ik vind het immer een extreem geil gevoel als ik bijvoorbeeld 1 woord heb gevonden, dat 2 alledaagse woorden beschrijft, als ik een prachtig simpel of moeilijk beeld heb gevonden dat als metafoor dient voor een respectivelijk moeilijke of simpele zaak, of als ik zo met de taal gespeeld heb dat zij anderen blij maakt. Hierbij probeer ik mijn echte gevoelens weer te geven, maar is het tevens niet mogelijk hiervan af te wijken, omdat wat je schrijf, altijd een gevoel weergeeft. Ook al schrijf jij over een oog in je endeldarm of over het hebben van een enorme stijve lul, dan heeft het nog jouw gevoel ten opzichte van het leven aan. Vaak brengen dingen als brainstorm sessies de echte grote gevoelens naar boven in schrikbarend mooie bewoordingen, dingen als liefde, haat, geluk, depressiviteit, moord, sterven enz. Ik denk dat het goed is om een gedicht in haar vorm te perfectioneren, maar ik denk niet dat er een objectief perfect gedicht bestaat. Alle gedichten geven op het moment zelf perfect het gevoel op dat puntje van de tijd weer. Natuurlijk kun je streven naar een zo mooi mogelijk ritme en taalgebruik, geen taalfouten en een goed uiterlijk van het gedicht. Dat is denk ik het enige perfectionisme dat je kunt hebben.
De grote woorden kunnen nooit groot genoeg zijn voor een gevoel, omdat een gevoel oneindig groot is, en een woord enkel beperkt van zichzelf. Echter, 2 woorden bij elkaar geplaatst, 3, 4 of 5 woorden, of zelfs een hele zin kunnen het weergegeven gevoel zo exponentieel de hoogte in doen groeien. 10 woorden in 1 zin zeggen 1000 keer zoveel dan 10 losse woorden. Wat denk je dat je kunt doen als je metaforen gaat gebruiken en andere stijlmiddelen, om de grote woorden als het ware te versimpelen, of te bemoelijken, of uit te diepen. Ik denk dat je altijd grote woorden mag gebruiken in poëzie, omdat er in poëzie geen mogen en niet-mogen bestaat, maar ook voor mezelf vind ik dit geoorloofd, immers, de woorden zijn niet voor niets groot. En natuurlijk zeg ik niet alleen liefde, verdriet, schoonheid, haat, geluk, ongeluk of wat dan ook. Ik kan de term eerst laten vallen en haar dan subtiel uitdiepen in enkele strofen. Als ik het over liefde heb, en dat heb ik vaak, dan kan ik het hebben over wat er mis ging, waarom het mis ging, hoe ik mij voel, wat er speelt etc. Dan heb je al een zoveel groter gevoel beschreven dan wanneer je enkel op 1 begrip afgaat. Je hebt mensen dan de achtergrond getoond, of laat hen bijvoorbeeld nadenken door ene schier-onbegrijpbaar beeld te gebruiken. Als je erover na gaat denken is niet perfect en is niets beschrijfbaar. Hoe beschrijf ik immers de stoel waarop ik zit, of de fiets waarop ik rijd, of het teelepeltje waarmee ik mijn thee roer? Die voorwerpen beschrijf ik altijd te weinig en te klein. Ik zal altijd een mogelijke nuance vergeten te beschrijven. Ieder atoom zou de beschrijving immers anders maken. Welnu, onze gevoelens, zijn die niet onmeetbaar veel groter dan een teelepeltje of een fiets? Dan is het dus nooit mogelijk deze ook maar perfect te beschrijven. Dan moet je dus je normen bij gaan stellen. Je moet zeggen: Ik heb het hierbij nu voor mij op de beste manier beschreven die ik mij nu kan voorstellen! Dan is het dus voor dat moment voltooid, perfect. Nuance is altijd goed denk ik. Je moet vanuit een andere standaard beginnen te oordelen. Naar mijn mening zijn alle gedichtne perfecte weergaven van gevoelens, als jij anders denkt, denk je dan ook niet dat je vanuit het gemiddelde gedicht moet gaan oordelen en moet zeggen: Shit, mijn laatste gedicht is vergeleken bij anderen, of vergeleken bij mijn gemiddelde, voor zover je gedichten al kunt vergelijken, voor mij zoveel mooier: 'dit is gewoon verschrikkelijk perfect'!
|