Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2002, 15:29
Isa
Isa is offline
Wat zouden jullie van deze wereld vinden? een wereld gericht op blijdschap en plezier. en waarbij mensen altijd het beroep doen dat het beste voor hen is en waarbij niemand ooit alleen is.
waarvij iedereen word geconditioneerd om bepaalde dingen leuk te vinden of te haten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-09-2002, 15:56
Verwijderd
nep
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 16:10
diamonde
diamonde is offline
Hey.....

Het wordt als 'prachtig' voorgesteld, maar in real life zou het naar mijn mening een troep worden.
Als alle mensen maar kunnen doen waar ze zin in hebben, zouden er
1) waarschijnlijk veel mensen zijn die niet gaan werken..
2) veel ondeskundige mensen zijn....*

* als alle mensen bv. maar arts kunnen worden, zou dat niet goed komen... het is namelijk vast niet voor niets dat je er een universitaire opleiding voor nodig hebt.

Nee, het lijkt prachtig maar het werkt volgens mij niet!
Maar dat is mijn mening! Iemand een andere mening?

Groetjes Diamonde
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 16:14
REIE
REIE is offline
Ik denk niet dat dat conditioneren met stichtelijke zinnetjes bij het slapen echt werkt, maar de kritische houding -die ook voor vooruitgang nodig is- stopt er wel door en mensen blijven volgzaam. Als er dan enkelingen tegen het systeem komen dan kunnen die nog snel worden geelimineerd... En een alpha zonder zuiver geweten vind ik ook vreemd. De mens is toch gelijk?
Hoe dan ook, het blijft een nepwereld!

REIE
Oud 13-09-2002, 16:35
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
diamonde schreef:
Hey.....

Het wordt als 'prachtig' voorgesteld, maar in real life zou het naar mijn mening een troep worden.

* als alle mensen bv. maar arts kunnen worden, zou dat niet goed komen... het is namelijk vast niet voor niets dat je er een universitaire opleiding voor nodig hebt.

Groetjes Diamonde
A: in Brave New World wordt er zeker niet een wereld voorgesteld waar iedereen mag doen wat ie wil.

B:Het wordt ook niet als prachtig voorgesteld maar is een schrikbeeld van een ultieme fascistische maatschappij

(Film was pas op tv)
Oud 14-09-2002, 10:02
Isa
Isa is offline
Citaat:
diamonde schreef:
Hey.....

mensen worden geconditioneerd om werken leuk te vinden.

men zorgt er gewoon voor via verstandige huwelijken of klonen dat bepaalde families die voorbestemd zijn wetenschappers te worden de intelligentie genen krijgen.

dat is ook niet zo in Brave New World.

Groetjes Diamonde
ja. ik.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 10:04
Isa
Isa is offline
Citaat:
Coolkast schreef:

A: in Brave New World wordt er zeker niet een wereld voorgesteld waar iedereen mag doen wat ie wil.

B:Het wordt ook niet als prachtig voorgesteld maar is een schrikbeeld van een ultieme fascistische maatschappij

(Film was pas op tv)
snik,gemist. ik wil anders wel zo'n maatschappij, alleen dan zonder klonen en met verstandige huwelijken.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 09:34
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:

snik,gemist. ik wil anders wel zo'n maatschappij, alleen dan zonder klonen en met verstandige huwelijken.
Ik mag toch hopen dat alleen het rationele in de mensen daar je aanspreekt, niet de complete afwezigheid van vrijheid en individualiteit. Het is echt de over-the-top polititiestaat, absoluut cybernetisch fascisme.. Oftwel gruwelland... *ENG*
Oud 16-09-2002, 10:11
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
the fisherman schreef:
jeroen?! doe normaal!

hylke doe zelf normaal..
Oud 16-09-2002, 13:19
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ik weet het niet, vond het iig een uitermate boeiend boek om te lezen.

Tegen dat ontbreken van vrijheid valt in te brengen dat als men toch daar niet mee om kan gaan ze op "creatieve" eilanden worden geplaatst, wat waarschijnlijk voor de mensen in kwestie een verademing zal zijn (bereiken ze alsnog geluk?). Of het als een politiestaat is aan te merken weet ik niet, dat hangt van de invulling af, voornamelijk sociale controle denk ik eerder...
Oud 16-09-2002, 13:39
Doc
Doc is offline
Hmmm...de wereld op die manier lijkt me niets, maar de theater voorstelling was wel leuk
Oud 16-09-2002, 15:33
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Ik weet het niet, vond het iig een uitermate boeiend boek om te lezen.

