Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2001, 10:52
ratsja
ratsja is offline
Langzaam vereeuwigd mijn ziel in dromen,
deelt de nacht een traan,
verdwijnt mijn luchtspiegel over zomervelden,
dalen gedachten mijlen onder zee,
huilen ogen nu richting maan.

Schaduwen zullen lengen, de avond valt,
't zal mijn heenkomen vergezellen.
Mijn rare dans;
slechts omringd door een fluwelen lauerkrans .

Daar bij nacht aan zee,
verdwijnt deze onzichtbare onsterfelijkheid.
Maar nu zit ik nog rustend in mijn vertrek
en is de dans van zeven sluiers veranderd in een dal
krijg 'k zelfs geen medelijden uit dit glinsterend heelal.

En zoals rozen, welke nu sluiten
voel ik me verloren aan de wereld,
zijn mijn tranen nu op de grond verspild,
het wenen voor eeuwig gestild.

Wachtend nabij dit watervlak weerklinken
ijle stemmen op het strand,
onverstaan
en galmen een baan
langs dit duisternacht.

Terwijl aan de andere kant van het donkere water
een stille kust,
mij brengt tot eeuwige rust
en zie ik mijn ziel net nog even
de
evenaar
passeren.

----------------------------
na lang schrijven, aanpassen veranderen, door anderen laten lezen is ie dan af.....
of het ook mooi is........hoor ik wel

groetjes
Oud 25-08-2001, 10:57
Verwijderd
jaaaaaaaaaaaaaah, hij's mooi! Hij's perfect! *sprakeloos*
Met citaat reageren
Oud 25-08-2001, 11:23
goldy
goldy is offline
wow ik ben echt spakeloos..........

ik weet echt niets te zeggen, dus ik ga ook niets lullen. ik spreek je vlug weer!

kussies moi

ps. alleen als je echt verdrinkt, kom ik je redden (lol) hihi.........
Oud 25-08-2001, 14:16
tampaszta
tampaszta is offline
........

Prachtig.
Oud 25-08-2001, 20:44
Verwijderd
Citaat:
tampaszta schreef:
........

Prachtig.

Gaat in stilte en tranen met de vorige spreekster mee...

Blijf volhouden
Met citaat reageren
Oud 26-08-2001, 12:24
Caatje
Caatje is offline

Citaat:
Langzaam vereeuwigd mijn ziel in dromen,
deelt de nacht een traan,
verdwijnt mijn luchtspiegel over zomervelden,
dalen gedachten mijlen onder zee,
huilen ogen nu richting maan.

Schaduwen zullen lengen, de avond valt,
't zal mijn heenkomen vergezellen.
Mijn rare dans;
slechts omringd door een fluwelen lauerkrans .

Daar bij nacht aan zee,
verdwijnt deze onzichtbare onsterfelijkheid.
Maar nu zit ik nog rustend in mijn vertrek
en is de dans van zeven sluiers veranderd in een dal
krijg 'k zelfs geen medelijden uit dit glinsterend heelal.

En zoals rozen, welke nu sluiten
voel ik me verloren aan de wereld,
zijn mijn tranen nu op de grond verspild,
het wenen voor eeuwig gestild.

Wachtend nabij dit watervlak weerklinken
ijle stemmen op het strand,
onverstaan
en galmen een baan
langs dit duisternacht.

Terwijl aan de andere kant van het donkere water
een stille kust,
mij brengt tot eeuwige rust
en zie ik mijn ziel net nog even
de
evenaar
passeren.

*is stil van verwondering*

Dit is echt... Schitterend!!!
Echt heel erg mooi!
Het raakt me...

Liefs,
Caroline
Oud 26-08-2001, 16:51
Point of View
Point of View is offline
dit is geweldig geschreven!!! mijn schrijfstijl ook.. alleen is het zoveel beter dan wat ik schrijf.. misschien moet ik us wat vaker schrijven.. want oefening baart kunst.. maar goed..
het hele gedicht klopt van alle kanten! de subtiele rijm zorgt ervoor dat het een geheel wordt.. en de emoties zijn ook prachtig verwoord..
alleen.. ik heb een hekel aan leestekens! vooral punten.. voor mij, als ik het lees, stopt het gedicht dan ineens terwijl het nog doorgaat.. iets van onnodig oponthoud.. ook haalt het iets van het "zweverige" af..
maar genoeg gezeurd.. dat verdient dit gedicht niet.. daarvoor is het te mooi geschreven
Oud 26-08-2001, 17:59
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Point of View schreef:
dit is geweldig geschreven!!! mijn schrijfstijl ook.. alleen is het zoveel beter dan wat ik schrijf.. misschien moet ik us wat vaker schrijven.. want oefening baart kunst.. maar goed..
het hele gedicht klopt van alle kanten! de subtiele rijm zorgt ervoor dat het een geheel wordt.. en de emoties zijn ook prachtig verwoord..
alleen.. ik heb een hekel aan leestekens! vooral punten.. voor mij, als ik het lees, stopt het gedicht dan ineens terwijl het nog doorgaat.. iets van onnodig oponthoud.. ook haalt het iets van het "zweverige" af..
maar genoeg gezeurd.. dat verdient dit gedicht niet.. daarvoor is het te mooi geschreven
dank je,
dit is trouwens de eerste keer dat ik leestekens gebruik hoor, doe ik anders nooit.
Oud 26-08-2001, 18:12
Dreampoet
Dreampoet is offline
Is het hoog en droog daar, op die felbegeerde plaats aan de top van de toren waar dichters van de beste soort jaren lang over de zee keken Ze zochten er naar de onzichtbaarheid, en de onsterfelijkheid.
Ik merkte aan die woorden hoe groot je wel bent. Het is immers één van de grote thema's van de Nederlandse Poëzie doorheen de jaren. Dat las ik deze namiddag onder de bakkende zon in een mooi boek. Ken je de zoektocht naar de platonische roos? Dat gaat over de aanwezige afwezigheid... waar de onsterfelijkheid ook in gehuld is.
'La rose, C'est l'absence de toute rose'. Of het ideaal is afwezig, in de gedachten van de dichter.

