Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Hehe, typisch. (Duits)
Dit heeft denk ik niet te maken met je leeftijd, maar met de instelling van je ouders. Ik heb juist de tegenovergestelde situatie met mijn ouders. Het idee dat ze het belachelijk vinden als ik zoiets zou vragen. Ze praten uit zichzelf nergens over, ze hebben nu zo'n beetje geaccepteerd dat ik een suffe ouwe lul ben, die nooit iets gevaarlijkers doet dan op sites komen die niet een baby-sit-icoontje hebben. Ook niet het idee dat ze me voor vol aanzien. Maar ik denk wel dat ik met ze kan praten, durf alleen niet zo goed. Maar ik heb ook het idee dat het ze wél kan schelen, er alleen niet over kunnen praten ofzo. En dat zit je ook weer als je er niet over begint. (HAHA, ik ben nog een kind, onzekerheid, oeh!)
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
In beide kwesties hebben je ouders gelijk. Je mag je dan ook niet langer tegen hen verzetten.
Het tweede is nog erger dan het eerste. Want bij iemand slapen zonder aan hem/haar te komen is minder erg dan een operatie laten uitvoeren op een gezond lichaam, uitsluitend om een correctie op de schepping uit te voeren. Schaam je. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Verwijderd
|
Weer ontopic: oorzaak - gevolg.
Hoe denken je ouders over jou? Wat zijn hun ideeën over jou? Misschien hopen ze wel dat hun kleine meisje het nog helemaal gaat maken. Ze was immers goed op weg; zo volgt ze bijvoorbeeld Atheneum (gaat het nu nog steeds goed?) ![]() Wel nu, wat gebeurt er nu? 1) Dochterlief wil een piercing laten zetten. Zou dit in strijd kunnen zijn met bepaalde ideeën die ze erop na houden? Bijvoorbeeld: "Een navelpiercing valt niet zo op, maar wanneer mensen met piercings beginnen, blijft het meestal niet bij eentje. Als ze later succesvol wil zijn in haar beroep, zal ze enigzins representatief moeten zijn" .. ik schrijf maar wat hoor ![]() 2) Het vriendje. Het vertrouwen is reeds geschonden; je had seks met hem hoewel ze het er absoluut niet mee eens waren (dit is geen verwijt hoor, maar bekijk het van hun kant). Ouders beoordelen de vriend van hun dochter. Wat voor opleiding volgt hij? Of werkt hij al? Zit er toekomst in? Waarom waren er problemen bij hem thuis? Goed, wat ik dus probeer te zeggen: als deze basis al helemaal verstoord is, zullen ze hem nooit zomaar accepteren en altijd moeilijk doen. Daar zijn ouders voor. Ze hebben een beschermfunctie, ook al kan je die missen als kiespijn ![]() Edit: probeer dus aan deze 'basis' te sleutelen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ervaar dit aan de reacties van mijn ouders op mijn zusje (die ook vaak zo reageert). Gevolg is een moeder die opmerkingen maakt als "moet ze nou per se elk vrij moment bij hem zijn?" en een vader die per se zijn macht wil uitoefenen "dit is altijd nog mijn huis en zolang je hier woont, bepaal ik wat je doet". Met de hoofd door het muur is dus erg fout. Daar kun je wel iets aan doen, door beroep te doen op hun geweten. Vaak is het niet meer dan een kwestie van redelijkheid (echter wel van beide kanten). |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is heel belangrijk wanneer en hoe je een vraag stelt. Doe het bijvoorbeeld onder eten. Stel de vraag rustig. Kwaad worden en huilen is inderdaad niet een effectieve reactie. Zeg gewoon tegen jezelf dat zij door die reactie winnen. Want zo is het wel. Je hebt ze namelijk niet aan het denken gezet maar opgegeven. je hebt ze er veel meer mee als je kalm blijft, tot het ergelijke toe. Gepaste rustige antwoorden geven, een beetje toegeven, begrip tonen maar toch laten zien dat je zelf ook keuzes kunt maken. Als je op zo'n evenwichtige volwassen manier reageert is het voor hun een stuk moeilijker om jou als een klein kind te behandelen. Want vaak gaat het mis als je ouders de rol van gezagvoerder aannemen. Want dan neem jij toch automatisch de rol van kind aan. Het is moeilijk dat te doorbreken maar ik denk dat het je wel gaat lukken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hij moet altijd het idee hebben in controle te zijn. De vraag is dus hoe je hem dat idee kunt geven, terwijl je toch doet waar je zin in hebt. Helaas is dit niet zo eenvoudig.. De vriend van mijn zusje is nu min of meer geaccepteerd, omdat hij ons hielp bij het renoveren van het huis. Mijn vader waardeert bepaalde eigenschappen van hem, zoals: - hij is rustig (impliciete persoonlijkheidstheorie -> vader zal denken dat vriendje daardoor ook niet zo snel gekke dingen zou uithalen) - bereid om te helpen / werken - enz.. Hierdoor mag hij nu ook zo nu en dan bij ons thuis komen, zonder dat onze pa over zijn toeren gaat. Het leuke - althans wat ik leuk vind - is dat mijn vader het eerst helemaal niet wou, maar - omdat we voor het renoveren van het huis hulp nodig hadden - zelf het idee had om de vriend van mijn zusje te laten helpen, zodat "hij dan ook eens langs mag komen". Op die wijze bepaalt hij zelf wat mag en niet mag; hij bakent op kinderlijke wijze zijn territorium af. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
T/m je 21ste zijn je ouders iig financieel verantwoordelijk voor je. Maar als je 18 bent ben je volwassen en hebben ze dus eigenlijk niks over je te vertellen. Alleen is dat dus moeilijk als je nog thuis woont. Dan is het hun huis en hebben ze dus wel nog wat over je te vertellen...
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lifestyle |
gendebender Robyn17 | 12 | 25-07-2013 21:12 | |
De Kantine |
Weerwolfspel 69 #3 Verwijderd | 500 | 07-06-2010 20:21 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Zonder vleugels bereik ik de hemel ook wel. Ieke | 0 | 03-08-2005 20:53 | |
Werk, Geld & Recht |
wonen in amersfoort dwight88 | 20 | 09-06-2005 20:17 | |
Liefde & Relatie |
Hoe pak ik zoiets nou goed aan Sweetboy1819 | 14 | 19-01-2004 09:55 | |
Liefde & Relatie |
Hoe pak je zoiets aan?? Blisss | 10 | 07-11-2003 18:01 |