Tegen dat ontbreken van vrijheid valt in te brengen dat als men toch daar niet mee om kan gaan ze op "creatieve" eilanden worden geplaatst, wat waarschijnlijk voor de mensen in kwestie een verademing zal zijn (bereiken ze alsnog geluk?). Of het als een politiestaat is aan te merken weet ik niet, dat hangt van de invulling af, voornamelijk sociale controle denk ik eerder...
deportatie van non-conformisten is vrijheid?
Oud 17-09-2002, 13:43
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
deportatie van non-conformisten is vrijheid?
Nee, maar op die eilanden zullen ze wel vrijheid vinden. Ook waren ze nog wel vrij te kiezen wel eiland... Vrijheden daar zijn volgens mij nog niet eens zo heel verschillend (als ze al niet groter zijn) dan de vrijheden die we hier al dan niet hebben.
Oud 17-09-2002, 14:38
Tampert
Tampert is offline
Ik ben zelf niet zo'n fan van zo'n wereld. Niet omdat ik verwacht dat mensen de vrijheid zullen missen (ze worden immers zodanig geconditioneerd dat ze de gehele vrijehid niet nodig hebben). Het gaat mij om het princiepe dat je mensen min of meer een bepaalde vrijheid ontneemt die ze verdienen. Deze vrijheid is niet die om te gaan een staan waar ze willen (immers: dat kan nu ook niet), of de vrijheid van acties, maar de vrijehdi van levensstijl. Ik kan me niet voorstellen dat je een wereld gaat acclimatiseren waar je soorten mensen (lui, dom, slim, werkzaam, ertc.) hebt. Door de veelheid in mensen heb je juist een extra stukje levenskwaliteit,. Deze kunnen we ons zeker niet zomaar ontnemen. Daar wordt het allemaal heel saai van.
Oud 18-09-2002, 08:16
Mabo
Mabo is offline
Weg met de saaiheid; Nederland is al saai genoeg. Een land vol TROS-famillies en LPF-stemmers die met elke modegril meelopen en niet anders durven te zijn, bang voor een afwijzing door de massa. Laten we Nederland, onze multi-culti land, kleurlijk houden.

Een perfect land bestaat niet en zou ook niet leuk zijn; je zou je gaan vervelen. Het is natuurlijk wel fijn als iedereen een beetje lief in vrede en gezelligheid met elkaar omgaat en communiceert maar er moeten ook slechte mensen blijven zodat justitie ook weer wat te doen heeft; als je dat afschaft scheelt dat ook zo weer heel wat banen; en de werkeloosheid is al zo hoog; en met de koopkracht die als maar omlaag gaat omdat alles zo duur wordt (leve de Euro) wordt het er allemaal niet beter op.
Ik heb gehoord dat de nieuwe regering de kosten van het ziekenfonds elk jaar wil verhogen met 80 Euro. Dus dat is een stijging van 240 Euro in vier jaar! Alsof je nu niet al blauw betaalt aan die gasten. Maar ja tis wel handig om te doen; want als je dan ns wat hebt. Alleen zijn deze belachelijke prijzen niet menswaardig.

De LPF wil zich graag richten op onderwijs, zorg en veiligheid. Benieuwd of ze het er beter vanaf brengen dan die paarse knakkers. Meer veiligheid...Meer toezicht...Korotm je bent nergens meer veilig; je kan niet meer jezelf zijn omdat je constant wordt begluurd door camera's. Je hoeft je dus niet meer laten opsluiten in een bouwkeet in de groeinde slaapstad Almere, het toppunt van de Nederlandse woonarchitectuur. Je kunt overal worden bespied bij de doen, en straks daardoor meer... laten.
Wordt het daar echt veilig er op. Het lijkt me eerder dat het het veiligheidsgevoel vergroot; en er zijn gekken genoeg die graag voor zo'n camera hun gang gaan; zitten ze weer in prime-time op tv bij Opsporing Verzocht. "We hebben er beelden van". Waar zijn tegenwoordig geen beelden van. Als een bekend iemand een scheet laat staat SBS al op de stoep. Het moet ook niet gekker worden.

