijn 'knappe' mensen 'gelukkiger' dan 'minder-knappe' mensen?

Barst maar los zou ik zeggen...
Dat hoeft niet per se zo te zijn. Kan niet uit mn woorden komen vandaag, dus later misschien meer.

Jarig? Zo ja gefeliciteerd
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 22:28
Vice
Vice is offline
Niet mee eens. Iemand kan heel knap zijn, maar het gevoel hebben dat die lelijk is.
Oud 03-09-2002, 02:28
dystopia
dystopia is offline
Allereerst knap en lelijk zijn subjectieve begrippen. Gelukkig!

Knap zijn, als in dat veel mensen je knap vinden, heeft ook zat keerzijdes hoor. Jaloezie, teveel aandacht, scheve opmerkingen, geile mensen, bekendheid, sommige mensen beschouwen je meteen als dom.

Bovenal, je kiest er niet voor dat anderen je knap of lelijk vinden. Je kunt je wel opmaken en je haar netjes doen en nette kleren aan ed. of andere toepassingen om er mooier uit te zien maar tot daar houdt het op. De rest mag de medemens jou op beoordelen. Mja endat heeft allemaal zowel positieve als negatieve gevolgen.

Ik denk niet dat je zomaar per definitie kunt stellen dat knappe mensen gelukkig zijn en minder knappe mensen ongelukkig. Er is meer in het levendan uiterlijk. Zoiets kun je alleen concluderen na uitgebreide analyses enonderzoeken.
Oud 03-09-2002, 05:24
An
An is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Allereerst knap en lelijk zijn subjectieve begrippen. Gelukkig!

Knap zijn, als in dat veel mensen je knap vinden, heeft ook zat keerzijdes hoor. Jaloezie, teveel aandacht, scheve opmerkingen, geile mensen, bekendheid, sommige mensen beschouwen je meteen als dom.

Bovenal, je kiest er niet voor dat anderen je knap of lelijk vinden. Je kunt je wel opmaken en je haar netjes doen en nette kleren aan ed. of andere toepassingen om er mooier uit te zien maar tot daar houdt het op. De rest mag de medemens jou op beoordelen. Mja endat heeft allemaal zowel positieve als negatieve gevolgen.

Ik denk niet dat je zomaar per definitie kunt stellen dat knappe mensen gelukkig zijn en minder knappe mensen ongelukkig. Er is meer in het levendan uiterlijk. Zoiets kun je alleen concluderen na uitgebreide analyses enonderzoeken.

amen
Oud 03-09-2002, 06:30
Verwijderd
Het probleem van knappe mensjes: de gedachte dat niemand echt van ze houdt, omdat haast alle jongens / meiden haar / hem als object zien.

Het probleem van onaantrekkelijke mensjes: de gedachte dat niemand hem / haar ziet staan en ze daardoor een laag zelfbeeld hebben.

Zijn knappe mensen gelukkiger dan minder-knappe mensen? Neuh, ik denk het niet. Het verschil zal niet al te groot zijn in ieder geval. Knappe mensen lijken alleen vaak gelukkiger, omdat ze meestal ook socialer zijn (hoger zelfbeeld dan minder knappe mensen -> minder sociale spanning -> vrijer in omgang).
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 08:35
Rufus
Rufus is offline
na veel vuldig gepraat te hebben over dit onderwerp is een profesioneel panel erachter gekomen.

je kan als je mooi bent ook niet lekker in je vel zitten. dat straal je dan ook uit. dus daar heeft het mee te maken. als je je lelijk voelt ga je er ook lelijk uit zien. misschien dat dat 't is? dus dan doe je jezelf niet ten goede. mensen zijn mensen en er zijn er zoveel dat je dit soort stellingen nooit met ja kan beantwoorden...
Oud 03-09-2002, 08:52
pienie
laten we gewoon zeggen dat alles zijn eigen problemen meebrengt...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 10:27
king112
king112 is offline
minder knap zijn is niet erg
knap is is hartstikke leuk je kan zo iemand krijgen die je leuk vind
maar lelijk zijn is wel erg
ik bedoel als je niet knap bent maar wel gewoon zal je opzich niet moeten klagen
maar als je er gewoon lelijk uitziet en men zegt dat gewoon tegen je is dat minder aangenaam.
heel erg knap zijn maaar weinig mensen als je de heledag tv kijkt en dan buiten rond kijkt zie je dat de mensen een stuk minder knap zijn.
trouwens van de mensen die zo knap zijn zijn meestal populair en vinden dat zelf niet eens leuk dat zal je wel willen met hun te ruilen maar dat gaat eenmaal niet.
knap of minder knap is niks verkeeds aan als je maar niet zo lelijk ben(zoals ik)
Met citaat reageren
Oud 03-09-2002, 11:28
aguila
aguila is offline
Ik ben et er niej mee eens.

