Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Interessant stuk. Een studie naar een beïnvloedbare jongen die geïnteresseerd raakt in het nihilisme, ingesloten een fijne paradox waar de hoofdpersoon geen weet van lijkt te hebben. Dat alles gegoten in een horror verhaal dat soepel loopt als een kettingzaag door vers maagdenvlees. De intentie is goed.
Voordat ik over stylistische dingen begin, wil ik eerst een paar zaken aan je voorleggen. Ik laat jou als schrijver dan even fungeren als hoofdpersoon (of visa versa). Er zijn namelijk een aantal cruciale onlogische dingen in het denken van de hoofdpersoon. Hij leert van een vriend dat zijn doen en laten bepaald is door hoe hij opgegroeid is en dat niet goed was. Hij werd immers een richting in geduwd zonder dat hij daarnaar gevraagd had of zelfs zonder dat hij daar iets over te zeggen had. De gevolgtrekking is derhalve dat hij alle waarden verwerpt en met een 'schone lei' begint. Nietzsche zou trots geweest zijn op hem. Zijn eerste merkwaardigheid, althans, zo voelde ik dat, was dat hij er geen moment bij stiltstond dat de invloed die hem dat besef van waardeloosheid (niet-conventionele betekenis) verteld/aangepraat werd door een vriend. Deze vriend is een invloed en nog wel een flinke ook, zoals blijkt uit wat het doet met de hoofdpersoon. Ervaart de hoofdpersoon het dan niet als een beknelling van zijn 'ik', wanneer hij door de vriend min of meer aangezet word om zichzelf te zijn? Het is natuurlijk een vreemde vraag, omdat het even goed kan dat het niet op kwam bij de hoofdpersoon. Maar ik wil weten of jij er zelf aan gedacht had. Je zegt immers dat je het van je afschrijft. De tweede 'fout' in het denken van de hoofdpersoon is dat hij niet compleet alle waarden verfoeid. Duidelijk is het dat hij de waarden van de hedendaagse maatschappij als uitgangspunt neemt, om daar het tegenovergestelde van te doen. Wanneer het verhaal zich afgespeeld had in een samenleving waar het een gruwlijk vergrijp was geweest om zacht-roze knuffelkonijnen een kus te geven, had hij dat gedaan. Alweer is hij niet 'puur'. Hij stelt niet werkelijk ELKE waarde ter discussie en hij laat zijn leven alsnog leiden door de heersende normen, maar nu in negatieve zin, door het tegenovergestelde te doen. Had hij, of jij, dat door. Tot zover het filosofische aspect. Ik had nog een paar taalkundige aanmerkingen: -"...traantjes rolden langs haar wangen de vergetelheid in." Tranen die de vergetelheid inrollen klinken misschien erg mooi, maar het is wel en erg poëtische constructie, zeker zo vroeg in het verhaal. Een beetje tè. -"Ik verwonderde me erover hoe nutteloos het eigenlijk was om te huilen." Verwonderde is een woord dat alleen in de meewerkendvoorwerpsconstructie (de WAT?) gebruit kan worden. "Het verwonderde me" kan je wel zeggen, maar er kan geen onderwerp in de eerste persoon bij staan. -"... als ze geen uitzicht meer zien... " Ik geloof dat dit een contaminatie is van de twee uitdrukkingen 'Ergens geen gat meer in zien' en 'geen uitzicht hebben op de situatie'. Loop het nog even na. -"Waar het onschuldige gesprek van vriend tot vriend uiteindelijk toe geleid was." Doe maar 'had' in plaats van 'was'. Het gesprek leidt namelijk de deelnemers naar een onderwerp, en niet andersom. Taalkundig gezien althans. Nog wat andere zaken: "... klote,..." Zonde dat woord. Het valt echt uit de boot. Probeer het te vervangen of het gevoel te omschrijven. "... maar op dit moment leek ze niet voor rede vatbaar." Mooie uitdrukking. Iemand die door de norm betiteld is als 'mindfucked psychokiller' beklaagt zich over zijn slachtoffer, omdat zij niet voor reden vatbaar is. Geweldig. Er zitten meer van die mooie dingen in en hoewel ik een hele waslijst van trivialiteiten opgenoemd heb, moet je je niet laten ontmoedigen. Ik vond het een goed verhaal. LUH-3417 |
![]() |
|
_Ze had lieve trillende lichtjes die mij vanuit diepe kassen aanstaarden._
Dit vind ik een hele mooie zin, hierdoor maakte ik eigenlijk de keuze om verder te lezen. Mijn commentaar is "wat" korter en simpeler misschien dan mijn voorgangers, maar ik vind je verhaal erg sterk. Het leest lekker weg, mooi zinsopbouw ensow. Dat lugubere trekt me ook wel. Om te lezen dan. ![]() Ga door.
||
Citaat:
je moet tegenwoordig eerder als LUH-3417 zijn wil je zelf iets nuttigs melden...anders doet hij het en kun je gaan kwoten ![]() maar dat dus allemaal..
||
Citaat:
![]() Maar zoals je zelf eerder al zei (in een ander topic) LUH-3417 laat mensen geloven dat er op dit hele forum ook nog enigzins intelligente mensen rondwaren ![]()
|
Thnx voor positieve commentaar allemaal
![]() Ik heb zelf het gevoel dat dit qua filosofische standpunten ed. nogal oppervlakkig is. Ik was eigenlijk begonnen met wat me wel intrigerend leek om over te schrijven, ging dus in eerste instantie van een moord uit. Daarvandaan werkte ik eigenlijk terug. Wat waren zijn motieven? Hoe kwam hij aan die motieven etc. ![]() ![]() Geinig om zoveel commentaar te krijgen, kga nog maar een verhaaltje posten ![]()
|||
Mooi verhaal over een soort nihilistische sociopaat.
![]() LUH-3417 heeft mijn gedachten over het verhaal beter verwoord dan ik zou kunnen... Citaat:
Citaat:
![]() P.S. In Amsterdam draait geloof ik nog Ichi the Killer. Lijkt me wel een aanrader. ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Nachtelijke rituelen, drama's en anekdotes. Verwijderd | 34 | 28-01-2009 12:50 |