En dan die belachelijke concurrentie en vernieuwingstrijd. En iedereen doet er aan mee. SBS moet ook zo nodig boulevardje spelen en haalt daarvoor een oud paard van stal die zn hoofd niet stil kan houden. Het is 20 x nix; maar het wordt wel door het volk gevreten. En dat is het erge. Vroeger wilde men zich nog verdiepen in dingen die echt belangrijk zijn; die tijd lijkt na de veresbeeësering geheel voorbij.

En sommige vraagstukken die maar aanhouden; wel of niet een gekozen burgermeester...

Al die Veramerikanisering...Alles moet maar internationaal; Nederlandsers die Engels gaan lullen om internationaal mee te tellen; de 24 uurs economie die mensen en bedrijven het hoofd op hol brengt. Laten we ons nou weer ns met de beide beentjes op de grond brengen en weer ff Normaal doen.

Het is triest gesteld met Nederland en daar moet verandering komen; maar dat zal de LPF niet waar kunnen maken. Benieuwd hoe snel de volgende verkiezingen zijn. Ik weet dan iig al wat ik ga stemmen...
Oud 18-09-2002, 19:24
Tio
Tio is offline
Als ik me het goed herinner was die Brave New World wel perfect en was iedereen er wel gelukkig. Gewoon omdat niemand beter wist dan dattie gelukkig was ("27688 keer herhaald") Ook meen ik me te herinneren dat al die mensen niet voortkwamen uit verstandshuwelijken en klonen, maar dat al op vroege leeftijd bij de baarmoeder werd weggehaald en dat kinderen zeg maar "gekweekt" werden. Ook was de hele wereld gebaseerd op theorieën van Freud, die ze daar ook aanbaden. Die hele wereld was erop gericht om het Oudipus-complex te vermijden.
Of ben ik nu in de war?
Zo'n maatschappij zou het stabielste zijn wat mogelijk is. Dat is ook zo, maar alleen van binnenuit. Op onvoorziene dreigingen (meteorietinslag oid) zou niemand voorbereid (lees: geprogrammeerd) zijn en dat zou dan ook totale chaos veroorzaken, omdat niemand meer creatief kan denken, initiatief kan tonen, of zich aanpassen aan nieuwe omstandigheden.
Oud 18-09-2002, 20:45
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Better to rule in Hell than to serve in Heaven...

* het gaat over je leven... dus ipv regeren zelfcontrole (vrijheid)
Oud 19-09-2002, 06:57
Isa
Isa is offline
Citaat:
Mabo schreef:
Weg met de saaiheid; Nederland is al saai genoeg. Een land vol TROS-famillies en LPF-stemmers die met elke modegril meelopen en niet anders durven te zijn, bang voor een afwijzing door de massa. Laten we Nederland, onze multi-culti land, kleurlijk houden.

Een perfect land bestaat niet en zou ook niet leuk zijn; je zou je gaan vervelen.

bullshit, je zou juist altijd dingen kunnen verzinnen om te doen anders zou het niet perfect zijn.
Citaat:
Het is natuurlijk wel fijn als iedereen een beetje lief in vrede en gezelligheid met elkaar omgaat en communiceert maar er moeten ook slechte mensen blijven zodat justitie ook weer wat te doen heeft;
dus niet he.
het is het beste als iedereen zich aan de regels houd zodat justitie niets te doen heeft.
Citaat:
als je dat afschaft scheelt dat ook zo weer heel wat banen; en de werkeloosheid is al zo hoog; en met de koopkracht die als maar omlaag gaat omdat alles zo duur wordt (leve de Euro) wordt het er allemaal niet beter op.
in een perfecte wereld bestaan die dingen niet.
Citaat:
Ik heb gehoord dat de nieuwe regering de kosten van het ziekenfonds elk jaar wil verhogen met 80 Euro. Dus dat is een stijging van 240 Euro in vier jaar! Alsof je nu niet al blauw betaalt aan die gasten. Maar ja tis wel handig om te doen; want als je dan ns wat hebt. Alleen zijn deze belachelijke prijzen niet menswaardig.