Kijk iemand die knap is kan ook heel veel problemen hebben, of die kan zichzelf lelijk vinden. En minder knappe mensen kunnen precies etzelfde hebben, Maar et is dus niet zow dat knappe mensen gelukkiger zijn...
Oud 03-09-2002, 11:44
20marianne12
20marianne12 is offline
Nee je het maakt voor je gelukkigheid echt niet uit of je knap of lelijk bent... als je echt gelukkig bent straal je dat volgens mij ook wel uit en ga je er dus leuker uitzien. Volgens mij mensen die heel erg graag knap gevonden willen worden door de buitenwereld en dus heel erg met hun uiterlijk bezig zijn zijn meestal niet echt gelukkig...
Oud 03-09-2002, 15:43
moenbase
moenbase is offline
Jezelf wel of niet knap vinden is misschien meer iets dat tussen de oren zit.

De één vind zich wel leuk er uit zien terwijl anderen ze weer als 'niet-knap' of 'lelijk' beschouwen. Zo is het dan ook met mensen die zich niet knap vinden, maar het eigenlijk wel zijn in de ogen van (een hoop) anderen.
Oud 03-09-2002, 21:37
A loved one
A loved one is offline
Ja, over het algemeen wel. Natuurlijk hebben ze dezelfde problemen (blablabla...), maar ze kunnen zich met een ding troosten; ik ben in ieder geval knap. Zoals sommige mensen zich troosten met de gedachte dat ze slim zijn, of "anders dan de massa" (aargh!!). Dus ze hebben een extra voordeel, zeker als ze óók nog slim zijn (slim + knap is beter dan alleen maar knap, of alleen maar slim).
Maar ja, das voor iedereen anders natuurlijk...
(het is mich et wah?)

Citaat:
moenbase schreef:
Vooral dat meer aandacht krijgen heeft een grote impact op heel het gebeuren denk ik.
Krijg je veel aandacht dan wordt je meer gewaardeerd.
Krijg je minder tot 'geen' aandacht dan ga je je eigen snel afvragen waarom je niet zoals hen ('de knappe') mensen bent.
Maar niet alleen knappe mensen krijgen meer aandacht. Ook mensen die goede prestaties leveren, of iets uitzonderlijks kunnen, bv. schrijvers van een bestseller. Die hoeven niet per definitie knap te zijn. Zo kan iedereen dus zijn aandacht verdienen (Ik quote uit de HP: "de nieuwe status van de toekomst heet aandacht). Als je niet uitzonderlijk knap bent, maar wel erg intelligent, goed in sport, kampioen karate of als je je eigen truien breit, kan je zo toch nog aandacht krijgen. Dus eigenlijk zit het best eerlijk in elkaar ().
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 10:20
Heleentjuh
Heleentjuh is offline
Niemand is lelijk vindt ik.....Vaak hebben de knappere mensen een eigen dunk van hiet tot....En die vinden zichzelf vaak beter dan anderen....

Ik vindt dat je naar het innerlijk moet kijken....dan pas kun je zien of iemand knap is of lelijk...

Wat moet je met een man/vrouw die supperknap is maar je alleen maar als een stuk stront behandeld??

Daar heb je helemaal niks aan....
Oud 04-09-2002, 10:52
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Heleentjuh schreef:
Wat moet je met een man/vrouw die supperknap is maar je alleen maar als een stuk stront behandeld??

Daar heb je helemaal niks aan....
Gek dat toch er toch een hoop meisjes zijn die daar toch echt zelf voor kiezen.