Geurt de duistere roos
die mij wordt getoond in het holst
van het woord dood, niet naar
verpletterde druiven, om hun ziel,

die ook is de mijne, vermoord

Denk dat dit van Stéphane Mallarmé is... maar ben het niet zeker. Ik weet ook niet in hoeverre ik nog wat vertel over jouw gedicht, en het idee dat erin kan zitten. Maar ik lees het nog vele keren, om het te ontdekken. Mooi en Groots, maar schreef ik dat nog niet?

Groetjes, Dreampoet
Oud 26-08-2001, 22:28
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Dreampoet schreef:
Is het hoog en droog daar, op die felbegeerde plaats aan de top van de toren waar dichters van de beste soort jaren lang over de zee keken Ze zochten er naar de onzichtbaarheid, en de onsterfelijkheid.
Ik merkte aan die woorden hoe groot je wel bent. Het is immers één van de grote thema's van de Nederlandse Poëzie doorheen de jaren. Dat las ik deze namiddag onder de bakkende zon in een mooi boek. Ken je de zoektocht naar de platonische roos? Dat gaat over de aanwezige afwezigheid... waar de onsterfelijkheid ook in gehuld is.
'La rose, C'est l'absence de toute rose'. Of het ideaal is afwezig, in de gedachten van de dichter.

Geurt de duistere roos
die mij wordt getoond in het holst
van het woord dood, niet naar
verpletterde druiven, om hun ziel,

die ook is de mijne, vermoord

Denk dat dit van Stéphane Mallarmé is... maar ben het niet zeker. Ik weet ook niet in hoeverre ik nog wat vertel over jouw gedicht, en het idee dat erin kan zitten. Maar ik lees het nog vele keren, om het te ontdekken. Mooi en Groots, maar schreef ik dat nog niet?

Groetjes, Dreampoet

toen ik dit las, dacht ik --waar gaat dit heen--, ik mag aannemen dat je het er niet voor niets neer hebt gezet,
en of dit nu groots en mooi is weet ik niet,
wel dat ik hier lang mee bezig ben geweest, eigenlijk te lang.
ik wilde er vanaf.

groetjes en bedankt

------------------
Oud 27-08-2001, 17:38
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Caatje schreef:

*is stil van verwondering*

Dit is echt... Schitterend!!!
Echt heel erg mooi!
Het raakt me...

Liefs,
Caroline

dank je.....
is weer eens een keer anders, dan dat gedicht met die ie, welke je niks aan vond, zo zie je maar , kan niet altijd hetzelfde zijn
Oud 27-08-2001, 18:30
Dreampoet
Dreampoet is offline
Citaat:
ratsja schreef:
toen ik dit las, dacht ik --waar gaat dit heen--, ik mag aannemen dat je het er niet voor niets neer hebt gezet,
en of dit nu groots en mooi is weet ik niet,
wel dat ik hier lang mee bezig ben geweest, eigenlijk te lang.
ik wilde er vanaf.

groetjes en bedankt

Ik las er dan zeker heel eigen dingen in, maar als je een hele dag las in een boek waarin gedichten worden ontleedt, dan draag je die ideeën even mee, en dat deed ik gisterenavond nog even. Nu achteraf zie ik ze er minder in, maar het moeilijk te vatten idee van de roos, dat blijft er in.

Groetjes, Dreampoet
Oud 09-09-2001, 13:43
lovely_fox
lovely_fox is offline
Hoe kan het, dat ik deze nog niet gelezen heb, en hoe kan het, dat deze niet een ereplaats krijgt aan de bovenkant van de eerste pagina?
Ik kan hier voor eeuwig over door praten, fantaseren en ophemelen, maar daar heb je ook niets aan...
prachtig!
-kus-
Oud 09-09-2001, 16:07
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
lovely_fox schreef:
Hoe kan het, dat ik deze nog niet gelezen heb, en hoe kan het, dat deze niet een ereplaats krijgt aan de bovenkant van de eerste pagina?
Ik kan hier voor eeuwig over door praten, fantaseren en ophemelen, maar daar heb je ook niets aan...
prachtig!
-kus-
lief van je om te reageren, zonder reacties ook geen gedicht en dat zou ook jammer zijn, heel erg bedankt
kus
Oud 07-03-2002, 18:55
iamre18
iamre18 is offline
Lieve dennis, nog niet eerder gelezen, sow wat een mooi gedicht zeg!! *lees 'em vol bewondering nog een keer.... en nog een keer........*....wel triestig hoor ...ik hoop dat je dit gevoel nu niet meer zo vaak hebt...

heel veel liefs(K)(K)(K)Lu mariamne
Reageren

Regels voor berichten