De LPF wil zich graag richten op onderwijs, zorg en veiligheid. Benieuwd of ze het er beter vanaf brengen dan die paarse knakkers. Meer veiligheid...Meer toezicht...Korotm je bent nergens meer veilig; je kan niet meer jezelf zijn omdat je constant wordt begluurd door camera's. Je hoeft je dus niet meer laten opsluiten in een bouwkeet in de groeinde slaapstad Almere, het toppunt van de Nederlandse woonarchitectuur. Je kunt overal worden bespied bij de doen, en straks daardoor meer... laten.
Wordt het daar echt veilig er op. Het lijkt me eerder dat het het veiligheidsgevoel vergroot; en er zijn gekken genoeg die graag voor zo'n camera hun gang gaan; zitten ze weer in prime-time op tv bij Opsporing Verzocht. "We hebben er beelden van". Waar zijn tegenwoordig geen beelden van. Als een bekend iemand een scheet laat staat SBS al op de stoep. Het moet ook niet gekker worden.

En dan die belachelijke concurrentie en vernieuwingstrijd. En iedereen doet er aan mee. SBS moet ook zo nodig boulevardje spelen en haalt daarvoor een oud paard van stal die zn hoofd niet stil kan houden. Het is 20 x nix; maar het wordt wel door het volk gevreten. En dat is het erge. Vroeger wilde men zich nog verdiepen in dingen die echt belangrijk zijn; die tijd lijkt na de veresbeeësering geheel voorbij.

En sommige vraagstukken die maar aanhouden; wel of niet een gekozen burgermeester...

Al die Veramerikanisering...Alles moet maar internationaal; Nederlandsers die Engels gaan lullen om internationaal mee te tellen; de 24 uurs economie die mensen en bedrijven het hoofd op hol brengt. Laten we ons nou weer ns met de beide beentjes op de grond brengen en weer ff Normaal doen.

Het is triest gesteld met Nederland en daar moet verandering komen; maar dat zal de LPF niet waar kunnen maken. Benieuwd hoe snel de volgende verkiezingen zijn. Ik weet dan iig al wat ik ga stemmen...
ziet niet in wat dit met brave new world te maken heeft.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 06:59
Isa
Isa is offline
Citaat:
Tio schreef:
Als ik me het goed herinner was die Brave New World wel perfect en was iedereen er wel gelukkig. Gewoon omdat niemand beter wist dan dattie gelukkig was ("27688 keer herhaald") Ook meen ik me te herinneren dat al die mensen niet voortkwamen uit verstandshuwelijken en klonen, maar dat al op vroege leeftijd bij de baarmoeder werd weggehaald en dat kinderen zeg maar "gekweekt" werden.
idd, dat is het rotte aan brave new world, zij zijn tegen familie in elke vorm, ik ben voor familie.
Citaat:

Ook was de hele wereld gebaseerd op theorieën van Freud, die ze daar ook aanbaden. Die hele wereld was erop gericht om het Oudipus-complex te vermijden.
Of ben ik nu in de war?
volgens mij niet maar ik weet niet wat het oudipus complex is. gelieve dat uit te leggen.
Citaat:

Zo'n maatschappij zou het stabielste zijn wat mogelijk is. Dat is ook zo, maar alleen van binnenuit. Op onvoorziene dreigingen (meteorietinslag oid) zou niemand voorbereid (lees: geprogrammeerd) zijn en dat zou dan ook totale chaos veroorzaken, omdat niemand meer creatief kan denken, initiatief kan tonen, of zich aanpassen aan nieuwe omstandigheden.
tuurlijk wel. het menselijk aanpassingsvermogen is niet weg.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 08:32
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
idd, dat is het rotte aan brave new world, zij zijn tegen familie in elke vorm, ik ben voor familie.

Je moet wel een beetje openstaan voor andere samenlevingsvormen. Dit is echt niet het naarste idee uit Brave New World...