"hij behandeld mij niet echt goed, maar hij is wel heel knap/leuk!"
Dat soort uitspraken heb ik al meerdere malen gehoord, en niet alleen op dit forum.
Of nog erger is het eigenlijk wanneer anderen het bemerken bij hen dat ze behandeld worden op een voor-jou-onredelijke-manier.
Oud 04-09-2002, 10:58
Heleentjuh
Heleentjuh is offline
Citaat:
moenbase schreef:

Dat soort uitspraken heb ik al meerdere malen gehoord, en niet alleen op dit forum.
Of nog erger is het eigenlijk wanneer anderen het bemerken bij hen dat ze behandeld worden op een voor-jou-onredelijke-manier.
Das erg dom.....Je leert iemand toch wel kennen....Je stapt toch niet zomaar in een relatie.... En als ze dan beginnen te zeiken van : Hij behandelt me slecht.....Tja dan had je eerst maar ff beter moeten kijken vindt ik....
Oud 04-09-2002, 11:02
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Heleentjuh schreef:

Das erg dom.....Je leert iemand toch wel kennen....Je stapt toch niet zomaar in een relatie.... En als ze dan beginnen te zeiken van : Hij behandelt me slecht.....Tja dan had je eerst maar ff beter moeten kijken vindt ik....
Laten we het maar weer op et onderwerp houden anders wordt ie dalijk verplaatst naar Liefde & Relatie
Oud 04-09-2002, 11:04
Heleentjuh
Heleentjuh is offline
Citaat:
moenbase schreef:

Laten we het maar weer op et onderwerp houden anders wordt ie dalijk verplaatst naar Liefde & Relatie
Ja idd...
Oud 04-09-2002, 18:48
Miss Helena
Miss Helena is offline
NEENEENEENEENEENEENEENEENEENEENEENEENEENEENEE
mijn mening is denk ik wel duidelijk...
Oud 06-09-2002, 15:48
de doornvogel
de doornvogel is offline
ik praatte toevallig vandaag met een heel knap (en écht knap, iedereen fluit naar haar ) depressief meisje. Ze vond zichzelf lelijk en ze gedroeg zich belachelijk vond ze zelf. Ze was echt een modelletje en toch hartstikke depressief. Toen dacht iik: ik ben niet knap maar vele malen gelukkiger
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 15:50
Screenager
Screenager is offline
Het lijkt me inderdaad onzin... it's all in your head...
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 16:51
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Miss Helena schreef:
NEENEENEENEENEENEENEENEENEENEENEENEENEENEENEE
mijn mening is denk ik wel duidelijk...
Je mening wel, ja, alleen nu nog een argument waarom je het niet vindt?
Alsjeblieft.
Oud 06-09-2002, 16:52
Quiana
Quiana is offline
Mja, ik ga mee met de mening van anderen.
't hangt er idd helemaal vanaf hoe jij je erbij voelt.
Als iemand die heel knap is een minderwaardigsheidscomplex krijgt doordat hij/zij denkt dat er alleen naar d'r/z'n uiterlijk word gekeken, is die echt niet gelukkig ofzo.
Maar, iemand die knap is, zal makkelijker vrienden maken, een vriend(in) krijgen etc.
Mensen die er knap uitzien krijgen toch wel eerder vrienden dan mensen die er minder knap uitzien.
Oud 06-09-2002, 16:59
miekmuis
miekmuis is offline
Ik weet het niet... knappe mensen kunnen het ook moeilijk hebben, maar ik weet wel dat ik een stuk gelukkiger zou zijn als ik knap was...
Oud 06-09-2002, 17:07
Angeles
Angeles is offline
Knappe mensen zijn misschien gelukkiger in de zin van dat ze dát probleem (tobben over hun uiterlijk of zelfs buitengesloten of gepest worden op basis van hun uiterlijk) niet hebben. Andere problemen kunnen ze natuurlijk wel hebben. Hoewel er misschien ook knappe mensen zijn die zichzelf niet knap vinden. Misschien zijn - in dat opzicht dan - mensen die tevreden zijn met hun eigen uiterlijk gelukkiger, of ze nou in werkelijkheid echt knap zijn of niet.

Als je heel erg knap bent kun je daardoor wel allerlei andere problemen hebben: jaloezie van andere meiden, daardoor buitengesloten worden en weinig vriendinnen hebben, mensen die denken dat je arrogant bent, lastig gevallen worden door jongens, leuke jongens die je niet durven te benaderen, jongens die alleen iets met je willen om met je te pronken, niet serieus genomen worden omdat er door sommige mensen wordt gedacht: mooi = dom, enzovoort, enzovoort.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 17:12
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:
ik praatte toevallig vandaag met een heel knap (en écht knap, iedereen fluit naar haar ) depressief meisje. Ze vond zichzelf lelijk en ze gedroeg zich belachelijk vond ze zelf. Ze was echt een modelletje en toch hartstikke depressief. Toen dacht iik: ik ben niet knap maar vele malen gelukkiger

Uitzonderingen zijn er altijd, 't ging me meer om het 'in het algemeen'. (Zonder te generaliseren!)
En natuurlijk ook hoe jullie er over denken. [Zie topic-onderwerp]

Niet om 1 meisje die zich toevallig depri voelt maar bloedmooi is.