Niet weg, maar wel zorgvuldig onderdrukt. Ze worden geleerd nóóit zelf na te denken maar altijd toe te passen wat ze is geleerd.
Oud 19-09-2002, 10:11
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Lijkt me verrekes saai, er moet goed en kwaad zijn.
Oud 19-09-2002, 16:39
Tio
Tio is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
volgens mij niet maar ik weet niet wat het oudipus complex is. gelieve dat uit te leggen.
Ik ken wel de mythe. Over Oudipus werd voorspel dat hij zijn vader (de koning) zou vermoorden en met z'n moeder (de koningin) zou trouwen. Om dat te voorkomen werd hij door een herder in de bergen achtergelaten. Maar je weet hoe dat gaat, op wonderbaarlijke wijze overleeft 't kind het, wordt groot en de voorspelling komt uit.
Dat Oudipus-complex had geloof ik te maken met iets tussen de relatie moeder-zoon, waaraan een heel stel onbewuste trauma's zouden ontspringen ofzo. De opvoeding in een gezin door moeder en met broertjes en zusjes werd in Brave New World ook gezien als totaal onbeschaafd en zeer gevaarlijk, omdat mensen door die trauma's later dan weer rare hersentrekjes krijgen. Volgens mij was het zoiets.

Citaat:
Kenny McCormick schreef:
Dat is het volgens mij dus wel. Ieder mens is voorgeprogrammeerd om één taak uit te voeren en daar gelukkig mee te zijn. Ze zijn niet in staat om andere taken uit te willen of kunnen voeren.
Oud 19-09-2002, 19:54
Rerisen Phoenix
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
1) bullshit, je zou juist altijd dingen kunnen verzinnen om te doen anders zou het niet perfect zijn.

2) dus niet he.
het is het beste als iedereen zich aan de regels houd zodat justitie niets te doen heeft.

3) in een perfecte wereld bestaan die dingen niet.
1) Een perfect land is niet mogelijk omdat ieders beeld van perfectie verschilt. - als je perfecte wereld neemt voor doorsnee mens dan wordt hij gegarandeert saai.
2) Ja, dat zou ut beste zijn - Ik heb het btw over homo sapiëns, over welke soort heb jij het? - mens kan dat dus niet
3) EXTRA BORESOME

Citaat:
Kenny McCormick schreef:
1) idd, dat is het rotte aan brave new world, zij zijn tegen familie in elke vorm, ik ben voor familie.

2) tuurlijk wel. het menselijk aanpassingsvermogen is niet weg.
1) Zie je? Wereld kan neit voor iedereen perfect zijn - maar geen familie vind ik wel goed klinken. (serieus)

2) Het zit ergens nog diep in ze ja. Dat vermogen ontplooien is echter een levenswerk wat daarnaast ook in eniger mate resulteert in criminaliteit, drugsgebruik, enz... - het gaat niet samen met conditionering - spijt me
Oud 19-09-2002, 20:38
kiezel
kiezel is offline
Een wereld als deze is misschien de perfecte plaats voor mensen die niets anders kennen en wie op zo'n plaats geboren zou worden zou niet anders kunnen dan gelukkig zijn. Ik zou er nu niet willen leven omdat ik wel beter weet. Of ik daar dan gelukkig mee moet zijn is een andere vraag. Een beetje hetzelfde overigens als de vraag of je zeer zwakbegaafd zou willen zijn, en om die reden gelukkig - puur omdat je nauwelijks een idee hebt van wat er om je heen gebeurt. Ik ben zeer gehecht aan wat ik aan onafhankelijkheid heb, aan mijn toerekeningsvatbaarheid, aan mijn beslissingsvermogen en mijn bewustzijn (voor zover aanwezig en dus blij te leven in een misschien niet zo perfecte wereld die ik toch in ieder geval wel zelf kan veranderen en beinvloeden.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 20:47
Rerisen Phoenix
Mijn perfecte wereld zou zijn, denk ik, deze wereld en dan helemaal ingestort... de natuur heeft 500 jaar gehad om flink wat terug te roven - en maximaal 400 miljoen mensen op aarde waaronder ik.

Maar die wereld is niet te realiseren - er zijn 6 miljard mensen en het lijkt er niet op dat ze ergens naartoe gaan.
Oud 26-09-2002, 17:18
Mabo
Mabo is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
[ziet niet in wat dit met brave new world te maken heeft. [/B]
Ik draafde een beetje door; en ging dus een beetje van het onderwerp af. Heb je trouwens het boek "Brave New World" gelezen want dat kan ik je zeker aanraden
Reageren

Regels voor berichten