Oh trouwens...'k wil nog even inhaken op de woorden 'gelukkig zijn'....

Ik kan me best voorstellen dat als iemand b.v. een familielid verliest hij of zij niet gelukkig is op dat moment. Het gaat me ook meer om de problemen die zich voordoen bij dat persoon zélf die te maken hebben met b.v. zelfacceptatie.
Oud 06-09-2002, 17:24
Miss Helena
Miss Helena is offline
Citaat:
moenbase schreef:

Je mening wel, ja, alleen nu nog een argument waarom je het niet vindt?
Alsjeblieft.
Men dat ik knap ben... Ik voel me niet knap... Echt niet. Ik zeg t niet om dan te horen dat ik t toch wel ben, maar als ik in de spiegel kijk, zie ik echt geen knap meisje... Daarbij komt dat ik op dit moment absoluut niet gelukkig ben, en als ik uitga van de mening van andere mensen (dat ze me dus knap vinden) klopt je stelling dus niet. Verder sluit ik me aan bij de andere argumenten.
Oud 06-09-2002, 17:53
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Als mensen zich knap VOELEN, voelen ze zich denk stukken beter + zekerder als mensen die zich lelijk voelen.
Oud 08-09-2002, 12:43
LiViNg EnD
LiViNg EnD is offline
Denk het niett... waarommm weet ik niett precies.. maar ik ziej zelf meeeeer hele ''knappe'' mensen bij mij in de kliniek.. zitten.. dan oerlelijke...
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 13:59
CoolJessy
CoolJessy is offline
boeiuh alsof het iets uitmaakt of je knap of lelijk bent, als je vrienden hebt, en gewoon mensen die van je houden om wie je bent, en geen ernstige problemen hebt (zoals mishandeling Ed.) dan is volgens mij iedereen gelukkig en maakt het echt niet uit of je knap of lelijk bent.

misschien wel in zin dat knappe mensen zich zekerder voelen en daardoor meer vrienden hebben, maar dat gaat dan weer over de vraag zijn knappe mensen zekerder van zichzelf als lelijke mensen..

Ik vind mezelf niet lelijk maar ook niet knap en als ik dat dan zeg, dan krijg ik van die reacties: vind jij jezelf lelijk dan heb je echt een probleem, want je bent helemaal niet lelijk.
ook al vind ik dat van mezelf, ik kan niet zeggen dat ik ongelukkig ben en heb dus ook geen probleem.
Oud 08-09-2002, 18:06
rozijntje
rozijntje is offline
Citaat:
moenbase schreef:

o ja enkel meisjes kiezen daarvoor jongens kijken nooit enkel naar uiterlijk.

mensen, neem het van mij aan, ik heb er zelf geen wetenschappelijk onderzoek naar verricht maar ik ben er zeker van dat als dit gebeurt de uitkomst de volgende gaat zijn:

knappe mensen zijn gelukkiger dan on-knappe (of gewoon lelijke) mensen. uiterlijk is in onze maatschappij, en vooral in sociale contacten en relaties, ongelooflijk belangrijk geworden.
wie niet knap is, moet iets heeeel uitzonderlijks doen om toch nog mee te tellen. wie knap is, hoeft verder niets bijzonders te doen om toch haar/zijn deel van de aandacht te krijgen.

wie knap is, heeft in elk geval bijna altijd een hoger zelfbeeld (tenzij door jeugdtrauma's of iets dergelijks), ook al omdat iedereen veel aardiger is tegen een knap dan een lelijk iemand.
Oud 08-09-2002, 18:19
Angeles
Angeles is offline
Citaat:
rozijntje schreef:

wie knap is, heeft in elk geval bijna altijd een hoger zelfbeeld (tenzij door jeugdtrauma's of iets dergelijks), ook al omdat iedereen veel aardiger is tegen een knap dan een lelijk iemand.
Maar je hebt ook veel te maken met afgunst, eenzaamheid (door afgunst van anderen), lastiggevallen worden, vooroordelen ('mooi = dom'), het feit dat schoonheid soms intimideert ('ik stap maar niet op hem/haar af, hij/zij kan zoveel anderen krijgen' => veel leuke meisjes of jongens durven je niet te benaderen). Enzovoort.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 19:21
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
denk ik niet!

knappe mensen hebben bv problemen met hun ouders,of in vriendschap,
terwijl 'minder knappe' mensen een zalige familie-en vriendschapsband kunnen hebben.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 19:24
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef:
denk ik niet!

terwijl 'minder knappe' mensen een zalige familie-en vriendschapsband kunnen hebben.
Ehm, volgens mij heeft dat totaal niet te maken met het feit dat je knap/minder knap bent..
Knappe mensen kunnen ook een goeie familie- en vriendschapsband hebben, minder knappe mensen kunnen ook problemen hebben met hun ouders/vriendschappen.
Oud 08-09-2002, 19:29
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Betamethason schreef:

Ehm, volgens mij heeft dat totaal niet te maken met het feit dat je knap/minder knap bent..
Knappe mensen kunnen ook een goeie familie- en vriendschapsband hebben, minder knappe mensen kunnen ook problemen hebben met hun ouders/vriendschappen.
zoals ik al zei, daar duidde ik ook niet op. Het ging mij meer om de onzerkheid die eventueel ook speelt bij 'knappe' mensen.
Oud 08-09-2002, 21:21
Verwijderd
Neuh, maakt geen hol uit. Echt niet. Van alle mensen die ik ken zijn de knappere vaak zelfs de ongelukkigere.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 21:27
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Neuh, maakt geen hol uit. Echt niet. Van alle mensen die ik ken zijn de knappere vaak zelfs de ongelukkigere.
'k ken wel een aantal 'knappe' mensen die zich 'opzettelijk' laten kwetsen. Maar dat is dan (vaak) hun eigen schuld.
Oud 08-09-2002, 22:46
Genesis
Genesis is offline
ik ben het absoluut niet met de stelling eens.

Gewoon omdat je uiterlijk maar 1 van de vele dingen is die bepaalt hoe je je voelt. En dan nog is het van zoveel factoren afhankelijk.
Bovendien is het geheel nogal subjectief gesteld

Genesis
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 16:28
rozijntje
rozijntje is offline
Citaat:
Angeles schreef:

Maar je hebt ook veel te maken met afgunst, eenzaamheid (door afgunst van anderen), lastiggevallen worden, vooroordelen ('mooi = dom'), het feit dat schoonheid soms intimideert ('ik stap maar niet op hem/haar af, hij/zij kan zoveel anderen krijgen' => veel leuke meisjes of jongens durven je niet te benaderen). Enzovoort.
klopt wel (in beperkte mate).

die afgunst, dat is wel waar, maar als ik rond mij kijk, gebeurt dat maar op kleine schaal (ik ben ook bijzonder afgunstig op mijn beste vriendinnen, maar daar ondervinden zij toch geen nadeel van)
eenzaamheid? das toch nieuw voor mij. ken weinig mooie mensen die eenzaam zijn.
lastiggevallen worden: zeker wel waar, natuurlijk wel eerder voor meisjes dan jongens, maar dit is dus wel degelijk een punt
vooroordelen: misschien in lichte mate, maar vaak wordt ook van bijvoorbeeld een dik iemand aangenomen dat hij/zij dom is. geldt helemaal niet alleen voor knappe mensen.
intimidatie: kan wel meespelen ja. maar toch ook eerder beperkt lijkt me.
Oud 09-09-2002, 16:30
rozijntje
rozijntje is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef:
denk ik niet!

ja. "kunnen hebben".

ik zeg ook niet dat uiterlijk de enige reden is tot geluk of depressiviteit, maar wel dat algemeen gezien knappe mensen hoger zelfbeeld etc. hebben.
tenslotte bestaat er geen verband tussen familiebanden en uiterlijk.
Oud 14-09-2002, 09:44
Winner
Winner is offline
Theorietje van mij hierover: Ik denk dat knappe mensen die zichzelf lelijk vinden net zo ongelukkig zijn als lelijke mensen die zichzelf lelijk of knap vinden. Het gelukkigst zijn de mensen die zichzelf accepteren en zichzelf niet knap dan wel lelijk vinden.
Reageren

Regels voor berichten